Kad roboti polude

Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

Interaktivna robotička instalacija Histerične mašine kanadskog umjetnika, glazbenika i robotičara Billa Vorna dio je njegova istraživačkog programa Estetika umjetnog ponašanja, a sastoji se od robotičkih instalacija koje svojim ponašanjem podsjećaju na živa bića.

U okviru programskog pravca Dopolavoro projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, instalacija će se u prizemlju Exportdrva u četvrtak, 13. kolovoza u 19 sati, gdje će ostati otvorena do 19. rujna, svakog dana od 17 do 21 sat. Instalaciju je na otvorenju moguće razgledati besplatno, dok je za ostale dane cijena ulaznice 10 kuna.

Organizatori programa su Drugo more i KONTEJNER | Biro suvremene umjetničke prakse (Zagreb).

 

Šest robotičkih struktura koje čine interaktivnu instalaciju Histerične mašine reagiraju na prisutnost ljudi u njihovoj neposrednoj blizini. Krečući se kroz šumu robota u prenamijenjenom industrijskom postrojenju koje je i dalje zadržalo svoj primarni karakter, responzivnost robota izaziva osjetilne senzacije i emotivne reakcije – kao u nekom insceniranom susretu sa živim bićima s drugog planeta.

Koliko su naše reakcije uvjetovane empatijom i mekim, romantičarskim biocentrizmom, a koliko racionalnim poimanjem ovih krakatih metalnih objekata, hidrauličkog sustava koji ih pokreće, mreže senzora, kablova i mašinerije? Kako je uopće moguće osjećati nešto prema tim bićima čije je ponašanje naočigled disfunkcionalno, apsurdno i devijantno?

Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

Bez obzira bili potaknuti na promišljanje odnosa između čovjeka i tehnologije, prirodnog i umjetnog, bića i stvari, ili se prepustili uranjanju u kaos mehaničkih krakova, zvuka, svjetlosti i dima, Histerične mašine predstavljaju jedan od paradigmatskih radova s prijelaza stoljeća i lektiru suvremene robotičke umjetnosti koja se ne propušta.

 

 

 

“Da, oni su metafore. Ali roboti su metafora po samoj svojoj prirodi; ja samo nastojim dodatno potencirati tu ideju. Bitno mi je ostaviti prostora za interpretaciju – svakome je dozvoljeno projicirati što god ona ili on želi u ta bića, no ukoliko se pojave određeni osjećaji prema robotu (tuga, žalost, štogod), onda mogu reći da sam ostvario svoj cilj.”

– Bill Vorn, intervju za Digicult magazin

 

Bill Vorn živi i radi u Montrealu. Autor je instalacija i performansa koji uključuju robotiku i kontrolu pokreta, zvuk, svjetlost, video i kibernetske procese. U ambijentima velikih dimenzija koje gradi, strojevi i roboti jedini su glumci na pozornici. Predaje elektroničke umjetnosti na Sveučilištu Concordia (Odsjek za studijske umjetnosti, intermedijski program). Od 1981. do 1983. godine bio je član skupine Rational Youth, jedne od prvih kanadskih glazbenih elektro sastava. Iako je napustio grupu radi visokog školovanja, Vorn i danas stvara elektronsku glazbu kad god za to ima priliku. (Fotografija preuzeta sa stranice Alchetron - The Free Social Encyclopedia)
Bill Vorn, izvor fotografije - Alchetron, the free social encyclopedia

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV