Začudnost tehnologije
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Održan na prvom katu zgrade Filodrammatice (Korzo 28, Rijeka), ovogodišnji je Sajam 3N u tri dana trajanja bio podijeljen na predavački, radionički i izlagačko-izvedbeni dio.
U sajam nas je uveo Adam Harvey, američki umjetnik s prebivalištem u Berlinu, koji je u četvrtak 9. studenog u velikoj dvorani Filodrammatice održao predavanje Od 1 do 100 piksela: Nadzor, privatnost i računalni vid.
Više o predavanju u kojem se raspravljalo o problemu sve većeg i bržeg rasta tehnologije prepoznavanja lica, kao i o mogućim načinima i strategijama njenog nadmudrivanja, saznajte OVDJE.
Petak 10. studenog bio je rezerviran za dvije radionice. Adam Harvey je održao radionicu Tehnologije prepoznavanja lica, čiji su polaznici istraživali implikacije življenja u svijetu koji je sve više čitljiv strojevima i u konačnici zajedno kreirali svoj sustav prepoznavanja lica. Druga radionica, Sound Happens in The Group!, bila je namjenjena svima koji uživaju u spoju tehnologije i zvuka: ljubljanski Theremidi Orchestra donijeli su svoje DIY naprave koje su polaznici mogli dodatno hakirati i potom svi zajedno – zasvirati! Više o radionicama saznajte OVDJE.
Idućeg dana, u subotu 11. studenog, u velikoj dvorani Filodrammatice održao se Expo, na kojem su svoje neobične uradi-sam uređaje, interaktivne instalacije, robotičke naprave i lude instrumente predstavili Visualia Group (Pula), Anselmo Tumpić (Rovinj), Theremidi Orchestra (Ljubljana), Radiona.org (Zagreb) i skupina mladih dizajnera i inovatora pod mentorstvom Olega Šurana i Martina Skellyja, dok je beogradski Hacklab za to vrijeme priređivao Kryptožurku na kojoj su svi zainteresirani mogli naučiti praktične načine osiguranja privatnosti na internetu (i obijati lokote). U 20 sati započeli su audiovizualni eksperimentalni performansi u izvedbi Theremida, Micronije te Miodraga Gladovića i Bojana Gagića.
Ljudi su uzgajali biljke daleko prije no što su spoznali fotosintezu, kloroplaste, klorofile, karotenoide. Bilo im je dovoljno opažati ponašanja biljaka u prirodi. Tako pristupamo i tehnologiji: opažamo njezino ponašanje bez nužnog znanja o njezinoj strukturi i iz toga izvlačimo zaključke koji nas tjeraju da naučimo više o uzrocima njezinog ponašanja. Ne moramo biti inženjeri kako bismo bili kreativni u upotrebi tehnologije. Svakako, što više znamo tim bolje, ali često proces usvajanja apstraktnog znanja predstavlja prepreku za aktivno korištenje znanja. Program 3N želi nas sve zajedno potaknuti da usvajanju znanja pristupimo iz prakse, iz pokušaja i pogrešaka, učeći kroz stvaranje onoga što smo si zacrtali napraviti.
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
3N okuplja entuzijaste koji su već usvojili respektabilna znanja, ali čiji su počeci slični gore opisanima, koji su tehnologiju iz svoje neposredne okoline prekrojili i prilagodili sebi. Iskoristili su već postojeće stvari kako bi napravili nešto začudno ili ih priveli novoj svrsi. Tehnološko okruženje shvaćaju kao bilo koje drugo i na njega reagiraju stvarajući svijet u kojem će se osjećati ugodnije. Divimo se ljudima koji od kamenčića naprave palaču ili od šibica Eiffelov toranj, jer su od nečega svakodnevnog svojim radom i strpljenjem napravili nešto nevjerojatno. Slično tome, izlagači na 3N-u su od tehnologije koju svi koristimo za propisanu svrhu napravili nešto nesvakidašnje, kao što je jedan od izlagača iskoristio fen za pogonski mehanizam plotera.
3N je i ubrzani tečaj učenja. Kako ne bismo provodili sate za svojim kompjutorom ili stolom tražeći način da napravimo software za prepoznavanje lica ili oscilator, u roku od par sati ta znanja možemo usvojiti ne radionicama koje vode ljudi koji su te stvari već napravili. Na nama je da ta znanja unaprijedimo, prilagodimo ih svojim potrebama i iskoristimo. Kriptoparty je tu da nas upozna s alatima kojima možemo zaštititi sebe od neželjenih pogleda. Kao što ponekad navučemo zastore ili spustimo rolete da se sklonimo od pogleda susjeda, tako ponekad želimo i surfati bez da nam se netko naviruje preko ramena.
Iz medija
Moja Rijeka – Sajam 3N: Čudnovate naprave umjetnika i inovatora ispunile Filodrammaticu
– http://www.mojarijeka.hr/zabava/sajam-3n-cudnovate-naprave-umjetnika-i-inovatora-ispunile-filodrammaticu/
Kulturpunkt – Opasno poigravanje tehnologijom
– http://www.kulturpunkt.hr/content/opasno-poigravanje-tehnologijom
Program Expo-a
MAGIC GARDEN
Visualia Group (Pula)
Magic Garden je zamišljen kao svjetlosna instalacija koja spaja ljepotu prirode s tehnologijom svjetla i zvuka. Ova interaktivna instalacija predstavlja magičan vrt biljaka i svjetlosnih gljiva koje oživljavaju aktivacijom kontrolnog senzora i na taj način zadivljuju kombinacijom audiovizualnog efekta.
Prirodna su staništa, poput biljaka i kamenja, inspirirala osmišljavanje forme koju u prvom planu čine LED lampice i gljive načinjene od silikonske smole. Dizajn je formiran pomoću konzola na kojima se nalazi zeleni vrt i plantaža gljiva, te posebno odvojenih kontrolnih konzola, odnosno senzora koji pomakom ruke aktivira i omogućava upravljanje instalacijom. Instalacija se tako pretvara u živi organizam, nudeći bezbroj audiovizualnih kombinacija i istinski doživljaj prirode. Posjetitelju je dozvoljeno da sam kombinira boje “čarobnoga vrta” i da uživa u harmoniji vlastite kreativnosti.
Hardver: Zoran Licul
Softver: Nikola Miletić
Produkcija: Visualia Group
– – –
RESIDENCE OF LIGHT AND MUSIC
Visualia Group (Pula)
Residence of Light and Music je interaktivna instalacija koja spaja glazbu i svjetla, zamišljena kao izbor glazbenih instrumenata koje je moguće svirati na zabavan način. Instalacija je posebna po tome što je usmjerena na razvijanje vještina i sposobnosti koje se kriju u svakom pojedincu. Posjetitelj stvara vlastitu kombinaciju tonova, a eksperimentirajući glazbenim instrumentima oživljava zvučne i svjetlosne efekte.
Instalacija se sastoji od triju svjetlosnih glazbenih klupica koje sadrže zvukove različitih instrumenata, koje je moguće unaprijed birati. Klupice su načinjene od materijala stakloplastike, a unutar njih se nalaze zvučnici i LED svjetla. Jednostavnim udarcem po površini klupice aktivira se zvuk i svjetlo.
Dinamična kombinacija svjetla i glazbe aktiviraj se jednostavnim udarcima po površini klupica, koji se pomoću senzora odašilju kroz mikrokontroler. Time posjetitelji mogu stvarati vlastitu kombinaciju melodije i svjetla, pri čemu putem Bluetooth veze mogu odabrati i pjesmu po vlastitom izboru.
Dizajn: Danilo Vujisić
Koncept & Ideja: Igor Vasiljev, Marko Bolković
Audio Softver: Marko Bolković
Light Softver: Saša Idrizov, Mia Petrić, Linda Markušić
Hardver: Zoran Licul
Produkcija: Visualia Group
* * *
Okupljena oko i unutar pulskog Festivala Visualia, Visualia Group je skupina kreativaca i umjetnika koja se bavi modernim tehnologijama. Područje njihovog djelovanja podrazumijeva 3D mapiranje, dizajn rasvjete, VJ-ing, interaktivne i LED instalacije, te istraživanje novih tehnologija. Njihove ideje i radovi rađaju se iz konstantne potrage za novim izazovima i rješenjima za što atraktivnijim vizualnim efektima.
