Virtualnost granica

SUDJELUJU: Julian Oliver, Daniela Ortiz, Jeremy Hutchison, Studio Folder (Marco Ferrari i Elisa Pasqual), Raphaël Fabre, Jonas Staal, They Are Here (Helen Walker i Harun Morrison) | KUSTOS: James Bridle

Otvorenje izložbe (video prilog portala Moja Rijeka)

 

U okviru festivala Moje, tvoje, naše (cijeli program pronađite na ovoj poveznici), izložba Transnacionalizmi otvorit će se 22. ožujka 2018. u 20 sati u galeriji Mali salon. Otvorenju će prisustvovati kustos izložbe James Bridle.
 
Izložba ostaje otvorena do 14. travnja, a ulaz je besplatan.

   
Živimo u doba snažnih i često nasilnih paradoksa. Dok u nekim dijelovima svijeta dolazi do sve veće liberalizacije društvenih vrijednosti, drugdje jača fundamentalizam. Nasuprot snažnoj znanstvenoj produkciji, otkrićima i tehnološkom napretku stoje politike opovrgavanja klimatskih promjena, post-činjeničnog mišljenja i teorija zavjera. Porast slobode u trgovini i bankarstvu prati zakonsko sužavanje individualnih sloboda. Društveni procesi i politika suočavaju se sa sve većim zahtjevima za transparentnošću i legitimnošću odluka, no istovremeno se procesi automatizacije, digitalizacije i umrežavanja sve više zamagljuju i udaljavaju od građana. Na svim razinama, masovno kretanje ljudi i porast globalne kompjuterizacije mijenjaju načine na koje promišljamo i shvaćamo pitanja o geografiji, politici i nacionalnom identitetu.

Kontradikcije s kojima se suočavamo najvidljivije su na granicama. Ne samo na granicama između fizičkih zona i nacionalnih država, s raznolikim pripadajućim pravnim sustavima i uvjetima za ulazak i boravak, već i na granicama između fizičkog i digitalnog, gdje navodno –  možda samo naoko i svakako privremeno – prelazimo u zone neograničenih mogućnosti.

Otvorenje izložbe – Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

Ovo je proturječje također vidljivo u balkanizaciji novonastalih neovisnih i rascjepkanih država, kao i u rastućoj plimi nacionalizma diljem Europe, koji izgleda kao da idu usporedo, a možda čak i tolikom brzinom, upravo zahvaljujući digitalnoj povezivosti. Neke od najizraženijih regresivnih snaga upošljavaju ono što je kremljinski ideolog Vladislav Surkov nazvao “nelinearnim strategijma”: strategijama zamagljivanja i namjernom proizvodnjom kontradikcija koje su jasno povezane s konvulzijama i zbrkom digitalne domene – i umjetnosti. Dok sudjelovanje u interakcijama na mreži s jedne strane potiče, prikazuje, omogućava i opravdava najrazličitije izraze individualnog identiteta kao nikada do sada, istovremeno se u očaju poziva na djelovanje da se identitet kodificira i obuzda – kako na mreži, tako i izvan nje. Ti novi identiteti u nastajanju su – neizbježno i iz potrebe – prolazni, slučajni, klimavi i podložni promjeni i redefiniranju.

Umjetnici čiji su radovi zastupljeni na izložbi Transnacionalizmi naglašavaju posljedice takvih pritisaka na naša tijela, okoliš i političke prakse. Promjene u geografiji upisuju kao poremećaje u krvi i u elektromagnetskom spektru. Smišljaju nove karte i predlažu nove hibridne forme ekspresije i identiteta. Radovi na izložbi i predavanja umjetnika, istraživača i teoretičara u okviru programa Moje, tvoje, naše: Transnacionalizmi, ne samo da prepoznaju, već i slave postojeće kontradikcije, istovremeno inzistirajući na ostvarenju pozitivnih mogućnosti transformacije povijesnih formi nacionalizma, državljanstva, građanstva i ljudskih prava koje nam pružaju digitalni alati i mreže. Iako se na horizontu ne ukazuje propast nacionalne države, ona je već danas prožeta drugim, radikalno drugačijim formama. Alternativni modeli i protokoli državljanstva, identiteta i nacionalne pripadnosti tu su prototipizirani i distribuirani putem digitalnih mreža i novih tehnologija. Transnacionalizmi istražuju prakse koje stvaraju te nove forme, koje u fizički svijet prenose poremećaje stvorene u digitalnom svijetu. Ne pretpostavljamo odumiranje starih režima, ali proglašavamo neizbježnost novih koji će postojati zajedno i unutar njih, i nastojimo ih prikazati čitljivima, razumljivima i dostupnima.

JAMES BRIDLE

O radovima i autorima:

 
We Help Each Other Grow
They Are Here (Helen Walker i Harun Morrison)

video, 4:00

They Are Here - We Help Each Other GrowIsječak iz videa

Thiru Seelan pleše na krovu u istočnom Londonu, pogleda usmjerenog prema horizontu poslovne četvrti Canary Wharf. Njegovi pokreti inspirirani su plesnom formom Bharatanatyam koju prema tradiciji izvode samo žene, a koju ga je u tajnosti naučila njegova mlađa sestra. Nakon šest mjeseci pritvora u Šri Lanki, gdje je bio mučen zbog svojih političkih usmjerenja, Thiru je kao tamilski izbjeglica 2010. godine stigao u Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje mu je Canary Wharf bio prvi dom. Njegovi su pokreti zabilježeni termografskom kamerom koja se kao tehnologija inače koristi za nadzor granica i graničnih prijelaza, detektirajući ljude uz pomoć toplinskog potpisa njihovih tijela. Glazbena pratnja izvedbi je pjesma We’ve helped each other grow, koju je skladao i izveo londonski Mx World. “Mx” je prefiks koji ne ukazuje na rod, a u Ujedinjenom se Kraljevstvu može koristiti u raznim službenim dokumentima, uključujući putovnice. Refren koji se ponavlja, “We’ve helped each other grow”, navodi na zajedničku viziju osobnog i društvenog razvoja.

They Are Here je suradnička platforma koju su 2006. godine osnovali Helen Walker i Harun Morrison. S trenutnim sjedištem u Londonu i na rijeci Lea, njihov se rad može čitati kao serija kontekstualno specifičnih igara. Ulazak u igru, poziv ili sudjelovanje mogu biti jednako važni kao i sami uvjeti i struktura igre. Namjera tih igara je stvoriti kratkotrajne sustave i privremene mikrozajednice koje nude alternativna sredstva povezivanja sa situacijom, poviješću ili ideologijom. S druge strane, Walker i Morrison pokreću višegodišnje društveno angažirane projekte koji postaju prostorima proizvodnje za druge radove. Djeluju u području različitih medija i vrsta prostora, osobito onih građanskih.

Glazba: We’ve Helped Each Other Grow, skladatelj i izvođač: Mx World
Izvedba i sudjelovanje u osmišljavaju koreografije: Thiru Seelan

 

New Unions – Map, First draft
Jonas Staal

print, 250 cm x 198 cm

Jonas Staal - New Unions - source: http://www.jonasstaal.nl/projects/new-unions/Izvor: http://www.jonasstaal.nl/projects/new-unions/

Nove Unije Jonasa Staala je umjetnička kampanja koja podržava progresivne, emancipacijske i autonomističke pokrete diljem Europe, i predlaže stvaranje “transdemokratske unije” koju ne ograničavaju granice nacionalnih država. Karta Novih Unija prikazuje nedavni masovni porast društvenih pokreta i novih političkih stranaka koje stvaraju nove modele političkog okupljanja i donošenja odluka, izazivajući tradicionalne nacionalne i institucionalne strukture. Od građanske inicijative za zajedničko izmjenjivanje ustava nakon gospodarskog pada na Islandu, do regionalnih pokreta za nezavisnost i paneuropskih skupina solidarnosti, takvi rastući politički eksperimenti ukazuju na nove forme transdemokratskih praksi. Ova karta je prva u seriji karata koje se neprestano ažuriraju, prikazujući promjene u geografiji i razvoj transdemokracije.

Jonas Stall (1981.) živi i radi u Rotterdamu. Studirao je monumentalnu umjetnost u Enschedeu i Bostonu, i doktorirao na Sveučilištu u Leidenu s istraživanjem na temu umjetnosti i propagande u 21. stoljeću. Njegov rad uključuje intervencije u javnom prostoru, izložbe, kazališne predstave, publikacije i predavanja, s naglaskom na odnose između umjetnosti, demokracije i propagande. Osnivač je umjetničke i političke organizacije New World Summit i, zajedno s umjetničkim centrom BAK basis voor actuele kunst iz Utrechta, programa New World Academy.

 

CNI
Raphaël Fabre

digitalni print, dokumenti

Raphael Fabre - CNI - source: https://www.raphaelfabre.com/#cniIzvor: https://www.raphaelfabre.com/#cni

Dana 7. travnja 2017. godine, Raphaël Fabre podnio je zahtjev za francuskom osobnom iskaznicom. Svi su njegovi dokumenti bili označeni kao pravovaljani i autentični pa je njegov zahtjev prihvaćen, a uskoro je izdana i nova osobna iskaznica. Ipak, fotografija koju je priložio uz ostale dokumente bila je u potpunosti kompjuterski izrađena, uz pomoć 3D modela i korištenjem različitih programa i specijalnih efekata koji se koriste u proizvodnji filmova i video igara. Baš kao što se naš odnos s vladama i drugim oblicima vlasti sve više temelji na digitalnim informacijama, tako je i slika na osobnoj iskaznici potpuno virtualna. Umjetnikov autoportret pokazuje kako postoje mogućnosti na koje građani mogu konstruirati svoje identitete, čak i u vremenu moćnih i često dehumanizirajućih tehnologija.

Raphaël Fabre bavi se utjecajem fikcije i narativnog pripovijedanja u stvarnome svijetu, koristeći tehnike digitalnih 3D tehnologija i osmišljavanja scenografije. Rođen je 1989. godine, a živi i radi u Parizu.

 

Italian Limes
Studio Folder (Marco Ferrari, Elisa Pasqual) u suradnji s: Delfino Sisto Legnani, Pietro Leoni, Alessandro Mason, Angelo Semeraro, Livia Shamir

različiti mediji

Studio Folder - Italian Limes, source: http://www.italianlimes.net/gallery.htmlIzvor: http://www.italianlimes.net/project.html 

Italian Limes je istraživački projekt i interaktivna instalacija koja istražuje najudaljenije alpske predjele, gdje se granice nacionalnih država pomiču zajedno s pomicanjem glečera. Mreža GPS senzora, postavljena na 3,300 metara nadmorske visine na vodomeđi Italije i Austrije, pratila je pomicanje granice između dviju zemalja koje je uzrokovano klimatskim promjenama. S fokusom na krhku ravnotežu alpskog ekosustava, Talijanski limes prikazuje koliko su prirodne granice podložne složenim ekološkim i teritorijalnim procesima, i ovisne o tehnologijama i povijesnim normama koje ih predstavljaju. Cijeli set podataka može se pronaći na www.italianlimes.net.

Studio Folder je agencija za vizualna istraživanja koju su 2011. godine osnovali Marco Ferrari i Elisa Pasqual. Njihov se rad prostire između kulturne i komercijalne domene, i traganja za autonomnim istraživačkim stazama, pri čemu dobivene rezultate često prikazuju na veoma različite načine – od vizualizacije podataka do osmišljavanja izložbi, uredničkih alata i digitalnih platformi.

 

Movables
Jeremy Hutchison

printovi

Jeremy Hutchison - Movables. Photo by Paris TavitianFoto: Paris Tavitian 

Početna točka ovog rada bila je pronađena fotografija koju je snimila granična policija na nekom od graničnih prijelaza na području Balkana. Na njoj je prikazana unutrašnjost Mercedesa s otrgnutim naslonima za glavu na prednjim sjedalima, u kojima su bili skriveni ljudi. Fotografija je svjedočanstvo o stvarnosti u kojoj se ljudska tijela pokušavaju prerušiti u beživotne predmete, kako bi time stekla jednaku slobodu kretanja kao i potrošna roba. Hutchisonov rad Pokretnine prevodi ovu besmislenost u seriju foto kolaža, kombinirajući elemente reklama za visoku modu i skupe automobile, i stvarajući antropomorfnu fuziju između muške forme i potrošačkog proizvoda. Rezultati su uznemirujući ali ipak dobro poznati, budući da preuzimaju vizualni jezik koji prožima našu svakodnevnu urbanu okolinu i ističu veze između transnacionalnih sloboda/ograničenja i međunarodne trgovine.

Rođen u Londonu 1979. godine, Jeremy Hutchison se u radu bavi situacijskim performansom. Djelujući u području proizvodnje i potrošnje, surađuje sa tvorničkim zaposlenicima, migrantskim radnicima, online radnicima i tražiteljima posla, kako bi istražio strukture koje ograničavaju ljudsko postojanje: na koje načine globalni kapital proizvodi nejednakosti u ljudskim odnosima? kako proizvodi široke potrošnje odražavaju materijalne strukture eksploatacije? U procesima razvoja njegovih radova, svaki kontekst postaje metafora za proizvodnju razuma. Do određene mjere, njegovi su projekti probe za nepouzdanu vrstu slobode.

 

Border Bumping
Julian Oliver

digitalna karta

Projekt Border Bumping nastoji mapirati načine na koje se nacionalne granice premještaju i preklapaju u elektromagnetskom spektru. Korištenjem slobodno dostupne i posebno izrađene aplikacije za pametne telefone, agenti Graničnih trzaja prikupljaju podatke o baznim stanicama i lokaciji prilikom prelaska državnih granica u vlakovima, automobilima, autobusima, brodovima, ili pješice. U blizini granice, mobilni uređaji preskaču s dotadašnje na neku od mreža susjednih zemalja, često prije ili nakon što smo mi sami u njih stigli. Takvi se trenuci, kada uređaj radi na jednom teritoriju dok tijelo nastavlja biti na drugom, mogu upotrijebiti u proizvodnji novih i proturječnih područja djelovanja – kao što je tele-kartografija, koju oblikuju kretanja i nove tehnologije.

Julian Oliver je Novozelanđanin, Inženjer Kritičnosti i umjetnik s prebivalištem u Berlinu. Predstavio je radove i održao predavanja u mnogim muzejima, galerijama, međunarodnim događajima vezanima za elektroničku umjetnost i konferencijama, uključujući Tate Modern, Transmediale, Chaos Computer Congress, Ars Electronica, FILE i Japan Media Arts Festival. Dobitnik je nekoliko nagrada, od kojih je najzapaženija Zlatna Nika na Prix Ars Electronica 2011. godine za projekt Newstweek (s Daniilom Vasilievom). Sudjelovao je u pisanju Manifesta inženjerstva kritičnosti i u osnivanju berlinskog Crypto Partyja, pri čemu je studio Weise7, kojeg dijeli s drugim umjetnicima, bio mjesto održavanja prvih triju crypto partija u svijetu.

Kartu su dizajnirali i razvili Till Nagel i Christopher Pietsch

 

Jus Sanguinis
Daniela Ortiz

video, 03:28; reprodukcija crteža

Daniela Ortiz - Jus SanguinisKolaž peruanske putovnice i ilustracije iz knjige o medicini

Jus sanguinis, u prijevodu “pravo krvi”, je jedan od glavnih načina na koje ljudi stječu državljanstvo: preko krvi svojih roditelja. Daniela Ortiz je umjetnica peruanskog porijekla koja živi u Španjolskoj, gdje se jedino bebe španjolske krvi prepoznaju kao subjekti s pravom stjecanja nacionalnosti u trenutku rođenja. To znači da njezino dijete neće imati mogućnost biti španjolske nacionalnosti. U ovom performansu, izvedenom kada je bila u petom mjesecu trudnoće, Ortiz je transfuzijom primila krv od španjolskog državljanina, izravno izazivajući time rasistički i nacionalistički režim državljanstva koji bi njezino dijete, rođeno u Španjolskoj, smatrao imigrantom.

Daniela Ortiz rođena je 1985. godine u peruanskom gradu Cusco, a trenutno živi i radi u Barceloni. U svojem radu proizvodi prostore napetosti, u kojima se istražuju koncepti nacionalnosti, racionalizacije, društvenih klasa i roda, u svrhu kritičkog razumijevanja struktura društvene uključenosti i isključenosti. Njezini nedavni projekti i istraživanja vezani su za problematiku kontrole migracija, njezinu vezu s kolonijalizmom i upravljanjem od strane europskih bjelačkih država i društava. Također se bavi peruanskom visokom klasom i njezinim vezama s izrabljivanjem domaćih radnika. Drži predavanja i sudjeluje u razgovorima o europskom sustavu kontrole migracija i njegovim različitim kolonijalnim licima.

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV