Terra Effluviens

Kao dio izložbenog programa pravca Dopolavoro projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, u Exportdrvu (Grobnička riva, Rijeka) će se u petak, 21. kolovoza u 19 sati otvoriti izložba Terra Effluviens, koja omogućuje komunikaciju s umjetnom inteligencijom imena Homo Effluviens i uranjanje u zvučnu topografiju Rijeke.
 
Pod kustoskim vodstvom dizajnera i povjesničara umjetnosti Nikole Bojića, izložba je nastala kao rezultat zajedničkog istraživanja brojnih arhitekata, znanstvenika, hakera i umjetnika na temelju fascinantne ali zaboravljene studije hrvatskog arhitekta Branka Petrovića iz 1971. godine.

Izložba ostaje otvorena do 30. rujna: možete je posjetiti do 13. rujna svakim danom od 17 do 21 sat, dok će od 14. do 30. rujna biti otvorena svakim danom od 11 do 21 sat.

 

Smještena u nekadašnjem skladišnom prostoru Exportdrva na ušću Mrtvog kanala u luku Baroš, izložba u središte pozornosti stavlja zaboravljeno istraživanje iz 1971. godine, u kojem je upravo Rijeka analizirana kao složen teritorij raznih tokova kroz koji se može spekulirati o mogućim budućnostima rada, proizvodnje i čovjekovog djelovanja na okoliš.

Studija Sistematizacija fenomena čovjekove sredine hrvatskog arhitekta Branka Petrovića objavljena je u Jugoslaviji usred hladnoratovske napetosti, brojnih tehnofuturističkih vizija toga vremena i rastućih ekoloških problema. Nastala je nakon Petrovićevog sedmogodišnjeg boravka u Etiopiji, gdje je radio kao međunarodni ekspert za planiranje i prostorni razvoj.

Branko Petrović i Haile SelassieBranko Petrović prezentira projekt nove kraljevske palače etiopskom caru Hailu Selassiju

Krajem svog boravka u Etiopiji, počinje raditi na studiji koja je prerasla u kompleksnu kibernetičko-sistemsku viziju planetarne budućnosti koja je spletom povijesnih okolnosti ostala zagubljena u arhivima sve do današnjih dana. Gotovo pedeset godina nakon njene objave, izložba Terra Effluviens stavlja studiju i njene originalne dijagrame u suvremeni kontekst.

Autor i kustos projekta Nikola Bojić predstavio je rad na Petrovićevoj studiji i “riječkim” dijagramima u muzeju Moderna Museet u Stockholmu krajem 2019. godine

Naime, u originalnoj spomenutoj je studiji objavljeno tridesetak dijagrama koji pružaju uvid u isprepletenost ljudskih, tehnoloških i prirodnih sustava. Petrović je u njoj povezao tehnološka predviđanja, novo poimanje vremena i prostora te njihovih relacija s budućom dinamikom planetarnog ekosustava, što iz naše perspektive pruža novi uvid u složenost krize u kojoj se danas nalazimo.

Zbog svoje specifične industrijske povijesti, koja nije samo nepovratno redefinirala prirodno okruženje već i kolektivnu svijest ljudi, Rijeka figurira kao savršena „zona“ za kritičko promišljanje rada koje nadilazi dosadašnje postavke eksploatacije, proizvodnje i eksponencijalnog rasta. Svojim obalnim i riječnim ekološkim sustavima, umreženima gustom industrijskom infrastrukturom, Rijeka je poslužila kao operativni uzorak za proučavanje pojma terra effluviens (ugrubo prevedeno kao „zemlja toksičnog toka“), koji je bio središnja tema istraživanja.

Povezujući studiju iz 1971. sa suvremenim teorijskim, umjetničkim i dizajnerskim istraživanjem, izložba pruža nov uvid o utjecaju čovječanstva na Zemlju, koji je toliko značajan da se pojavila potreba za definiranjem nove geološke epohe (antropocena).

