Pulsar
video, 2012.
Videokamera korištena za snimanje videa Pulsar je zastario tip videokamere na čiji se senzor momentalno „upisuju“ jaka svjetla, slično kao i kod ljudskog oka. Prema korisničkim uputama, kamera se ne bi trebala izravno usmjeravati prema suncu. Ipak, Pulsar gleda suncu ravno u oči, prikazujući borbu između prirode i tehnologije. Kratki trenuci treptaja – koji nastaju prilikom povremenih automatskih zatvaranja blende objektiva radi zaštite kamere od prejakog sunčevog svjetla – pružaju nam mogućnost da ugledamo sve Sunčeve duhove, dok zumiramo u tamne predjele izložene leće.
Snimljeno uz korištenje motoriziranog ekvatorijalnog nosača, sunce u kadru ostaje nepomično, unatoč svojoj prirodnoj rotaciji na nebu. Pored učinaka loma sunčeve svjetlosti kroz lentikularnu mrežu kamere, slika sunca „upisuje se“ u senzor na različitim razinama zumiranja, na isti način kao što bi to učinila biološka perzistencija vida. Kamera, kao alat koji je podešen na automatski način rada, štiti samog sebe od agresivnog izvora sunčeve svjetlosti otvaranjem i zatvaranjem blende objektiva.
Video «Pulsar» se obično prikazuje u kombinaciji s video instalacijom «Rupe».
Rupe
tri videa, 2012.
Predlažući analogiju između ljudskog oka i kamere, video instalacija Rupe proizlazi iz dugotrajnog promatranja sunca u fiksnom položaju pomoću trocijevnog video senzora (proces korišten u videu Pulsar). Sunce prži senzor, stvarajući na njegovoj površini svoju sliku u negativu, poput radikalne varijacije poznatog fenomena perzistencije vida. Ta postojanost zapravo je greška, kvar, nedostatak povezan s dizajnom starih trocijevnih senzora, koji su se iz tog razloga prestali 1985. godine, ali koje Luce Moreau koristi kako bi istražila njihov plastični potencijal.
Taj je defekt bio dobro poznat audiovizualnim tehničarima, snimateljima i videografima koji su koristili takvu kameru. Efekt „traga“, koji kamera ostavlja na svom senzoru, metaforički se naziva „kometom“.
Kamera koju je na taj način modificirana (odnosno, oštećena) prilikom snimanja Pulsara čuva sliku sunca: snimka bilo kojeg drugog prizora tom istom kamerom prikazat će u središtu svog kadra i trag ovog mrtvog sunca. U tom smislu krajolici Rupa nasljeđuju neprekidno, nepokretno i trajno sunce, nepromjenjivi plavi satelit. Nose biljeg iskustva i kupaju se u plavičastom povlačenju.
Volta
video, 2011.
Volta predstavlja statičan pogled na naš pokretni svijet. Zemaljski krajolik nastavlja svoju utrku u stvarnom vremenu, dok potpuno ne izađe iz kadra kamere, pri čemu zvijezde ostaju nepomične.
U fokusu rada je korištenje motoriziranog ekvatorijalnog nosača pričvršćenog na stativ, kojim se astronomi koriste pri promatranju i snimanju svemirskih objekata. Pomoću tog jednostavnog motoriziranog mehanizma – koji omogućuje da se kamera okreće oko središnje osi, paralelne s osi rotacije Zemlje – moguće je kompenzirati kretanje našeg planeta, našeg vlastitog neprimjetnog kretanja, čime se ostvaruje paradoksalna „fiksnost“ pri promatranju zvijezda.
Dok poznati krajolik postupno izmiče iz kadra, zvjezdani svemir ostaje fiksiran, a s njim i naša veoma osobita točka gledišta: ona „bestežinskog“ gledatelja, slobodnog od Zemljine gravitacije.
Projekt je ostvaren u tehničkoj suradnji s Olivierom Labrevoirom (astronomom amaterom) i Patrickom Pourcierom (glavnim operaterom) u Zvjezdarnici Haute Provence (CNRS), uz podršku Panavision Marseille.
Paysage Provençal
fotografija, digitalni tisak na matiranom papiru, 60 x 90cm, 2012.
Stijene koje uzmiču na slici Paysage Provençal („provansalski krajolik“) odaju vlastito kretanje, rotaciju našeg planeta. Motorizirani ekvatorijalni nosač koji je korišten prilikom izrade ove fotografije, a koji se obično koristi u astronomiji, omogućuje motoriziranu rotaciju fotoaparata u osi koja je suprotna s onom Zemljinom, i time nudi bestežinsku točku gledišta koja kao da je zamrznuta u svemiru.
Putanja krajolika otkriva se gomilanjem nekoliko desetaka noćnih fotografija pomoću astronomskog softvera Starmax, dok se u mehaničkim „potezima“, koji zazivaju francuski pokret impresionizma i njegove prikaze efemernog karaktera svjetla, mogu razabrati trzaji zatvarača kamere, sugerirajući unutarnju vremenitost stroja.
Ovdje, jedan sat kretanja kopna, zapadna orijentacija.
Rad nastao tijekom rezidencije Continuum na otočju Frioul, u suradnji s galerijom Vols de Nuits.