intermedijski i novomedijski eksperimenti // prezentacije // robotičke instalacije // hologrami // BioArt, SoundArt // hakirani uređaji // performansi i koncerti s DIWO & DIY napravama 

     

Normalno – što je to?

Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

Filodrammatica je 5. i 6. veljače okupila uradi-sam entuzijaste, inovatore i umjetnike iz nekoliko europskih gradova kako bi riječkoj javnosti predstavili naprave nastale hakiranjem svima dostupne tehnologije. Veličanstveni prostor velike dvorane Filodrammatice postao je mjestom eksperimenta i inovacije. Publika je imala priliku promotriti svijet iz perspektive insekta, vlastitim očima vidjeti hologramski prikaz interneta, robote iz kućne radinosti, prisustvovati koncertu oscilatora i performansu neobičnih naprava, te istražiti 30-tak naprava proizašlih iz susreta ljudske imaginacije sa svakodnevnim objektima.

Sajam 3N djeluje kao katalizator novih pristupa u upotrebi tehnologije za potrebe umjetnosti te invenciji u području mehanike, elektronike i programiranja, a sve u svrhu istraživanja i izazova uobičajenom pogledu na tehnologiju. S idejom popularizacije hakiranja tehnologije koja nas okružuje, sajam je nastojao potaknuti posjetitelje na način mišljenja koji podrazumijeva odustajanje od tvorničkih uputa i prilagođavanje naprava našim potrebama i interesima.
  

Emisija Abeceda nezavisne kulture: Hakirana kultura 

  
Kao mjesto okupljanja znatiželjnika koji uživaju u procesu učenja i dijeljenja znanja, sajam je bio izvrsna prilika za upoznavanje različitih ideja i ostvarenja, gdje su se posjetitelji i izlagači mogli međusobno upoznati, učiti jedni od drugih i otvoriti mogućnost suradnje. Radilo se o odličnoj prilici da dobijemo uvid u fascinantnu imaginaciju naših sugrađana, bližih i daljih susjeda, koji uređaje iz svakodnevnog domaćinstva hakiraju i transformiraju u začudne objekte koji nas fasciniraju, nasmijavaju i otvaraju nove perspektive njihove upotrebe.

Inspiriran devetnaestostoljetnim konceptom Svjetske izložbe na kojoj su izumitelji i inženjeri mogli javnosti predstaviti nove izume i otkrića, sajam 3N okupio je neobične izloške i objedinjuje uvrnute ideje poput jelovnika temeljenog na tehnologiji ponovnog oživljavanja izumrlih životinjskih vrsta, kristala od ljudske sline, uređaja za uživo praćenje tektonskih pomaka, stroja koji koristi tehnologiju u svrhu stvaranja umjetničkih djela, te mnogih drugih naprava koje se svaka na svoj način opiru “normalnom”.

Video-prilog portala Moja Rijeka sa sajma 

Sajam smo otvorili u petak, 5. veljače, u 17 sati, a od 18 sati izlagači su predstavljali svoje izloške. Potom je u 23 sata uslijedio nastup zagrebačkog elekronički-eksperimentalnog projekta MMessy Oscilators, čime je završio prvi dan sajma.

U subotu, 6. veljače, sajam se otvorio u 10 sati, a od 11 sati nastavljena su predstavljanja izložaka. U 20 sati počeli su performansi umjetnika i izlagača iz ljubljanske organizacije Cirkulacija².

   

    

IZLOŠCI I SUDIONICI SAJMA

(detaljnije u nastavku teksta)
    

Cloud Face (Shinseungback Kimyonghun, Južna Koreja)

Assembler (BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica, Slovenija)

The De-Extinction Deli (The Center For Genomic Gastronomy, Irska)

Living Fossil (Inés Cámara Leret, Španjolska)

Spit Crystal (Inés Cámara Leret, Španjolska)

Razne naprave (Borut Savski, Slovenija)

Razne naprave (Stefan Doepner, Njemačka/Slovenija)

Pechblenda Lab / HardGlam (Paula Pin, Španjolska)

Projection Scanner (Boštjan Čadež, Slovenija)

::vtol:: (Dmitry Morozov, Rusija)

DIY Hydrophones (Robertina Šebjanič, Slovenija)

Sonorose (Nataša Muševič Dot, Slovenija)

Dijaprojektori (Dominik Mahnič, Slovenija)

Netographies (Damir Prizmić i Goran Mahovlić, Zagreb)

Letva (Igor Brkić, Zagreb)

Nadzornik (Igor Brkić, Zagreb)

LiWe // Light Wave (Alenka Dmitrović i Goran Mahovlić, Zagreb)

Senzor Gesta (Mario Pavlić, Zagreb)

H.A.U.B.E. (Ana Labudović, Deborah Hustić, Goran Mahovlić i Igor Brkić, Zagreb)

FPGA ORAO (Davor Jadrijević, Zagreb)

PIC boulderDash (Mario Pavić, Zagreb)

Shantea Controls – MIDI (Igor Petrović, Zagreb)

FPGA vs. Teensy (Davor Jadrijević, Zagreb)

Pong Oriđinale (Radiona.org, Zagreb)

SPACEkretarica (Damir Prizmić i Boris Vidošević, Zagreb)

Gaming for the Poor / NewSoundToyz (Deborah Hustić, Zagreb)

Synthomir (Radiona.org, Zagreb)

STEMI Hexapod Robot (STEMI, Rijeka)

Rip_rap game (Rijeka Makerspace, Rijeka)

    
+ performansi, koncert MMessy Oscillators (Zagreb)…

    

zvijezda

   

   

U suradnji s organizacijom Abandon Normal Devices (AND) iz Manchestera – od koje je sajam “posudio” ime – u Rijeci su svoje nesvakidašnje projekte predstavili umjetnici Emma Conley iz dublinskog Centra za genomsku gastronomiju (The Centre for Genomic Gastronomy), Inés Cámara Leret iz Španjolske, te skupine BridA iz Nove Gorice i Shinseungback Kimyonghun iz Seula.

    
CLOUD FACE
 [⇑]
Shinseungback Kimyonghun (Južna Koreja)

ssbkyh_cloudface_animationCloud Face (proces detekcije), 2012.

Ljudi često u oblacima vide figure i forme, bile to životinje, lica ili pak obličje boga. Takva percepcija javlja se i u pogledu računala, s obzirom da algoritmi za detektiranje lica ponekad pronalaze lica tamo gdje ih uopće nema. Cloud Face okuplja slike oblaka koji su prepoznati kao ljudska lica prilikom korištena takvih algoritama. Iako su rezultat greške kompjuterovog “pogleda”, oblaci na slikama često i ljudima znaju nalikovati na lica. Ovaj rad nastoji istražiti odnos između računalnog i ljudskog vida.

Za potrebe sajma 3N, umrežena kamera postavljena na balkonu Filodrammatice nadgledala je nebo i prikupljala lica koja putuju iznad Rijeke, koja su se potom mogla vidjeti na platnu postavljenom u velikoj dvorani Filodrammatice.

Shinseungback Kimyonghun je umjetnički dvojac iz Seula kojeg čine Shin Seung Back i Kim Yong Hun, surađujući na istraživanju društvenih i kulturnih utjecaja tehnologije.
   


 

ASSEMBLER  [⇑]
BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica (Slovenija)

093 cAssembler
 

Assembler je multimedijalni projekt skupine BridA, koji tehnologiju ne koristi u znanstvene svrhe, već kao mogućnost ulaska u proces stvaranja umjetničkog djela. Različiti računalni i mehanički sklopovi ovog robotiziranog sustava tvore automatizirani okoliš koji omogućuje izgradnju vizualnog sadržaja u realnom vremenu. U stalnoj interakciji s publikom te korištenjem matematičkih funkcija i algoritama, naprava automatski generira sadržaj i osigurava njegovu stalnu promjenu.

BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica je umjetnički kolektiv iz Nove Gorice (Slovenija) osnovan 1996. godine na Umjetničkoj akademiji u Veneciji. Njegov se rad temelji na analizi procesa i uloga unutar suvremene umjetnosti, principa umjetničke suradnje i grupnog rada, istraživanja i projekata koji uključuju suradnju s drugim umjetnicima, stručnjacima i kreativcima. Vrlo su aktivni u svojem gradu i povezani s brojnim istraživačkim institutima i sveučilištima, te često nastupaju u inozemstvu kao predavači i gostujući umjetnici unutar rezidencijalnih programa.
   


    

THE DE-EXTINTION DELI  
[⇑]
The Center For Genomic Gastronomy (Irska)

DD_ZackDeli-620x468The De-Extinction Deli – delikatesni proizvodi od ponovno oživljenih izumrlih vrsta

    
The De-Extinction Deli zamišljen je kao bizarni trgovački štand koji upozorava na pojavljivanje tehnologija, rizika i posljedica rastućeg pokreta za oživljavanjem i uzgajanjem izumrlih vrsta i njihovim mogućim korištenjem u prehrambene svrhe. U razgovoru s predstavnicima i putem interaktivne okoline posjetitelji mogu saznati ponešto o raspravama oko poništenja istrebljenja. Trgovački štand uključuje ikonografske prikaze kategorija mesa, reprezentacije staništa izumrlih životinja, te anketu kojom se ispituje javno mnijenje vezano uz umjetnost i znanost oživljavanja izumrlih vrsta. Posjetitelji mogu dobiti značke koje upućuju na njihov odabir te imaju priliku napisati i poslati već adresirane razglednice vodećim istraživačima i misliocima u polju oživljavanja izumrlih vrsta.

Ova verzija projekta je homage prvom projektu Stewarta Branda, koji je sredinom 1960-ih inicirao pokret nošenja bedževa i slanja pisama NASA-i, tražeći objavljivanje fotografije Zemlje iz svemira i nazivajući to pravom svih građana. Gospodin Brand također je jedan od primatelja pisma u ovom projektu.

The Center for Genomic Gastronomy je think tank kojeg vode umjetnici, istražujući biotehnologije i biološku raznolikost ljudskih prehrambenih sustava. Njihova je misija mapirati kotroverze vezane uz hranu, skicirati alternativne kulinarske budućnosti i osmisliti pravednije, biološki razvrsnije i ljepše prehrambene sustave. Centar surađuje sa znanstvenicima, kuharima, hakerima i poljoprivrednicima, a svoja istraživanja predstavlja putem javnih predavanja, istraživačkih publikacija, kulinarskih susreta i izložbi. Od 2010. godine Centar je proveo istraživanja i izlagao u Europi, Aziji i Sjevernoj Americi.
 
Kontakt: info@genomicgastronomy.com

 


      
LIVING FOSSIL
 [⇑]
Inés Cámara Leret (Španjolska)

LivingFossil4Living Fossil / Živući fosil

Living Fossil je stroj koji u realnome vremenu dokumentira tektonske pomake u Zemljinoj unutrašnjosti. U kombinaciji s poviješću našeg planeta, ovaj geološki artefakt omogućuje izgradnju živućeg fosila, dovodeći publiku u okruženje inače nevidljivog procesa: kako se naš planet gradi, razgrađuje i ponaša.

     
*     *     *

SPIT CRYSTAL  [⇑]
Inés Cámara Leret (Španjolska)

SpitSpit Crystal

DNK je jedan od najvećih sustava za prijenos informacija, otkriven upravo zahvaljujući procesu kristalizacije. Izvrtanjem procesa i unošenjem prikupljenog materijala, kao konačni ishod javlja se Spit Crystal, kristal koji sadrži genetske informacije.

Na riječkom je sajmu bila postavljena banka sline u koju su posjetitelji mogli donirati svoju slinu i time sudjelovati u stvaranju kolektivnog kristala od pljuvačke.

    
Inés Cámara Leret
bilježi dah uz pomoć pamćenja kamena, izrađuje kristal od sline prikupljane mjesec dana, hvata oborine uz pomoć asfalta. Prihvaćanjem uloge alkemičarke koja promatra, shvaća i razmješta strukturu sustava, Inés Cámara Leret gledatelje vodi na putovanje na kojem se propituje simbioza između uzroka i posljedice. Inés je prvostupničku diplomu iz područja likovne umjetnosti zaradila na madridskom UCM-u, a magistrirala je na Wimbledon College of Art. Svoje je radove izlagala na međunarodnim izložbama, sudjelovala je na konferencijama i radionicama, te kao kustosica organizirala mnoge izložbe.

    

 



   

   

U suradnji s Institutom za suvremenu umjetnost Aksioma, iz Ljubljane u Rijeku stigla je organizacija Cirkulacija², dovodeći sedmero umjetnika i inovatora iz Slovenije, Španjolske, Njemačke i Rusije, koji su na sajmu predstavili svoje uređaje nastale korištenjem Arduino platforme i MIDI (Musical Instrument Digital Interface) sučelja, te razne uradi-sam naprave i alate poput podvodnih mikrofona i pomagala za istraživanje tijela.
   
Cirkulacija² je interdisciplinarni i multimedijalni centar za stvaranje i predstavljanje tehnološki potpomognute umjetnosti, djelujući kao umjetnički kolektiv koji je aktivan u polju robotike, zvuka i umjetnosti temeljene na tehnologiji. Projekti koje razvija Cirkulacija² su umjetničke prirode, pri čemu je važan dio njihovih aktivnosti razvijanje vlastite tehnologije (naprave, programiranje, prototipovi, itd).
   
Njihovo djelovanje je međunarodno priznato, a tim je za svoj inovativni rad 2009. godine također dobio nagradu Zlatna ptica koju dodjeljuje Liberalna akademija. Jezgru skupine čine Stefan Doepner, Boštjan Leskovšek Borut Savski, a za provedbu pojedinih projekata skupina se po potrebi širi i na druge umjetnike, tehnologe i inženjere. Uz Doepnera i Savskog, Cirkulaciji² na sajmu 3N pridružili su se umjetnici Paula Pin, Boštjan Čadež, Dmitry Morozov, Nataša Muševič Dot i Dominik Mahnič.
    
Cirkulacija² je stalni dio ljubljanske intermedijske i opće kulturne ponude, prvenstveno radi istraživanja u području društvenih eksperimenata. Upornim redefiniranjem iskrene suradnje među umjetnicima, kao i na relaciji proizvođač – potrošač kulture, sudjeluje u stvaranju novog odnosa i uspješno figurira kao začetnik inovativnih situacija.
    
Intelektualna i razvojna neovisnost čini Cirkulaciju² jedinstvenim etičkim kompasom cjelokupne intermedijske scene i trajnim podsjetnikom na društvenu važnost kulturne proizvodnje.


Razne naprave  [⇑]
Borut Savski (Slovenija)

borut savskiBorut Savski


Borut Savski j
e u Rijeci predstavio niz svojih arduino sustava i naprava.

Rođen u Ljubljani 1960. godine, Savski je intermedijski umjetnik koji se u najvećoj mjeri bavi zvukom, odnosno kombiniranjem tehničkih rješenja za izradu neobičnih instrumenata i autonomnih audio-vizualnih struktura i skulptura. 2007. godine sudjelovao je u osnivanju intermedijske inicijative Cirkulacija², a trenutno se u prvom redu bavi sučeljima za upravljanje na daljinu i interaktivnim mehanizmima.
    