CRYPTOPARTY / KRIPTOŽURKA
Hacklab Beograd
Cryptoparty ili Kriptožurka je radionica čiji je cilj prenošenje teorijskog i praktičnog znanja, kao i širenje svijesti o važnosti zaštite osobnih podataka i komunikacija upotrebom alata otvorenog koda, tj. FLOSS softwarea. Glavne teme kriptožurke bit će šifriranje elektronske pošte, šifrirana razmjena trenutnih poruka (instant messaging), anonimno surfanje internetom (VPN/Tor), generiranje sigurnih šifri za vaše račune i GSM privatnost.
Za sudjelovanje nije potrebno tehničko predznanje i sudjelovati može svatko. Potrebni su vam samo laptop i/ili pametni telefon (idealno oba uređaja).
* * *
Hacklab Beograd je horizontalno organizirani društveni prostor kreiran od strane ljudi koje spaja ljubav prema računalima. Računalna tehnika, elektronika, programski jezici, modificiranje hardwarea, ali i društveni aspekti računalstva poput politike slobodnog softwarea, pitanja intelektualnog vlasništva i privatnosti stalna su tematska osnova Hacklaba. Prostor je otvoren i za sudjelovanje ljudi čija područja interesa nisu vezana za računala, a koji prepoznaju vrijednosti slobodne razmjene i širenja znanja.
GLAČALO vs CRNI KVADRAT
Anselmo Tumpić (Rovinj)
Rad se sastoji od glačala čija je ploha koja se zagrijava okrenuta prema crnom platnu. Na podu se nalazi pedala čijim se pritiskom pokreće zagrijavanje, a kada voda dosegne određenu temperturu, glačalo izbacuje paru koja na platnu premazanom crnom termoosjetljivom bojom pokreće reakciju: crna boja u tom trenutku nestaje i pred nama se pojavljuje dotad nevidljivo šarenilo, prethodno skriveno iza prividne crnine platna.
Tiho, monolitno crno platno poput Crnog kvadrata Kazimira Maljeviča “oživljava” zahvaljujući interakciji publike s radom. Iza misterioznosti i serioznosti crne površine čarobno se pojavljuje spektar boja, a ta se transformacija ostvaruje pomoću svima dostupne tehnologije – obične pegle – odajući efekt kompleksne inovacije, gotovo magije.
– – –
ZRAK
Anselmo Tumpić (Rovinj)
Koristeći joystick, posjetitelji imaju priliku sudjelovati u stvaranju likovnih radova. Joystick pali i gasi sušila za kosu postavljena oko stola, na kojem se nalazi položeni papir i olovka. Olovku na sredini stola pokreće se sušilima za kosu. Pilotirati olovku fenovima nije lagano – izazov je da posjetitelji pokušaju naći najbolju tehniku, tako da uskladi smjerove zraka kojeg ispuštaju sušila za kosu, jer pilotirati olovku fenovima nije lagano.
* * *
Anselmo Tumpić (1976., Pula) je studirao u Bergamu i Veneciji, gdje je diplomirao na katedri za slikarstvo. Nakon diplome zapošljava se u Fabrici, centru za istraživanje komunikacija grupe Benetton. Osam godina proveo je u Milanu gdje je radio za reklamne agencije BBDO i Saatchi & Saatchi. Danas radi u Hrvatskoj kao kreativni direktor vlastite agencije TUMPIĆ/PRENC za dizajn i vizualne komunikacije, te se aktivno bavi suvremenom umjetnošću. Izlagao je na više samostalnih i skupnih izložaba u Hrvatskoj i inozemstvu, a njegovi su radovi objavljivani u različitim časopisima.
U seriji radova naslovljenoj “Upute za uporabu” Tumpić koristi vrlo jednostavnu tehnologiju i predmete svakodnevne upotrebe u kućanstvu, kao na primjer glačalo, sušilo za kosu, usisavač, zamrzivač i slično. Sve su to jednostavni i prepoznatljivi predmeti, osnovne i svima pristupačne tehnologije koje smo navikli koristiti u svakodnevnom i obiteljskom životu, kojima malom intervencijom daje neku novu funkciju.
IGRALIŠTE
Theremidi Orchestra (Slovenija)
Theremidi Orchestra iz Slovenije izložit će svoje stare i nove projekte uradi sam elektronskih instrumenata u okviru tzv. Igrališta. Posjetitelji su pozvani da ih sami isprobaju i da zvuče, pište, buče pa čak i lupaju techno. Osim toga, grupa će predstaviti i nekoliko uradi sam instrumenata koje koriste u njihovim izvedbama uživo.
* * *
Theremidi Orchestra (TO) je audiovizualna DIY zajednica koju su pokrenuli sudionici Theremini i Teremidi radionice, organiziranoj od strane Ljudmile – Ljubljana Digital Media Lab, u svibnju 2011. TO su prije glagol nego imenica, oni su stalna radionica buke i proizvodnje zvuka. Ovaj ansambl elektro-šuma postoji u sadašnjem kontekstu, ali odnosi se na povijest elektronske glazbe. TO ima DIY/DIWO (uradi sam, uradi s drugima) pristup u izradi glazbenih i zvučnih eksperimenata te razvijaju svoje instrumente temeljene na open-source elektronskim sklopovima. TO se trenutno sastoji od deset aktivnih članova koji dolaze iz različitih profesionalnih pozadina. Theremidi Orchestra je proces zajedničkog razumijevanja i rješavanja problema na horizontalan način. Do sada, Orkestar je izvodio, izlagao i održao radionice na više od 30 festivala i izložbi diljem Europe, poput: Piksel Festivala u Bergenu u Norveškoj, LiWoLi Festival u Linzu, Autrija; PoolLoop, Zurich, Švicarska; U3: Trienale suvremene umjetnosti, Ljubljana, Slovenija, itd.
THE MESSAGE
Vinka Bedeković, Nika Lapkovski, Ivor Borovečki, Leo Kirinčić, Jelena Njeguš, Anđelo Semolić, Mate Žaja
The Message je objekt koji se sastoji od kutije i mikrofona, a svrha mu je da poziva korisnike da iznesu svoje kritike Vladi.
Objekt reagira na svaku zaprimljenu kritiku i “kažnjava korisnika šamarom” – udarcem nastalim uz pomoć letvice i skrivenog elektromotora kojeg pokreće Arduino. Iznenađujuća reakcija objekta ilustrira nemilosrdnost i nezainteresiranost vlasti za građanske potrebe, naglašava paralelu između objekta i prije spomenutog problema, te poziva na diskusiju o važnosti kritičkog promišljanja i djelovanja. Rad je za motiv uzeo sadašnje stanje Društvenog centra Karlo Rojc u Puli koji je ostao bez potrebne financijske podrške od strane lokalne vlasti – Karlo Rojc nije izdvojen slučaj, već se isti problem ponavlja i s drugim organizacijama.
Mentori: Oleg Šuran i Martin Skelly
RADIONA REMIX
Radiona.org (Zagreb)
Radiona.org će programom pod nazivom Radiona Remix predstaviti presjek radova nastalih u sklopu recentnih projekata Time Warp, Science Fiction: New Parallel Worlds, Re-Mixing / Re-Making History, Zvučne geometrije i Fly Me to the Moon. Članovi laba tako će predstaviti interaktivne intermedijalne radove s područja mehanotronike, 3D ispisa, computer vision-a, sound arta, radova koji propituju zakone gravitacije i aerodinamike, bave se povijesnim doprinosom inovatora i znanstvenika povijesti civilizacije, zatim hakirane svakodnevne objekte, DIY sintisajzere i mnoge druge naprave. Izlagački program je podijeljen u tri dijela: Radiona Remix i potprogram Radiona Kids’ Lab, dok je glazbeni nastup pod nazivom Synthland posvećen eksperimentalnoj elektronskoj glazbi s retro Casio sintićima, DIY glazbenim instrumentima i analognim sintisajzerima.
Radiona Remix
– izlažu: Igor Brkić, Mario Pavlić, Davor Jadrijević, Goran Mahovlić, Damir Prizmić, Marko Jovanović
Radiona Kids’ Lab
– sudjeluju: Tomislava Borić, Mario Pavlić, Damir Prizmić
Performans: Synthland
– Micronia (Deborah Hustić)