Izgubljeni u prijevodu
Steganografija je forma tajnog pisanja, umjetnost i znanost maskiranja informacija u javnosti, koja se koristi radi izbjegavanja nadzora, cenzure i kontrole.
Glagol „oprati“ odnosi se na čin legitimiziranja ilegalno stečenog novca u svrhu ispiranja, odnosno skrivanja tragova njegovog porijekla. Nasuprot tome, izraz „iznositi prljavo rublje“ označava javno otkrivanje tajni. Prvi progovara o brisanju, uklanjanju, potiskivanju i cenzuri, dok potonji govori o otkrivanju, pričanju, curenju, objavljivanju.
No photos available right now.
Please verify your settings, clear your RSS cache on the Slickr Flickr Admin page and check your Flickr feed
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Izložba Šapati iz hutonga kinesko-australsko-nizozemske umjetnice Amy Suo Wu je steganografski katalog steganografskih projekata kamufliranih u izvješeno rublje. Izložba preuzima tri sveprisutna elementa kineskog urbanog krajolika – posteljinu; Shanzai modu, kineski fenomen kojeg odlikuje besmislena upotreba engleskog jezika; i QR kodove – istražujući ih kao tajni medij za objavljivanje osjetljivog i potisnutog znanja. Cijela instalacija je osmišljena na način da se u konačnici postavi u tradicionalne pekinške stambene ulice ili hutonge, i time se vrati u svoje prirodno stanište, u kontekst koji je prvotno inspirirao njezin nastanak.
Video-prilog portala Moja Rijeka s otvorenja izložbe
Izložba će se u galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1) otvoriti u četvrtak, 8. studenog u 20 sati i ostat će otvorena do 23. studenog, radnim danima od 17 do 20 sati. Za posjete u bilo kojem drugom terminu javite nam se na info[at]drugo-more.hr ili na broj telefona 051 212 957.
Ulaz je slobodan.
Unutar hutonga, plahte i deke vješaju se na uže za sušenje, koje se proteže od ulaza u domove do same ulice. Na taj se način mogu čitati kao transgresivni objekti, s obzirom na njihovu migracijsku prirodu prelaženja granica između javnog i privatnog. Posteljina je također savršeni zaklon, doslovno i u prenesenom značenju. Deka je nejasan agens, prepoznatljiv ali ne osobito zanimljiv. Zbog svoje običnosti, oslobođena je sumnje pa može prokrijumčariti (izračiti) privatne informacije u javno okruženje.
Shanzai moda je na sličan način pogodna za steganografsku primjenu. Njezina engleskim jezikom ispisana slova nisu dizajnirana da ih se čita, već da budu ornament i označitelj vrijednosti zapadnjačke kulture, istovremeno utjelovljujući „visoku kulturu“, „provokativnost“ i „modernost“. Ipak, poznavateljima engleskog ti se tekstovi mogu činiti kao dadaistička poezija, slučajna mudrost ili apsurdna bujica misli. Šapati iz hutonga weiskorištavaju nečitljivost engleskog jezika u kontekstu njegove primjene kao ornamenta, predstavljajući estetizaciju stranog jezika kao steganografski medij.
Posljednje taktičko mjesto za steganografiju je QR kod, tehnologija koja je u Kini postala izrazito popularna zahvaljujući QR čitaču koji je ugrađen u WeChat, najkorišteniju aplikaciju u toj zemlji. QR kodovi su toliko sveprisutni da ih prilikom transakcija koriste ulični prodavači i prosjaci. U svijetlu sveprisutne vizualne prisutnosti QR kodova, oni mogu poslužiti kao bezazlena krinka koja omogućuje putovanje osjetljivih informacija.
Šapati iz hutonga preoblikuju prethodne radove umjetnice Amy Suo Wu u skrivene informacije. Prvi rad, Thunderclap (2017.), je steganografski fanzin koji koristi modne dodatke kao površinu za objavljivanje izbrisanih tekstova kineske anarho-feministkinje He-Yin Zhen (1886.-1920.). Drugi rad, Prevoditeljev izbor (The Choice of a Translator, 2018.), je transkript razgovora o cenzuri i steganografiji održan u Pekingu, kada je u publici sjedio čovjek za kojeg se sumnja da je vladin špijun. Transkript pokazuje na koji je način prevoditelj preoblikovao i depolitizirao sadržaj razgovora, čime sam čin prevođenja postaje sredstvom cenzure i steganografije.
Izložba također sadrži vlastiti postanak, odabir taktičnih i strateških načina korištenja steganografije koji su umjetnicu inspirirali na bavljenje ovom temom. Projekt u svojoj cjelini funkcionira kao osnovni tehnički premaz koji progovara o steganografiji kao vrsti tajnog pisanja.