    


     
Razne naprave
 [⇑]
Stefan Doepner (Njemačka/Slovenija)

doepnerStefan Doepner

Stefan Doepner, još jedan suosnivač ljubljanskog kolektiva Cirkulacija², predstavio je na sajmu nekoliko naprava i radova iz polja njegovog interesa, a to je umjetnost temeljena na tehnologiji, robotika i zvuk. Rođen 1966. godine u Bremenu, Doepner je studirao slikarstvo, eksperimentalni film i intermedijske umjetnosti. Sudjelovao je u osnivanju nekoliko umjetničkih grupa i inicijativau Njemačkoj i Sloveniji, a svoje je radove izlagao diljem Europe i svijeta.
  



PECHBLENDA LAB / HARDGLAM serija  [⇑]
Paola Pin (Španjolska)

paola pinHardGlam

Paula Pin je transhackfeministička izvođačica i istraživačica koja je diplome iz područja likovne umjetnosti dobila na sveučilištima u Barceloni i Sao Paolu. Njezin se rad prostire u rasponu od crteža, preko apstraktne obrade videa i primjene elektroničkih uređaja, do istraživanja na granicama biologije, umjetnosti i queer znanosti. Osim predstavljanja eksperimentalnog projekta Pechblenda Lab i uradi-sam naprava za ginekološka istraživanja iz HardGlam serije, Pin je na sajmu 3N izvela i performans.

    


 

PROJECTION SCANNER  [⇑]
Boštjan Čadež
(Slovenija)

Boštjan Čadež

Riječkoj javnosti između ostalog poznat po radu Autoportret, u kojem računalo crta samoga sebe, multimedijalni umjetnik Boštjan Čadež ovog je puta predstavio rad Projection Scanner. Rođen 1979. u Ljubljani, Čadež je studirao industrijski dizajn na ALUO u Ljubljani gdje je dobio priznanje za posebna dostignuća. Istovremeno je bio aktivan na području grafita i ulične umjetnosti te je objavio tri kompilacije animacija na internet stranici tada popularnog audio preglednika Winamp. U svojim radovima vješto povezuje likovni svijet s računalnim, a osim softverskom umjetnošću, bavi se i VJ-ingom.

     


 

::VTOL::  [⇑]
Dmitry Morozov (Rusija)

Prankophone

Dmitry Morozov, moskovski medijski umjetnik, glazbenik i inžinjer mehanizama za proizvodnju čudnih zvukova, na sajmu je predstavio svoj projekt ::vtol::

Morozov je prvi producent serijske i video-synth glazbe na području nekadašnjeg SSSR-a nakon njegovog raspada. 2000-ih godina aktivno je počeo koristiti DIY i instrumente nastale hakiranjem električnih uređaja, izrađujući ih kako za vlastite glazbene projekte tako i za druge glazbenike i medijske umjetnike. Također se bavi audiovizualnom umjetnošću i promicanjem hakiranja i uradi-sam pristupa elektronici u Rusiji putem radionica i predavanja.

   


 

DIY HYDROPHONES  [⇑]
Robertina Šebjanič (Slovenija)

robertina sebjanicRobertina Sebjanič

Ljubljanska umjetnica Robertina Šebjanič koja se bavi temama na razmeđi umjetnosti, tehnologije i znanosti, s posebnim naglaskom na morski okoliš i živuće sustave, posjetiteljima sajma 3N predstavila je svoj eksperimentalni projekt uradi-sam podvodnih mikrofona – DIY Hydrophones. Kontekst njezinih ideja i koncepata često se ostvaruje u suradnji s drugim autorima (umjetnicima, znanstvenicima, hakerima, itd.), a performans koji je izvela u Rijeci uključuje prethodno snimanje podvodnih zvukova na području Rijeke uz pomoć zainteresiranih posjetitelja.

   


   

SONOROSE  [⇑]
Nataša Muševič Dot (Slovenija)

natasa muscevic docNataša Mušćevič Dot inspiraciju nalazi u topologiji cvijeća

Multimediijska ljubljanska umjetnica Nataša Muševič Dot predstavila je svoj najnoviji eksperimentalno-istraživački projekt Sonorose, istražujući mogućnost stvaranja organski oblikovanog zvučnika bez distorzija, s inspiracijom u topologiji cvijeća i s naglaskom na važnosti bioničkih oblika. Zvučnici u obliku cvijetova modelirani su na temelju akustičnih osobina različitih zvučnih valnih duljina, a posjetitelji su imali priliku izreći svoje mišljenje o tome koji bi cvijet trebao biti početna točka za stvaranje savršenog zvučnika.

Dot je također izvela eksperimentalni zvučni performans, postavljajući pred slušateljima pitanje o važnosti našeg plemenskog identiteta u digitalnome svijetu. Iako su se naša plemena preselila na internet, možemo li u zvuku još uvijek pronaći čovjekovo pjevanje? Uključuje li uopće digitalni svijet ljudske zvukove?

    


    

DIJAPROJEKTORI  [⇑]
Dominik Mahnič (Slovenija)

Jedan od Mahničevih projektora

Ljubljanski likovni i video umjetnik Dominik Mahnič demonstrirao je na sajmu svoj rad na razvoju različitih modela lako prijenosnih i jeftinih dijaprojektora, kao i mogućnosti njihove upotrebe. Mahnič je od 2002. do 2006. godine studirao je na Akademiji likovnih umjetnosti i dizajna Sveučilišta u Ljubljani, gdje je u razdoblju od 2008. do 2010. bio je na poslijediplomskom studiju videa.

  



       

    

Kroz program i izložbu #playware, zagrebačka Radiona.org je predstavila radove iz recentnije produkcije laba koji povezuju inovacije, recikliranje odbačene tehnologije, eksperimentiranje novim konceptima (tinkering), promišljanjem novih čitanja i tumačenja pojmova igre, slike, svjetla, podataka i zvuka. Na sajmu su izlagali Alenka Dmitrović, Ana Labudović, Damir Prizmić, Goran Mahovlić, Igor Brkić, Mario Pavlić, Deborah Hustić, Davor Jadrijević, Igor Petrović Boris Vidošević, kustosica je Deborah Hustić, a također su sudjelovali Ana Horvat, Tomislava Borić, Layla Munitić i Boris Vidošević. U sklopu programa sajma koncert je izvela grupa MMessy Oscillators.

Radiona / Makerspace – Udruga za razvoj ‘uradi-sam’ kulture osnovana sa svrhom jačanja vidljivosti open source kulture i samoodržive produkcije, kao i s ciljem povezivanja područja umjetnosti, znanosti i tehnologije. Cilj udruge je stvaranje novih realiteta umreženih i suradničkih intermedijskih i novomedijskih praksi u skladu sa svjetskim trendovima kao što su DIY (uradi-sam) i DIWO (uradi-s-drugima). Radiona.org fokusira svoje aktivnosti na edukaciju, istraživačke procese, umjetničke projekte, kustoske prakse, međunarodne i domaće intersektorske suradnje, samoobnovljive sisteme i socijalno osviještena pitanja.
   
#playware tematizira holografiju i podatkovnu vizualizaciju, LED i interaktivne audio instalacije, DIY igrače naprave i reciklirane konzole, DIY naprave koje koriste senzore za prepoznavanje pokreta i gestikulacije, audio opremu, sintisajzere i analogne zvučne kutije, naprednu tehnologiju poput FPGA (field programmable gate array) pločice, auditivna promišljanja igraćih manipulacija koja modulacijama postaju novi objekti ekspresije igre, te retro igre u dijalogu s vintage i novom tehnnologijom. Kroz predstavljanje koje je u konceptu ujedinjeno u nekoliko tematskih i radnih cjelina #playware donosi nova čitanja digitalnih i elektroničkih realiteta koji su uvijek u centru interesa kolektiva.
   
#playware također predstavlja gaming radove koji postavljaju pitanja o tome do koje mjere možemo biti  manipulirati nekim uređajem ili kao akteri u samoj igri kao pasivni ili aktivni igrači, te gdje su tanke linije razgraničenja tih manipulacija, dok je publika pozvana pronaći odgovore kroz igru i defragmentiranje radnih procesa.
  
U sklopu izložbe premijerno je predstavljen rad Damira Prizmića i Gorana Mahovlića pod nazivom Netographies rađen u produkciji Drugog mora. Projekt Netographies bavi se vizualizacijom struktura i stanja internet mreže, predstavljenu kroz hologramsku sliku u prostoru. Inicijalna ideja potaknuta je iskustvima čestim upravo na ovakvim eventovima – nedostupnosti Interneta, nemogućnosti spajanja, smanjenja brzine ili pucanja veze… kao i činjenicom da je ljudima WiFi mreža, bez posebnih računalnih alata, potpuno nevidljiva.
  
U sklopu programa #playware nastupili su MMessy Oscillators, predstavljajući cijeli niz novih instrumenata i glazbenih kutija (DIY sintesajzera i efekata) rađenih za prezentaciju na Sajmu 3N. MMessy Oscillators bave se eksperimentalnom elektronskom i elektro-akustičnom glazbom, a nastaje je kao ishod audio sekcije Radione u 2012. godini. Skupina se kontinuirano razvija tokom godina smanjujući broj članova s 15 na 3 – 4, te svoj fokus sa noise elektronike i apstraktnog zvuka prebacuju na kompleksniju glazbu i kompozicijske strukture nerijetko ozvučujući filmove i plesne izvedbe. MMessy Oscillators od početaka koriste  DIY elektronske instrumente poput oscilatora, teremina, modularnih sintesajzera i efekata, gitarskih pedala, piezoelektričnih senzora, sistemskih instrumenata, rabljenih elektronskih instrumenata, circuit-bent igračaka, hakiranih gadgeta, kompjuterskog trasha i sličnih. Do sada nastupali na nizu relevatnih domaćih i inozemnih događanja poput Device_arta 4.012 u Zagrebu, Device_arta 4.013 u Pragu, Music Tech Festu/ EarZoom Sonic Arts Festivalu u Ljubljani, Izlog suvremenog zvuka u Zagrebu, Perforacije u Zagrebu i mnogim drugim.

    

NETOGRAPHIES  [⇑]
Damir Prizmić i Goran Mahovlić (Zagreb)

netographiesNetographies

Projekt Netographies bavi se vizualizacijom struktura i stanja internet mreže, predstavljenu kroz hologramsku sliku u prostoru. Inicijalna ideja potaknuta je iskustvima čestim upravo na ovakvim eventovima – nedostupnosti interneta, nemogućnosti spajanja, smanjenja brzine ili pucanja veze… kao i činjenicom da je ljudima WiFi mreža, bez posebnih računalnih alata, potpuno nevidljiva.

Projekt će kreirati otvorenu WiFi mrežu putem MeshPoint-a (MeshPoint je autonomni robusni WiFi hotspot kakav se koristi u kriznim situacijama). Na hologramskom displayu će u obliku 3D galaksije u čijem je središtu router, u realnom vremenu biti prikazivani svi korisnici/klijenti i statistika mreže: jačina signala, aktivnost, promet itd. Svaka od dostupnih informacija biti će mapirana/vizualizirana te će se tako “golim okom” moći analizirati stanje mreže, promatrati svoju aktivnost, ali i rekonstruirati povijest (npr. korisnici koji više nisu na mreži će ostati u orbiti). Hologramski prikaz izveden je pomoću poznate optičke iluzije Papper’s ghost, koja se temelji na refleksiji slike iz drugog (nevidljivog) smjera.

   


   

LETVA  [⇑]
Igor Brkić (Zagreb)

letva_ibrkicLetva

Letva je SF akcijska igra za dva igrača smještena u 1D prostor. Cilj igre je “odgurati” drugog igrača laserskom zrakom. Žuta tipka predstavlja punjenje laserskog pištolja, a crvena pucanje – igrač treba naizmjence puniti i pucati.

Tehnički detalji: Rad se sastoji od Arduino mini pro mikrokontrolera i LED trake sa 32 RGB LED diode

     


  

NADZORNIK  [⇑]
Igor Brkić (Zagreb)

igorbrkic_nadzornikNadzornik

Nadzornik je robotička interaktivna instalacija. Sastoji se od mehaničkog oka i Raspberry Pi računala s kamerom. Računalo analizira scenu ispred instalacije i okreće zjenicu u smjeru detektiranog pokreta.

Nadzornik obraća pažnju na događanja u prostoru. Nadzornik pazi na nas. Nadzornik se neće upletati u događaje već će samo promatrati. Svi se osjećamo sigurnije dok nas nadzornik nadgleda.

   


    

LiWe // LIGHT WAVE  [⇑]
Alenka Dmitrović i Goran Mahovlić (Zagreb)
Tehnički suradnik: Igor Petrović

LiWe // Light Wave

50 ledica koje iz fotografije stvaraju fotografiju na jedinstveni način te se kodiranim zapisom  stvara čarobna svjetlost iz magičnog štapa. Kako radi, pitate se? Pa krenimo….

Izabere se određena već gotova fotografija u JPG formatu, ta se fotografija upload-a na računalo putem servera. Unutar RGB ledica se programira kod iz fotografije, zatim ledice procesoriraju kod u obliku svjetlećih pixela koji se fotografiraju sa fotoaparatom ili mobitelom na većoj ekspoziciji u pomaku. Nakon toga se dobije pixelizirana fotografija u prostoru, odnosno val svjetlosti različitih valnih duljina.

     


     

SENZOR GESTA  [⇑]
Mario Pavlić (Zagreb)

Senzor Gesta

Za interakciju s uređajima i strojevima uglavnom se koriste tipke, tipkovnice, računalni miš, daljinski upravljač s tipkama, touch pad i sl., no u posljednje vrijeme sve je češća primjena novih senzorskih tehnologija u interakciji sa strojevima.

U ovom radu koristi se single 3D gesture senzor tvrtke Microchip koji je u stanju prepoznati geste korisnika i pratiti kretanje u 3D prostoru kao što su : Pristup (Approach), prisutnost (Presence), geste pokreta (Flick Gesture), valove (Wave), dodir (Touch), 3D poziciju (Position Tracking), kružne pokrete (Air Wheel), neke od njih se sada koriste za upravljanje starim MP3 playerom s neispravnim tipkama.

Povezivanje senzora s MP3 playerom izvršeno je pomoću 8-bitnog procesora tvrtke Microchip 16F876 koji dobivene informacije senzora obrađuje, te upravlja MP3 playerom, a istovremeno mijenja pozadinsku svjetlost (plavo i crveno) u ovisnosti o poziciji ruke u prostoru iznad senzora.

Na svako prepoznavanje geste čuje se jedan kratki beep, neke od gesta će upaliti, ugasiti, pokrenuti pjesmu, pojačati ili smanjiti zvuk na MP3 player-u, to pokušajte otkriti sami.

    


 

H.A.U.B.E.  [⇑]
Ana Labudović, Deborah Hustić, Goran Mahovlić, Igor Brkić (Zagreb)

haubeH.A.U.B.E.

Istraživanja navode da su ljudi sve iskreniji u svojim terapijskim seansama kad misle da se ispovijedaju računalima, znajući da strojevi nisu sposobni za moralne osude. Kao nekad u zaštićenoj zoni frizerskih salona i ova je Hauba mjesto povjeravanja i saznavanja raznih intimnih detalja. Što se kaže pod haubom ostaje pod haubom.

Upustvo: Sjednite u fotelju i spustite haubu. Saslušajte upustva. Na podu su dva prekidača – pedale. Pritisnite lijevu pedalu i dok je držite pritisnutom podijelite s haubom svoju tajnu, priču ili trač. Diskrecija je zajamčena a vaš glas moduliran do neprepoznatljivosti. Pritisnite desnu pedalu kako biste čuli nečiju tuđu tajnu.

Glazba: Piero Umiliani – Essere donna (Svezia, Inferno e Paradiso, 1968.)

    


    

FPGA ORAO  [⇑]
Davor Jadrijević (Zagreb)
Tehnički postav: Goran Mahovlić

Orao-IMG_7278ORAO (By Rama & Musée Bolo (Own work) [CeCILL or CC BY-SA 2.0 fr], via Wikimedia Commons)

Na FER/RIZ FPGA pločici ULX2S sintetiziran je domaći kompjuter ORAO koji je 80-tih godina napravio Miroslav Kocijan i njegov tim stručnjaka.

ORAO je nastao kao poboljšanje GALEB-a. GALEB je imao radni naziv YU101 i bio je bio sličan računalu Compukit UK101 čija shema i dizajn su bili objavljeni.

U to vrijeme su svi kućni kompjuteri imali programski jezik BASIC pomoću kojeg je čovjek na jednostavan i interaktivan način mogao komunicirati sa računalom.

Tada je to bilo ovako:

NEW
10 F=1
20 FOR I=1 TO 10
30 F=F*I
40 PRINT I,”FAKTORIJELA=”,F
50 NEXT

   


    

PIC boulderDash  [⇑]
Mario Pavić (Zagreb)

PIC boulder Dash

Boulder Dash popularna je igra 1980-tih sa ZX Spectrum računala instalirana na jedan mikrokontroler serije PIC 18F. Cijela konzola je DIY uređaj u potpunosti napravljen od recikliranih materijala i opreme s monitorom kakvi se koriste na bankomatima. Konzola ima 4 gumba za smjer, te start gumb na prednjoj ploči konzole, dok je na poleđini prekidač za demo igru.

   


      

Shantea Controls – MIDI  [⇑]
Igor Petrović (Zagreb)

tannin_igor petrovicShantea Controls – MIDI

Shantea Controls – MIDI je open-source/open-hardware MIDI platforma koja omogućuje gradnju i konfiguraciju MIDI kontrolera preko grafičkog sučelja, nazvane OpenDeck. Do sada je izrađeno nekoliko verzija ovog kontrolera.

     


   

FPGA vs. Teensy  [⇑]
Davor Jadrijević (Zagreb)

teensy-3Teensy-3

FPGA vs. Teensy jedna je od bezbrojnih inačica najstarije video igre na svijetu – Pong. Modificirana je tako da procesorski sustav igra sam protiv sebe, nikad ne griješi, pa je rezultat uvijek  neriješeno – 0:0

Rad demonstrira grafiku i brzinu rada procesora, te prikazuje mikroprocesorski sustav koji je napravljen koristeći domaće znanje i tehnologiju, FER/RIZ FPGA razvojnoj pločici temeljenoj na Lattice FPGA.

Radi usporedbe brzine između 81.25 MHz MIPS-a priložen sa komercijalni Arduino Teensy 3.1 sa ARM kupovnim freescale ARM procesorom na 96 MHz.
    


          
Pong Oriđinale
 [⇑]
Radiona.org (Zagreb)

PongPong

ULTRASOUND TV-9010 je njemački Pong sistem, tj. igrača konzola proizvedena 1977. godine. Vrlo je rijetka na sceni vintage igraćih naprava, a kupljena je prošle godine na Hrelichu. Na konzoli se može igrati nogomet, tenis, squash i vježbati. Konzola je povezana s televizorom preko antenskog priključka.

Pong je jedna od prvih video i računalnih igara čiji je autor Allan Alcorn, te je objavljena 1972. godine od strane Atari korporacije koja je i danas nositeljica autorskih prava.

   


   

SPACEkretarica  [⇑]
Damir Prizmić i Boris Vidošević (Zagreb)

spacekretaricaSPACEkretarica

SPACEkretarica se zasniva na konceptu “audio” igre u odnosu na klasičan koncept “video” igare. Igra se kroz lokalizirane zvukove u specifičnim atmosferama bavi orijentacijom igrača isključivo prema zvuku. To je moguće zahvaljujući binauralnoj sintezi zvuka – ovisno o kutu i poziciji igrača u odnosu na zvuk, stvara se suptilna razlika osnovnog zvuka u lijevom i desnom uhu uz pomoć koje se može odrediti otkuda zvuk dolazi. Sound engine je izveden u programskom jeziku PureData, a kretanje u Processingu. Arduino se koristi za komunikaciju sa senzorima, a međusobna komunikacija se vrši putem serijske komunikacije i OSC protokola. Igra počinje u trenutku kad igrač čuje zvuk telefona. Cilj je pronaći telefon te ostaviti poruku na sekretarici. Sve snimke sa sekretarice dostupne su za preslušavanje online.