Terra Effluviens - seminar/workshopDijagram “Interakcija funkcija komponenata čovjekove sredine”, iz studije Sistematizacija fenomena čovjekove okoline, 1971.

Na temelju trodnevnog seminara koji je u studenom 2019. godine u Rijeci okupio dvadesetak lokalnih i međunarodnih istraživača (arhitekata, dizajnera, filozofa, biologa), autori su prikupljene podatke i arhivske izvore „ubacili“ u model strojnog učenja. Rezultat je nova forma umjetne inteligencije, odnosno “živog” hibridnog entiteta – Homo Effluviensa – s kojim je moguće komunicirati u realnom vremenu i koji postaje jedan od glavnih aktera izložbe.

Drugi dio izložbe je zvučni krajolik nastao sonifikacijom podataka i site-specific zvučnim snimkama specifičnih riječkih lokacija. Odabir lokacija također se temelji na preklapanju nekoliko izvornih dijagrama iz 1971. sa suvremenim prostornim podacima, što rezultira novom topografijom grada koju je moguće istražiti kroz interaktivne sonične objekte postavljene na 500 m2 izložbenog prostora u Exportdrvu.

Zvučni uzorci nastali su sondiranjem određenih lokaliteta i sonifikacijom prostorno-specifičnih podatkovnih tokova u realnom vremenu

 

 

TERRA EFFLUVIENS

Nikola Bojić, kustos i autor koncepta

 

Autori izložbe:

Branko Petrović, dijagrami

Damir Prizmić, Damir Gamulin, dizajn izložbe

Miodrag Galović, sonična instalacija i dizajn zvuka

Miro Roman, koncept i dizajn sintetičke persone

Ivo Vičić, zvučne snimke

 

Diskurzivni doprinos:

Gediminas Urbonas (MIT, Cambridge)

Damir Ugljen (nezavisni istraživač)

Armina Pilav (University of Sheffield)

Martin Guinard (ZKM, Karlsruhe)

Merve Bedir (Hong Kong University)

Ivica Mitrović (Sveučilište u Splitu)

Donato Ricci (SciencesPo, Paris)

Louise Carver (Lancaster University)

Gary Zhexi Zhang (nezavisni istraživač)

Jamie Allen (FHNW, Basel)

Idis Turato (Sveučilište u Zagrebu)

Ida Križaj Leko (Delta Lab, Rijeka)

Boštjan Surina (Prirodoslovni fakultet Rijeka)

 

O KUSTOSU: Nikola Bojić je istraživač fokusiran na odnos prostora i tehnologije. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirao je povijest umjetnosti i informacijske znanosti, a poslijediplomski studij završio je na Harvard Graduate School of Design. Izlagao je na brojnim međunarodnim seminarima znanstvenim konferencijama (najrecentije pozvano predavanje unutar Critical Zone, seminara Bruna Latoura, pri ZKM; Karlsruhe), kao i umjetničkim i arhitektonskim izložbama, uključujući najrecentije izložbe u Moderna Museet-u u Stockholmu, Milanski trijenale i Venecijanski bijenale gdje je vodio istraživanja unutar kustoskog tima za Litvanski nacionalni paviljon. Kao predavač na School of Architecture + Planning na sveučilištu MIT, sukreirao je i vodio kolegij Advanced Studio in Production of Space koji se bavio tehno-politikom modela i modeliranja. Do sad je objavio niz znanstvenih i stručnih članaka, autor je knjige umjetnika Excavations: The Sinking Gardens te gostujući urednik 96. broja časopisa Život umjetnosti koji se bavio problematikom teritorija. Kao ekspert za prostorna pitanja ili umjetnički voditelj sudjelovao je u nekoliko europskih projekata, a na Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu radio je kao istraživač na polju digitalne humanistike (projekt ARTNET). Trenutno je asistent na katedri za teorijske predmete na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu te pridruženi istraživač na programu Art, Culture and Technology pri MIT School of Architecture + Planning.
Nikola Bojić

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV