Filodrammatica, Korzo 28/I, Rijeka.
Subota, 10. listopada 2015.
Predstava “À la Cart Performance Webshop: izdanje Drugo more”
Velika dvorana
Početak: 20 sati
Izložba “À la Cart Performance Webshop”
Galerija
Otvorenje izložbe: 21 sat
10. – 24. listopada 2015.
Radno vrijeme galerije: pon-pet 10-13h, 16-20h, sub 10-13h
Trgovanje performansom: izdaja umjetnosti ili kritika konzumerizma?
Dvije mlade slovenske umjetnice i osnivačice multidisciplinarnog umjetničkog kolektiva KUD NUM iz Škofje Loke – Nina Jan i Urša Sekirnik – pokrenule su 2014. godine projekt À la Cart Performance Webshop, koji se u najkraćim crtama može opisati kao internetska trgovina performansa koja slijedi logiku naručivanja jela s à la carte jelovnika. Zainteresirani kupci na njihovoj web stranici (a-la-cart.com) mogu pogledati ponudu sastavljenu od niza relativno kratkih scenskih izvedbi (predstavljenih tekstualnim opisom i videom), odabrati željena poglavlja i od njih kreirati predstavu, pri čemu im se također nudi mogućnost osmišljavanja vlastitog poglavlja. Uz transparentni prikaz cjelokupnog troška, kupci potom mogu odrediti mjesto i vrijeme, poslati zahtjev i naručiti živu izvedbu predstave.
Na prvi se pogled projekt može činiti kao još jedna u nizu inovativna ideja za unovčavanje umjetnosti, čiji se izričaji u eri konzumerizma izjednačuju s proizvodima, a njihovi tvorci s prekarnim radnicima koji umjetničku potragu za idealima ljepote, smislom postojanja ili kritikom društvene nepravde moraju prilagođavati zakonima tržišta, svodeći time svoju umjetnost na robu i kič. Doista utemeljivši svoju trgovinu performansa na upravo spomenutoj ideji o stanju suvremene umjetničke stvarnosti, Jan i Sekirnik svoj su projekt ipak razvile kao britku i duhovitu kritiku postojeće egzistencijalne potrebe umjetničkog pokoravanja diktaturi ponude i potražnje.
Spomenuto se u prvom redu primjećuje u samom sadržaju ponuđenih poglavlja, okrenutih problematizaciji položaja umjetnika u razdoblju post-fordizma kojeg odlikuje fleksibilnost radnog vremena, povećana mobilnost radne snage i rastuće inzistiranje na proizvodima koji, pored bivanja korisnima, također moraju dobro izgledati, biti u trendu i odavati utisak prilagodljivosti individualnim prohtjevima. Nadalje, dok je jedna od glavnih odlika konzumerizma stvaranje privida slobode izbora i osjećaja da potrošač svojim ponašanjem može izravno kontrolirati tržište, pri čemu zapravo samo odabire iz već prethodno učinjenog izbora, osnovna zamisao À la Cart Performance Webshopa bila je potaknuti „kupce“, odnosno publiku, na aktivno – ali i odgovorno – sudjelovanje u procesima umjetničke kreativnosti. Iako dopuštanje publici da sama odlučuje o onome što želi gledati može djelovati kao daljnje prostituiranje umjetnosti i njezinih stvaraoca, autorice naglašavaju kako poticanje rasprave o toj temi i postavljanje transparentnih cijena koje odgovaraju stvarnoj vrijednosti umjetničkog rada zapravo vodi prema jačanju integriteta umjetnika, kao i njihovog stava da u životu zaslužuju više od radoholizma, podcjenjivanja i iscrpljenosti koje im nameće suvremenost.
*
* *
Sa željom da se À la Cart Performance Webshop ugosti u Rijeci, Drugo more je od kraja srpnja do početka rujna ove godine uputilo javni poziv korisnicima društvenih mreža na glasovanje za jedno od ponuđenih poglavlja u online trgovini, kao i na osmišljavanje vlastitog poglavlja. Nekoliko poglavlja s najvećim brojem glasova – uključujući uvodno i zaključno poglavlje, te dodatno poglavlje koje je bilo premjerno izvedeno upravo u Rijeci – tvorilo je predstavu „À la Cart Performance Webshop: izdanje Drugo more“, koja se održala u subotu, 10. listopada, u velikoj dvorani Filodrammatice, s početkom u 20 sati.
Nakon predstave, u 21 sat uslijedilo je otvorenje À la Cart Performance Webshop izložbe u galerijskom prostoru Filodrammatice, putem koje se iscrpno predstavio cijeli projekt, od trenutka nastanka do danas. Izložba je ostala otvorena do subote, 24. listopada, dokad ju je radnim danom bilo moguće posjetiti od 10 do 13 i od 16 do 20 sati, te subotom od 10 do 13 sati.
Također, dan ranije, u petak 9. listopada, Jan i Sekirnik održale su radionicu “Kako biti dobar konzument umjetnosti”, koja je započela u 17 sati. Više o sadržaju radionice saznajte ovdje.
* *
*
Urša Sekirnik (1986) bila je članica i suosnivačica eksperimentalnog pokreta ARWA između 2004. i 2007. godine. 2010. godine s Ninom Jan osnovala je KUD NUM, multidisciplinarni umjetnički kolektiv sa sjedištem u Škofjoj Loki (Slovenija). Unutar KUD NUM-a bavi se performansom i intermedijalnom umjetnošću, te konceptima poput izrade po narudžbi, post-fordizma i marketinškog procesa.
Nina Jan (1986) je konceptualna i izvedbena umjetnica te redateljica. Njen konceptualni rad na polju izvedbene, instalacijske, filmske i internetske umjetnosti često istražuje publici razumljive načine interaktivnosti te propituje temeljne postavke umjetničkih medija, umjetničke procese i kreativni položaj samoga autora. Radom u À la Cart Performance Webshopu posebno se zainteresirala za razvijanje alternativnih marketinških strategija performativnih umjetničkih praksi, te za razotkrivanje efekata post-fordističkog načina proizvodnje na umjetničku realnost.
Program je realiziran u okviru programa Galerija DM.