    


    

GAMING FOR THE POOR / NewSoundToyz  [⇑]
Deborah Hustić (Zagreb)

gamingpoor_dhusticGaming for the Poor

Gaming for the Poor je inspiriran vintage igrama i slagalicama na pločama, te mu je cilj predstaviti kombinaciju low-tech-a i elektronike. Rad se temelji na Capsense library za Arduino mikrokontroler i Processingu, te koristi konac koji provodi struju kako bi proizvodio zvuk. Čavli služe kao senzori, a elektro-konac zatvara strujni krug i time proizvodi zvuk.

Gaming for the Poor bit će dalje razvijan kao edukativni projekt unutar Radionine Processing grupe, i cilj je napraviti kompleksniji instrument s kojim će, osim zvučnih elemenata biti moguće manipulirati i slikom. Igra je nastala kao eksperiment Lucy Match, te se njeni elementi mogu pronaći na Instructables mreži za dijeljenje DIY open source projekata.

NewSoundToyz je niz novih glazbenih kutija koje autorica po prvi puta predstavlja u sklopu nastupa s matičnim bendom MMessy Oscillators.

  


    

SYNTHOMIR  [⇑]
Radiona.org (Zagreb)

Synthomir

Radiona.org: Synthomir je 8-­bitni sintesajzer temeljen na ATmega mikrokontroleru i kompatibilan s Arduino razvojnim okruženjem. Za sintezu zvuka koristi se ‘Mozzi’ library. Synthomir realizira tri načina rada: ritam mašina (s loop modom), bas i teremin mode. Osnovno korisničko sučelje sastoji se od samo tri elementa (potenciometar, fotootpornik i tipkalo), dok su buduće nadogradnje i modifikacije sučelja planirane i omogućene.

Synthomir sintesajzer zamišljen je kao DIY elektronički komplet za slaganje i dio je istraživanja koje je Radiona – Udruga za razvoj ‘uradi­ sam’ kulture provodila tijekom 2014. godine uz potporu Zaklade „Kultura nova“. Synthomir je u potpunosti open source – kod, shema i datoteke za izradu pločica slobodno su dostupne. Igor Brkić izradio je elektronsku shemu i zvučni koncept Synthomira, dok je Damir Prizmić dizajnirao oblik pločice i predložio vizualni koncept. Autori su sintesajzer dosad izlagali na izložbama Zvučni Hybridi – Kreativna sonologija u Tehničkom muzeju u Zagrebu, međunarodnoj izložbi WonderLab u Muzeju suvremene umjetnosti Vojvodine te u sklopu programa Music Tech Fest u Ljubljani.

 

 



 

 

STEMI HEXAPOD ROBOT  [⇑]
STEMI (Rijeka)

  
STEMI Hexapod Robot

Riječki tim inženjera i umjetnika izložio je sada već proslavljeni prvi projekt unutar njihove STEMI platforme – šesteronožnog robota-hodača (eng. Hexapod Robot) zamišljenog kao obrazovni alat za učenje elektronike, robotike i programiranja.

STEMI je nastao kao ideja udruge za primjenu tehnologija u obrazovanju – Bura Znanja, kroz inkubaciju u Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci, početkom 2015. godine. Osmišljen s ciljem da doprinese rješavanju problema deficitarnosti obrazovanja iz područja znanosti, tehnologije, inženjeringa i matematike (STEM). Uz online platformu za projektno učenje STEMI – Learning by Creating, s ciljem da se djeci omogući učenje znanosti, tehnologije, inženjeringa i matematike kroz inovativni pristup učenju – stvaranjem, STEMI će pružati mogućnost učenja STEM područja kroz projekte koji će se sastojati od paketa fizičkih komponenti koje će pojedinci i grupe sastavljati kroz praćenje digitalnih multimedijskih sadržaja.

Prvi pilot projekt kojeg STEMI želi lansirati je izrada spomenutog šesteronožnog robota-hodača kojim se upravlja pomoću pametnog telefona. Najvažnija primjena robota u projektu STEMI je promoviranje i buđenje interesa za robotikom, ali i STEM područjima općenito, među studentima, srednjoškolcima, pa čak i osnovnoškolcima.

    


     

RIP_RAP GAME  [⇑]
Rijeka Makerspace (Rijeka)

makerspaceRiječki Makerspace

Na sajmu su sudjelovali i riječki entuzijasti okupljeni u nedavno pokrenutom Makerspaceu u prostorima Filodrammatice, kojima je sajam poslužio kao prilika za prezentiranje dosadašnjeg napretka postignutog na tjednim radionicama.

Makerspaceri su predstavili rip_rap game, instalaciju postavljenu u svrhu istraživanja načina na koji grupe ljudi percipiraju prostor jednako ili različito od postavljenih predmeta. Istražuje se mogućnost kolektivnog djelovanja kao i pronalaženja zajedničkih elemenata u obliku interaktivne igre. Igra je osmišljena na način da svaka osoba koristeći 3D printer (kojim se upravlja na daljinski) izradi jedan dio puzle koja bi se trebala nadograđivati i uklapati na već postojeću instalaciju. Na taj se način želi provjeriti je li uopće moguće izraditi složenu strukturu koja bi od svake osobe zahtjevala sposobnost slične ili jednake percepcije prostora i predmeta u prostoru.

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV