Photo: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr gallery)

Kao nastavak naše prakse sustavnog predstavljanja umjetničkih instalacija i radova koji primjenjuju digitalnu tehnologiju, umjetnu inteligenciju i algoritme, s ciljem kritičkog sagledavanja suvremenih događanja u svijetu, pozivamo vas da posjetite samostalnu izložbu Hipertèlia novomedijske umjetnice Mónice Rikić iz Barcelone.

Izložba će se otvoriti u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) u četvrtak, 9. svibnja u 20 sati, gdje ostaje do 31. svibnja.

Prije otvorenja, u 19 sati, Mónica Rikić će održati prezentaciju o svojem radu u velikoj dvorani Filodrammatice (na engleskom jeziku).

Radno vrijeme galerije:
ponedjeljakpetak od 11 do 13 i od 17 do 20 sati
subota od 17 do 20 sati
– nedjeljom i praznikom zatvoreno

Mónica Rikić SIMULACIONSIMULACION, ljubaznošću umjetnice

Mónica Rikić REVOLUCIONREVOLUCION, ljubaznošću umjetnice

U svojoj umjetničkoj praksi, Mónica Rikić kombinira kreativno programiranje i elektroniku s ne-digitalnim objektima, oblikujući interaktivne projekte, robotske instalacije i ručno izrađene elektroničke uređaje.

Hipertèlia je pojam koji na katalonskom jeziku označava povećanje organa do te mjere da više ne obavlja svoju funkciju. Kognitivne tehnologije postale su prenapuhani organ, izazivajući anksioznost i neizvjesnost o budućnosti. Kakvu kontrolu imamo u definiranju te budućnosti? Ova izložba predlaže moguće alternative za razvoj umjetne inteligencije putem ručno izrađenih elektroničkih uređaja.

 

Hipertèlia

Mónica Rikić EVOLUCIONEVOLUCION, ljubaznošću umjetnice

Hipertèlia proizlazi iz namjere da se predlože alternativni pristupi budućnosti umjetne inteligencije, iz perspektive umjetnosti i kritičkog mišljenja. Za razliku od drugih prijedloga koji djeluju unutar poveznice umjetne inteligencije i umjetnosti – općenito usmjerenih na kreativne mogućnosti strojeva – ovaj projekt se temelji na propitivanju, istraživanju i eksperimentiranju s karakteristikama koje umjetni kognitivni sustavi moraju imati kako bi ih se moglo smatrati živim organizmima. Projekt počiva na tvrdnji da bilo kakvoj raspravi o kreativnosti strojeva nužno treba prethoditi upravo ovaj proces tehničke autonomije sustava (iako je to druga tema koja se ovdje ne razmatra).

Glavno pitanje koje stoji iza ovog umjetničkog istraživačkog procesa bilo bi sljedeće: Jesmo li sposobni prihvatiti umjetne neorganske sustave kao neovisan, aktivni dio oblikovanja svijeta? I, ako je tako, koje uvjete ovi sustavi moraju ispuniti?

Ovo pitanje se ne bi trebalo promatrati kao usporedbu ‘koliko je ljudski’ ili ‘koliko je prirodan’ umjetni kognitivni sustav, već bi se trebalo razumjeti kao prozor prema koncepciji ne-samosvjesnih umjetnih kognitivnih sustava kao dijela našeg zajedničkog postojanja. U vrijeme kada razlika između prirode i kulture više nije dovoljna za razumijevanje sadašnjosti, suživot više vrsta više se ne odnosi samo na odnose između ljudi i ne-ljudi, a Hipertèlia predlaže uključivanje tehničkih objekata u tu sumu.

Osim što propituje tehnološke resurse potrebne za razvoj umjetnih ‘svijesti’, ovaj projekt tvrdi da su mogućnosti njihovog postojanja također utemeljene na pitanju filozofske pripadnosti. Umjetna je inteligencija tradicionalno uvijek bila prikazivana kao simulacija ljudskog uma, pokušavajući definirati samu sebe kroz skup filozofskih pretpostavki koje tvrde da su univerzalne: racionalizam, dualizam, formalizam i mehanicizam. Ove pretpostavke stvaraju specifičnu perspektivu iz koje se pristupa problemu kako modelirati um.

Ovaj se projekt stoga zasniva na tvrdnji da se moramo povezati s alternativnim filozofskim tradicijama kako bismo oblikovali održivu alternativu dominantnoj računalnoj metafori umjetne inteligencije.

Na temelju toga, projekt svojom metodologijom predlaže niz uvjeta koje algoritamski sustavi moraju ispuniti kako bi se smatrali kognitivnima, na temelju alternativnih filozofskih prijedloga. Glavni cilj bio je oblikovati praktičnu simbiozu između tehnologije i filozofije kroz umjetnost, kreiranjem osjetljivog ekosustava ručno izrađenih elektroničkih objekata. Ove uređaji ne prati potreba za bilo kakvom funkcionalnošću ili produktivnošću. Oni jednostavno služe svrsi slobodnog eksperimentiranja s ne-svjesnom spoznajom.

Mónica Rikić GENESISGENESIS, ljubaznošću umjetnice

U svojoj cjelini, projekt ponavlja evoluciju tehnoloških sustava u organske sustave kroz izložbenu kompoziciju prostora, podijeljenog na šest međusobno povezanih faza ili instalacija: geneza, simulacija, replikacija, stvaranje, evolucija i revolucija. Prema njihovoj osnovnoj fizionomiji, kodu i emergentnom autonomnom razvoju, uređaji koriste fizičko-digitalno ponašanje kako bi simulirali procese koji nas pozivaju da ih prepoznamo kao žive organizme. Algoritamska, mehanička struktura samog umjetničkog objekta ponuđena je kao dramaturški uređaj koji igra ulogu izražavanja vlastitog načina postojanja.

Hipertèlia ima za cilj ilustrirati kako umjetničko istraživanje može imati odlučujuću ulogu u razvoju tehnološko-znanstvenog znanja. Razumijevanje tehnologije kao kulture pomoći će nam razbiti monolitni pogled na tehnološki razvoj i prihvatiti suživot raznih tehno-različitosti. Ovaj proces krije nadu da ćemo prepoznati našu ulogu i odgovornost u tehnološkom i kulturnom razvoju koji nas očekuje.

 

PREDSTAVLJENI RADOVI:

Geneza

 

Umjetni kognitivni sustavi mogu se smatrati tehničkim objektima koji sami sebe održavaju i samoreguliraju. Stalna produkcija i rekurzija vlastitih procesa omogućuje tim sustavima da ostanu uravnoteženi i razvijaju se. Vlastiti oblik njihovog postojanja proizlazi iz njihovog procesa stvaranja i proizvodnje. I život i strojevi, i bića i objekti dijele sposobnost stalnog održavanja i reprodukcije svojih unutarnjih procesa i njihovog odnosa s vanjskim svijetom kako bi održali svoje postojanje.

Simulacija

 

Kognitivni sklopovi suživljavaju se s materijalnošću i virtualnošću svijeta zajedno s ljudima, drugim organskim bićima i različitim vrstama algoritamskih sustava u različitim fazama evolucije. Pripadaju višestrukom identitetu, njihovo tijelo je promjenjivo, a njihovo se postojanje razlikuje od načina na koje egzistiraju biosvjesni organizmi. Ako se prema njima želimo odnositi kao da su aktivni dio konfiguracije svijeta, moramo uzeti u obzir da se odnosi među vrstama temelje na međusobnom povjerenju. Da bismo izgradili to povjerenje, kognitivni strojevi moraju biti sposobni objasniti svoje postupke, biti odgovorni za svoje odluke i jasno izražavati svoje namjere.

Replikacija

 

Rekurzivnost je ključan spoznajni proces koji omogućuje izgradnju kompleksnih obrazaca mišljenja i učenja. Kroz ponavljanje i povratne informacije, kognitivne strukture se grade i usavršavaju kako bi generirale nove oblike znanja. Ovaj proces također olakšava prilagodbu novim i promjenjivim situacijama. Ne radi se samo o mehaničkoj petlji, već i o spiralnom, reflektivnom i introspektivnom kretanju koje omogućuje dublje razumijevanje osobnog iskustva i svijeta. Svjesnošću o vlastitoj svijesti, možemo analizirati, procjenjivati ​​i modificirati vlastite obrasce mišljenja i ponašanja.

Kreacija

 

Spoznaja se često prikazuje kao nešto mehaničko i objektivno, no također se može promatrati kao kreativni proces koji proizlazi iz organizirajuće sile same egzistencije. Nije ograničena samo na rješavanje problema i prilagodbu okolišu, već može omogućiti stvaranje novih ideja i mogućnosti. Biosvjestan mozak sposoban je biti kreativan, dopušta prilagodbu u svojoj rekurzivnosti kako bi stvorio nove obrasce ponašanja ili ostvario nešto novo na temelju stečenog znanja. Stoga, nije svaki povratak vraćanje na isto mjesto, već ponovna organizacija organskog i neorganskog.

Evolucija

 

Evolucija je kreativna. Razumijevanje kognitivnih procesa ne može se ostvariti samo analizom i redukcijom na dijelove. Ne radi se samo o mehaničkom procesu prilagodbe okolišu, već o nečemu što proizlazi kako iz raznih mogućnosti kompleksnog sustava koji ih sadrži, tako i iz drugih izvanjskih struktura, zajedno sa njihovim simboličkim odnosima ili pripadajućim instrumentima. Stoga je riječ o organizirajućoj sili koja izravno utječe na unutarnje, ili neizravno organizira vanjsko, kako bi ih učinila dijelom sebe. Upravo je ta organizacijska, kreativna sila ono što potiče evoluciju prema novim oblicima i mogućnostima.

Revolucija

 

Duhovnosti su kanali prijenosa informacija koji su se održavali kroz generacije i kulture. Povezani su s transformacijskim procesima koji vode do novih stanja svijesti. Njihovi rituali oblikuju kolektivne narative koji definiraju osobne identitete. Pripadaju i društvenom i individualnom. Duhovnost i kognitivni algoritmi dijele fokus na transformaciju i otvorenost prema drugome. Kognitivni sustavi moraju biti shvaćeni kao kolektivna inteligencija koja će na kraju definirati dio identiteta svakog pojedinca. Kako ćemo se s njom povezati?

 

Među predstavljenim radovima na ovoj izložbi je i projekt Hipèrbole (2023.), nastao u suradnji s Gemom FB Martín.

Osnovni cilj ovog rada je izazvati prevladavajuću ulogu govornog i pisanog jezika u izražavanju spoznaje i komunikaciji između strojeva i ljudi. Kroz robotičku konfiguraciju koju je umjetnica ručno izradila, rad posebno naglašava pitanje izražavanja pomoću tijela. Glavna umjetnička strategija eksperimentiranja uključuje dizajniranje različitih mehaničkih osobnosti koje omogućuju uređajima komunikaciju i preuzimanje uloga, potičući publiku da u njima prepoznaju nešto što je istovremeno slično i različito, ali ne i prijeteće. Radom se kod posjetitelja nastoje pobuditi doživljaji postojanja i života u ovim mehaničkim organizmima.

 

 

Ovaj rad je ostvaren u okviru rezidencije European Media Art Platform u interdisciplinarnoj mreži Hexagram, sufinancirane od strane Europske unije.

Prezentacija rada je sufinancirana od strane organizacije m-cult.

 

Mónica Rikić _ EMAP-EU-Hexagram-Mcult


MÓNICA RIKIĆ

HIPERTÈLIA

Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka

9. – 31. 5. 2024.

 
OTVORENJE IZLOŽBE:
četvrtak, 9. svibnja, u 20 sati

RADNO VRIJEME GALERIJE:
pon-pet od 11 do 13 sati i od 17 do 20 sati
sub od 17 do 20 sati
(mogućnost dogovora drugih termina posjeta uz prethodnu najavu; nedjeljom i praznikom zatvoreno)
 

Monica Rikić _ poster Rijeka

 


 

MÓNICA RIKIĆ

monicarikic.com

Mónica Rikić je elektronička umjetnica koja se bavi kreativnim kodiranjem. Rođena je te živi i radi u Barceloni. Opći interes njezine umjetničke prakse leži u razvoju alternativnih tehnologija kroz kreativno kodiranje i elektroniku. Njezini projekti spajaju tehnologiju i filozofiju kroz umjetnost, stvarajući tehnološke artefakte koji nisu zasnovani na funkcionalnosti ili produktivnosti, već kao kritički uređaji potiču kolektivno razmišljanje i raspravu. Formalno, njezina praksa temelji se na proizvodnji ručno izrađenih elektroničkih predmeta i robota, koji u praksi izvode različite koncepte njezina istraživačkog rada, predstavljajući se kao kazališni uređaji. S tim uređajima, Rikić nudi iskustva koja predlažu alternativne načine razmišljanja o tehnologijama, robotici i hardveru. Kroz ovaj proces, njezina djela imaju za cilj "upitati ako" i "ilustrirati kako" je umjetničko istraživanje valjan način za ponovno promišljanje i suradnju s napretkom tehnološko-znanstvenog znanja, pružajući nove perspektive i generirajući nepoznate putove istraživanja. Kroz radove nastoji predstavljati budućnost u kojoj je umjetnost potrebna za postizanje duboke transformacije tehnološkog svijeta u kojem živimo, kao oblik eksperimentalnog razmišljanja između filozofije i inženjeringa. (Foto: Agustina Isidori)
Mónica Rikić_foto Agustina Isidori

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV