Putevima komunikacijske revolucije

Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

 

S velikim zadovoljstvom predstavljamo izložbu Post/Drone švicarskog umjetničkog kolektiva !Mediengruppe Bitnik, koji će u galerijskom prostoru Filodrammatice izložiti dva relevantna rada iz svojeg zanimljivog i bogatog opusa: Dostava za gospodina AssangeaRandom Darknet Shopper – The Bot’s Collection.
   
Prije otvorenja izložbe koje će se održati u četvrtak 16. lipnja u 20 sati, Domagoj Smoljo iz !Mediengruppe Bitnik u 19 sati održat će izlaganje u kojem će ukratko predstaviti rad kolektiva i objasniti priču iza dva izložena rada.
   
Izložbu je moguće posjetiti do 30. lipnja, a ulaz je slobodan.  

   

Umreženi okoliš interneta nastao je kao divlji i otvoreni prostor u kojem je komunikacija protočna, sadržaj se slobodno dijeli, a identitetu je teško ući u trag iza neprovidnih IP adresa i nadimaka. Ipak, proteklih su godina vlade raznih država, te međunarodne organizacije i kompanije, počele ulagati ogroman trud u preuzimanje kontrole nad tom anarhističkom utopijom. Naravno da je pritom sukob bio neizbježan: aktivisti, građani, druge organizacije i kompanije aktivno se bave zaštitom “slobode interneta” na razini infrastrukture, s punom sviješću da ćemo promjenom infrastrukture – iz kojeg god plemenitog razloga, poput zaštite autorskih prava i patenata, borbe protiv terorizma, itd. – izgubiti mnogo više nego što ćemo dobiti. Taj se sukob ne može više svoditi samo na područje tehnologije, već bismo ga svi trebali osvijestiti kao važan dio trenutne globalne politike i ekonomije.

Uspon takozvanog “darkneta” je dio tog procesa. U tehničkim je terminima darknet (odnosno “mračna mreža”) prikrivena mreža kojoj je moguće pristupiti uz pomoć posebnih programa, konfiguracija i autorizacija, često korištenjem nestandardnih komunikacijskih protokola i pristupnih točaka. Dvije tipične vrste darkneta su mreže prijatelj-s-prijateljem (obično korištene za razmjenu podataka uz pomoć peer-to-peer povezivanja) i anonimne mreže kao što je Tor, koje koriste anonimizirane nizove poveznica. Poput peer-to-peer mreža ili foruma koji dopuštaju anonimnost, darkneti sami po sebi nisu ilegalni, niti se koriste u nezakonite svrhe, ali su kao slobodni i nekontrolirani prostori često demonizirani kao opasna i neugodna mjesta na kojima bujaju zle stvari poput terorizma, špijunaže, dječije pornografije i crnog tržišta.

S druge pak strane, iako više nije tajna da njihovim korištenjem raznim centrima moći na pladnju nudimo podatke o našim identitetima, postupcima i navikama, praksa pokazuje kako je ponekad teško predvidjeti subverzivni potencijal društvenih mreža i posljedice njihove uporabe za ubacivanje “iza neprijateljskih linija”. Isto kao što poštanska mreža usprkos raznim mehanizmima nadzora može poslužiti kao sredstvo nadvladavanja raznih prepreka i kontrola (nevjerojatni su primjeri ilegalnog sadržaja koji se šalje poštom, poput opasnih kemikalija, droge i oružja), tako i komunikacija na samoj površini interneta ponekad prođe neopaženo od strane onih koji budno promatraju – sjetimo se samo teorija o planiranju terorističkih napada putem komunikacije korisnika unutar videoigara ili razmjenom poruka bez korištenja enkripcije.

Izložba Post/Drone švicarskog umjetničkog kolektiva !Mediengruppe Bitnik povezuje ta dva svijeta, kretanjem od mračnih i nepreglednih dubina mreže na kojoj računalni programi uz pomoć kriptovalute nasumično kupuju što god im dođe pod “ruku”, do slanja poštanske pošiljke kroz obruč policije i tajnih službi u središte diplomacijske bojišnice, uz objavljivanje statusa na društvenim mrežama u realnome vremenu.

  

zvijezda

     

  
DOSTAVA ZA GOSPODINA ASSANGEA
  

Dostava za gospodina Assangea je primjerak poštanske umjetnosti koji je uživo trajao 36 sati. U siječnju 2013. godine, umjetnički kolektiv !Mediengruppe Bitnik poslao je paket s videokamerom osnivaču Wikileaksa Julianu Assangeu. Kamera je kroz rupu na paketu bilježila i uživo tweetala svoje putovanje kroz poštanski sustav, omogućujući svakome da putem interneta u stvarnome vremenu prati status paketa.

Delivery for Mister Assange, !Mediengruppe Bitnik Twitter arhiva, “17.01.2013, 19:06 thumbs up!”

  

Paket je zamišljen kao SYSTEM_TEST i poslan je tijekom veoma napete diplomatske krize. Hoće li paket dospjeti na predviđenu adresu? Ili će biti odstranjen iz poštanskog sustava?

Julian Assange živi u središtu diplomatske krize u ekvadorskoj ambasadi u Londonu od lipnja 2012. godine. Iako mu je Ekvador odobrio politički azil u kolovozu 2012. godine, Assange ne može napustiti područje ambasade. Ambasadu okružuju snage britanske policije, a vlasti Ujedinjenog Kraljevstva prijete Assangeovim uhićenjem čim im se pruži prilika.

Nakon otprilike 32 sata i puta prijeđenog u raznim poštanskim vrećama, kamionima i dostavnim centrima, paket je dostavljen ekvadorskoj ambasadi u Londonu u popodnevnim satima 17. siječnja 2013. godine. Do tog se trenutka nekoliko tisuća ljudi na Twitteru okupilo kako bi pratili to mučno i napeto putovanje. Eksperiment je okrunjen performansom kojeg je Julian Assange uživo izveo za kameru.

Uživo izvedeni performans i izložba u galeriji Helmhaus Zurich (14.02. – 06.04.2014.) zadobio je veliku medijsku pozornost. Rad je međunarodno popraćen u medijima kao što su La Libération, die Zeit, Monopol, European Photography, Vice UK, Kunstbulletin, NZZ, Švicarska radiotelevizija i mnogi drugi.

  

   
RANDOM DARKNET SHOPPER – THE BOT’S COLLECTION
  

Kao što mu ime sugerira, Random Darknet Shopper je nasumični kupac po darknetu koji izravno povezuje izložbeni prostor s tim mračnim dijelom tzv. “duboke mreže”. !Mediengruppe Bitnik je u razdoblju od tri mjeseca upućivala automatizirani program (tzv. “bot”, izraz koji dolazi od riječi “robot”) da se jednom tjedno uputi na šoping ekspediciju po darknetu. S tjednim budžetom od 100 dolara protuvrijednosti u kriptovaluti Bitcoin, program je nasumično birao po jedan predmet između 16 000 artikala i izravno ga slao na adresu galerije u kojoj je izložba bila postavljena. Random Darknet Shopper – The Bot’s collection u Filodrammatici prikazuje 25 predmeta koje je bot kupio u razdoblju između listopada 2014. i ožujka 2016. godine, za potrebe izložbi u galerijama Kunst Halle St. Gallen, Horatio Junior Gallery London i Aksioma Institute for Contemporary Art Ljubljana.

Random Darknet Shopper – The Bot’s Collection, instalacija, !Mediengruppe Bitnik, Helmhaus, Zurich. Fotografija: !Mediengruppe Bitnik

   
“Postoji samo jedan problem”, pisao je Washington Post u siječnju 2015. godine o ovom radu, “nedavno je kupio 10 tableta ecstasyja”. U svojem se osvrtu Guardian zapitao: “Može li robot, ili softver, biti zatvoren radi počinjenja kriminalnog djela? Dokle seže pravna krivnja ako je kod kriminalan po dizajnu i prvotnim postavkama?”.

O ovim globalno relevantnim pitanjima pregovaralo se lokalno nakon zatvaranja izložbe, kad je ured javnog tužitelja u St. Gallenu zaplijenio rad predstavljen u galeriji Kunst Halle. Random Darknet Shoper je konačno pušten tri mjeseca kasnije zajedno s odlukom o povlačenju tužbe. Svi su predmeti bili vraćeni kolektivu !Mediengruppe Bitnik, osim Ecstasyja koji je na testu bio pozitivan na spoj MDMA i potom uništen od strane vlasti. Random Darknet Shopper i !Mediengruppe Bitnik oslobođeni su svih optužbi, a javni je tužitelj potvrdio da je posjedovanje Ecstasyja doista bio razuman razlog za poticanje javne debate o pitanjima koje izložba otvara.

  

zvijezda

!Mediengruppe Bitnik čine suvremeni umjetnici Carmen Weisskopf i Domagoj Smoljo, koji žive u Zürichu/Londonu te rade na internetu i s internetom. Njihovo se djelovanje prostire onkraj digitalnih i zahvaća fizičke prostore, s čestim namjernim gubitkom kontrole u svrhu izazivanja ustaljenih struktura i mehanizama. Radovi !Mediengruppe Bitnik postavljaju temeljna pitanja koja se tiču suvremenih problema, a predstavljeni su diljem svijeta na mjestima kao što su Minsheng 21st Century Museum u Šangaju, Kunsthaus u Zürichu, NiMk u Amsterdamu, Space Gallery u Londonu, Cabaret Voltaire u Zürichu, Beton7 u Ateni, Museum Folkwang u Essenu, Contemporary Art Center u Vilniusu, bienale suvremene umjetnosti "Get it louder" u Pekingu, La Gaîté Lyrique u Parizu, galerija EDEN 343 u São Paulu i Roaming Biennale u Teheranu. Osvojili su mnoge nagrade i priznanje, među kojima Swiss Art Award, Migros New Media Jubilee Award i Honorary Mention Prix Ars Electronica.
Mediengruppe Bitnik

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV