U sklopu projekta Refleks u organizaciji Drugog mora održat će se okrugli stol na temu transformacije društvenog vlasništva. Izabrali smo dva primjera kroz koja ćemo se osvrnuti na ovu temu, jer se u njima prelamaju politički, ekonomski i socijalni odnosi tragičnih razmjera. Radi se o transformaciji šibenskog TLM-a i rudnika Omarska, o kojima će nam govoriti Vanessa Vasić-Janeković i Milica Tomić, koje se godinama bave istraživanjem ovih tema, bilo kroz umjetnost ili teoriju. Moderator je Davor Mišković.

640_420_web_dm_refleks_trans_drus_vl_1Ključni proces koji se u proteklih dvadesetak godina odvija na prostoru bivše Jugoslavije je transformacija društvenog vlasništva u privatno. Ovaj proces započeo je još početkom 90-tih po tzv. “Markovićevom modelu” da bi se nastavio u vrijeme rata i traje sve do danas. Ova transformacija nije dovela samo do otuđenja našeg, koje je postalo pojedinačno, nego je promijenila ukupne društvene odnose.

Društvena imovina bila je jugoslavenska specifičnost i ona je isprva pretvorena u državnu imovinu, da bi je država dalje prodavala ili  davala u vlasništvo pripadnicima političke elite, ratnim profiterima i investitorima. Cijeli proces opravdan je neučinkovitošću upravljanja u sustavu društvenog vlasništva umjesto kojeg će na scenu nastupiti učinkoviti kapitalizam.

Poduzetnički duh novih vlasnika ogledao se uglavnom ne u stvaranju novih vrijednosti nego u rasparčavanju postojećih, tako da danas, 20-tak godina poslije, svi na post-Jugoslavneskom prostoru imamo učinkovito osiromašenje, odljev mozgova i besperspektivnost, a privreda je i dalje krajnje neučinkovita.

Vanessa Vasić-Janeković je novinarka i umjetnica koja je kao reporterka i producentica pratila ratove u bivšoj Jugoslaviji, Iraku i Ruandi. Surađivala je sa C4, BBC, ABC, ITN, ARTE, Discovery Channel. Tekstovi su joj objavljivani u: The Independent, The Guardian, The German Times, The Sunday Times, Granta, The Telegraph Magazine, Frank, Čovjek i prostor, Arksizn, Warreport, Middle East International. Također, radovi su joj objavljivani u knjigama i publikacijama u Njemačkoj, Švedskoj i  Noveškoj. Njena ratna priča uvrštena je i u knjizi Lawrence Freedmana “War” (Oxford University Press) . Trenutno živi na relaciji London-Zagreb.

Milica Tomić vizualna je umjetnica koja živi i radi u Beogradu te istražuje teme vezane uz političko nasilje, ratno sjećanje i traumu. Osnivačica je grupe Spomenik posvećene umjetnosti i teopriji umjetnosti, kao i međunarodne platforme Jugoslavenske studije i radne grupe Četiri lica Omarske.

Izlagala je na brojnim međunarodnim izložbama: 24. Bijenale Sao Paola (1998), 49. Venecijansko bijenale (2001), 50. Venecijansko bijenale (2003), 8. Međunarodno bijenale u Istanbulu (2003), Populizam, (Nacionalni muzej u Oslu, Muzej Stedalijk u Amsterdamu i Frankfurter Kunstverein, 2005), 15. Sidnijsko bijenale (2006), Manufacturing Today – Bijenale u Trondhaimu (2010), 10. Bijenale u Šardžahu (2011). Gostovala je na rezidencijama u San Antoniu (u okviru programa ArtPace, 2004); u Berlinu (u okviru programa DAAD Artist in Residence, 2006) i u SAD-u (Residence for International Scholars, Stanford Humanities Center, Drama Department, 2011).

 

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV