Razgovor sa Sabinom Oroshi i Ameli Klein
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Povodom skupne izložbe Mapiranje kartografije: suvremeni pristupi planetarizaciji koja se bavi algoritamskom, digitalnom i tehnificiranom reprezentacijom svijeta, ali i našim odnosom prema prirodi, u petak, 21. siječnja s početkom u 19 sati održat će se u velikoj dvorani Filodrammatice razgovor s kustosicama izložbe Sabinom Oroshi i Ameli Klein koje će se osvrnuti na ulogu turizma u suvremenom svijetu.
Nakon razgovora, s početkom u 20 sati, u galerijskom prostoru Filodrammatice performans pod nazivom Walking In Two Directions (At The Same Time) održat će Monika Dorniak, jedna od umjetnica čiji je rad prikazan na grupnoj izložbi.
Program se odvija na engleskom jeziku. Ulaz je besplatan, uz ograničeni broj posjetitelja i obavezno pridržavanje trenutno važećih epidemioloških mjera.
Performans Monike Dorniak
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Sabina Oroshi i Ameli Klein: Promišljanje turizma prema novim paradigmama oporavka
– razgovor @ velika dvorana Filodrammatice, 21. 1. u 19 sati
Kustosice okupljene u organizaciju Collective Rewilding postavljaju pitanje koliko je kolektivni imaginarij Jadrana i šireg Mediterana isprepleten u načinu na koji pristupamo njegovu prirodnom ekosustavu kao ironično neprirodnom. Dovodeći u pitanje fragmentaciju zasebnih historiografija u oblikovanju nacionalnih država kroz moderno doba, predlažu angažman s teritorijem izvan njegove segregacije kroz prizmu prirodno i kulturno.
Kao istraživačko mjesto za ispitivanje ovog zamaha u kontekstu šireg procesa “kuriranja za uništeni svijet”, Collective Rewilding se bavi pitanjem masovnog turizma kako bi dodatno raspakirao mnoge paradokse i složenosti uslijed ekološke krize. Turizam, posebno umjetnički turizam, sudjeluje u nastavljanju klimatskog nasilja širom svijeta.
Kustosice istražuju pojam turista kao spektatora koji je, često promatran kao pasivan gledatelj, zapravo aktivan doprinos prekarizaciji mnogih zajednica širom svijeta. S tom perspektivom izazivaju uobičajenu praksu masovnog turizma gdje turisti putuju po popularnim destinacijama širom svijeta ostavljajući velik ugljični i društveni trag. Iako se izraz “spektator” koristi za opisivanje čina gledanja nečega bez sudjelovanja i često je bio mjesto kritičkog ispitivanja u okviru kustoske teorije, kustosice predlažu da na spektatorstvo gledamo u kontekstu masovnog turizma, mega kulturnih događaja i podcrtavanja egzotičnosti.
Koliko turisti doprinose u naizgled pasivnom, ali zapravo trajnom uništavanju ljudskih i drugih ekosustava, u prekarizaciji radnika i građana i sveukupnom uništenju održivog života u gradovima? Što je spektatorstvo kada turisti dolaze samo “vidjeti”, ali gledanje postaje destruktivan čin? Gdje turist ulazi u prostor kao da ulazi u kadar, film? Kao studiju slučaja o učincima turističke estetike i arhitekture, kustosice istražuju djela hrvatske umjetnice Lane Stovićević. Njezina praksa dodatno otkriva dugoročne i kratkotrajne učinke turizma na uzorne slučajeve u obalnom krajoliku i gradovima Hrvatske.
Sabina Oroshi je istraživačica i kustosica iz Hrvatske koja živi i radi u Hamburgu. Magistrirala je povijest umjetnosti te muzeologiju i upravljanje baštinom na Sveučilištu u Zagrebu, dok je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci završila preddiplomski studij povijesti umjetnosti i filozofije. Snažno usredotočena na obrazovno programiranje, radi u Elbphilharmonie u Hamburgu, kao i na održavanju tečajeva za studente u okviru kulturnog programa AStA Hamburg na Sveučilištu u Hamburgu. Osnivačica je i članica kustoskog kolekiva Collective Rewilding.
Ameli Klein je kustosica i istraživačica koja živi i radi na relaciji Venecija-Graz. Trenutno je stipendistica EPIC -a na AAMC -ovom Programu angažmana za međunarodne kustose s Terra Foundation i Art Fund_ (2021), sudjeluje u Antropocenskom kampusu u Veneciji, “Politika vode u doba antropocena” (2021) Instituta Max Planck i HKW, a bila je i kustosica na rezidenciji na SCL -u, Bijenalu u Šangaju (2019.), VAC kustoskom laboratoriju u Veneciji (2019./20.) i u umjetničkom prostoru San Antonio, Teksas (2020.). Primila je VDAC i BCGS stipendije za Odsjeke za povijest umjetnosti Dartmouth Collegea (2016./17.) i Sveučilišta Cornell (2018./19.). Osnivačica je i članica kustoskog kolekiva Collective Rewilding.
Monika Dorniak: Walking In Two Directions (At The Same Time)
– performans @ Galerija Filodrammatica, 21. 1. u 20 sati
Njemačko-poljska umjetnica Monika Dorniak u svojem novom predavačkom performansu promišlja o (prividnom) paradoksu spajanja mnoštva korijena u jedinstvenoj tjelesnoj kartografiji. Ponavljajuće fizičke geste i analitički detalji susreću se s izgovorenim refleksijama, a sve se to odvija u okruženju posebno izrađene materijalne strukture koja se rastvara kroz mentalni dijalog između umjetnice, publike i sadašnjih niti prošlosti. Umjetnica u svojoj multimedijskoj praksi često povezuje nosivu skulpturu, pisanu i snimljenu riječ, izvedbu i slikarstvo, a sve će se to iznova ispreplesti u njezinom samostalnom performansu u Filodrammatici.
Monika Dorniak (1988.) je umjetnica s interdisciplinarnim iskustvom u koreografiji, psihologiji i dizajnu koja u svom radu kombinira različite medije: izvedbene umjetnosti, (tekstilne) skulpture, radionice, video, fotografiju. U svojoj multimedijskoj praksi istražuje strukture Sebstva kroz višestruke analize tijela, uma i okoline, uzimajući u obzir regresivnu povijest dominacije prirode i strukture društvene moći. Njezina autobiografska istraživanja o međugeneracijskim traumama, migracijama i pripadnosti nastavljaju se u njenoj stalnoj suradnji sa znanstvenicima i različitim društvenim zajednicama. Izlagala je na Tate Exchange u Tate Modernu, London, Foreign Affairs festivalu u Berlinu, Arts Catalyst, u Londonu; kao gostujući predavač predavala je na Al-Quds Bard Collegeu u Palestini, Chelsea Colleague u Londonu, Garage Museumu u Moskvi.
COLLECTIVE REWILDING
→ www.collectiverewilding.com
→ facebook.com/Collectiverewilding
→ instagram.com/collectiverewilding