Otvorenje izložbe. Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Tweet
U okviru programskog pravca Dopolavoro projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) bit će postavljena izložba Crvena škola proslavljene hrvatske književnice, esejistice i prevoditeljice Dubravke Ugrešić, kojom se autorica predstavlja u jednom drugom žanru.
Organizatori izložbe su Drugo more i zagrebački Multimedijalni institut. Dizajn postava izložbe potpisuju Nina Bačun i Roberta Bratović iz kolektiva OAZA i Ela Meseldžić.
Izložba se, uz poštivanje mjera zaštite od zaraze koronavirusom, otvara u četvrtak, 25. veljače u 19 sati, nakon čega ju je moguće besplatno posjetiti do 26. ožujka, od ponedjeljka do subote između 16 i 20 sati. Ulaz je slobodan.
Početkom rata u Jugoslaviji 1991. u rukama Dubravke Ugrešić slučajno se našla školska početnica koja je prema godini izdanja lako mogla biti i njezina, i pred književnicom su najednom iskrsla dva svijeta — davnašnji, zaboravljeni svijet početnice koji je obećavao sretnu budućnost, i drugi, zbiljski, sadašnji, koji je tu budućnost brutalno osporavao.
Ta epizoda potakla je Dubravku Ugrešić na skupljanje početnica, a rezultirala je nizom tekstova i vizualnih radova koji se predstavljaju na ovoj izložbi i u popratnome katalogu.
Na pitanje čime se to u Crvenoj školi točno bavi, Ugrešić će odgovoriti:
“Iskreno rečeno, ne znam. Istina je, nisu mi strani pojmovi poput appropriation art, intervention art, soc-art … bila sam svojevremeno očarana konceptom soc-arta slikara Ilje Kabakova, Alexandera Melamida, književnika Leva Rubinštajna i drugih. Otkrila sam i iščašeni amaterizam Henryja Dargera, volim slike jugoslavenskog soc-artiste Dušana Otaševića, obožavam filmove Dušana Makavejeva, ali mislim da odgovor ne treba tražiti u tom smjeru.
Prilog portala Moja Rijeka s otvorenja izložbe
Ja nikako nisam “umjetnica”, i sve na izložbi je reciklaža, postupak očuđenja ili začudnosti, koji nastojim postići malim intervencijama. Što se intervencija tiče i tu koristim školske tehnike: ponavljanje motiva, precrtavanje, isticanje i skrivanje, i slično. Kada kažem sve je reciklaža, to se prije svega odnosi na materijal kojim se služim. Nema ni jedne moje rečenice, ni jednog mog crteža (jer nisam umjetnica). To je iz današnje perspektive arheološki materijal, a tom vrstom arheologije se malotko bavi.
Foto: Davor Konjikušić
Posjetilac ove izložbe uočit će ostatke minijaturne crvene škole kupljene davno u nekoj amsterdamskoj staretinarnici, i moju opsesivnu (zlo)upotrebu zvijezde petokrake i srpa i čekića. Od dana kada je Hrvatska proglašena nezavisnom državom, a tomu je ove godine točno trideset godina, hrvatsko mentalno i vizualno polje postepeno su okupirale svastike, crne poput žohara, u svim veličinama. Zvijezde petokrake razasute po mojim “uratcima” spadaju u kompulzivnu gestu gubitnika. Iako crvena zvijezda nije bila moj “ideološki bedž”, niti je u mome djetinjstvu njezina prisutnost bila tako napadno prisutna, kako bi se, sudeći po mojim radovima, moglo zaključiti — ona je to postala. Crvena zvijezda nije obrana, ni zaštita, niti pak politička strategija, ona je slabašan, ali postojan alarm. Beeper. Crvena zvijezda je tu da postavlja pitanje nisu li nas svastike-žohari doista preplavili?”
DUBRAVKA UGREŠIĆ