Prostorna analiza kao društveno-politički alat

Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)

Kroz seriju od petnaest hipoteza, Kritički atlas interneta mlade francuske umjetnice Louise Drulhe koristi prostornu analizu kao ključ za razumijevanje problematike društvenih, političkih i ekonomskih pitanja o Internetu, poput internet je točka, reljef interneta je oblikovan i kontroliran, internet je glupa mreža (eng. dumb network) i sličnih tvrdnji. Teorijsko i vizualno istraživanje o mogućem prostornom obliku Interneta Drulhe je provela prilikom izrade diplomskog rada na pariškoj École nationale supérieure des arts décoratifs.

Otvorenje izložbe je u četvrtak, 16. ožujka, u 20 sati. Idućeg dana, u petak 17. ožujka s početkom u 10 i 12.30 sati, Louise Drulhe će zainteresirane posjetitelje provesti kroz izložbu i detaljnije objasniti svoje radove.
 
Kritički atlas interneta ostaje u galeriji Filodrammatica do 7. travnja, a ulaz je slobodan.
 
Postav izložbe je na engleskom jeziku.

 
atlas

Svoje pionirsko iskustvo kartografkinje Interneta Drulhe je pobliže opisala u intervjuu za internetski časopis Furtherfield, u kojem ističe:

“Način na koji danas pristupamo reprezentacijama Zemlje je doista magičan. Google omogućuje jednostavan pristup iznimno preciznoj reprezentaciji Zemlje putem satelitskih snimaka i karti… No za teritorij Interneta stvar je sasvim suprotna. (…) Voljela bih vidjeti kako bi izgledao Google street view interneta!”

Kao što je slučaj s internetskim prostorom, konstrukcija Atlasa temelji se na digitalnoj arhitekturi. Tragajući za odgovorom na pitanje kakvog je internet oblika, Drulhe je svoje istraživanje rasporedila u seriju hipoteza o reprezentaciji i mapiranju internetskog prostora. Svaka se hipoteza pritom razvijala konceptualnom primjenom oprostorenja (spacijalizacije) uz popratne vizualne elemente poput crteža, shematskih prikaza, objekata, 3D modela i videa. Drulhe je te hipoteze znanstveno obrazložila uz pomoć opipljivih argumenata i konkretnih tvrdnji o strukturi Interneta, pretočivši svoje istraživanje u formu atlasa.

Video-prilog portala Moja Rijeka s otvorenja izložbe

Umjetnica je vizualnom dizajnu atlasa pristupila kao da je riječ o izgradnji prostora, stvorivši publikaciju s neograničenim brojem formata, kako na mreži (web stranica) tako i na papiru (knjige, plakati). Krenula je od premise o neograničenosti formata na kojoj počiva način prikazivanja web stranica, dalje je razvijajući putem eksperimentalnog dizajna knjige s mnoštvom formata. Vizualni izgled Atlasa oblikovala je pomoću skupa smjernica za ispis pomoću CSS-a (eng. Cascade Style Sheets) – računalnog stilskog jezika koji se koristi za definiranje načina prikaza teksta ili drugih elemenata koji su oblikovani pomoću prezentacijskog jezika HTML. U internetskom se pregledniku prikaz stranice automatski generira s obzirom na format, te se stalno ponovno prilagođava formatu knjige ili plakata. Prostor Kritičkog atlasa interneta je neopipljiv, to je jedinstveni računalni kod s beskrajnim brojem mogućnosti prikaza koje se kreću od ekrana, preko papira, do izložbenog prostora.
 

Osim atlasa, Drulhe će na izložbi također predstaviti rad Blockchain, arhitektura kontrole?, petnaestominutni video koji na temelju prostorne analize proučava društveno-političke probleme blockchaina i time iznosi originalnu vizualizaciju ove tehnologije.

Reprezentacije blockchaina i interneta u radu su prikazane kao diptih, čime se stvara implicitni dijalog između tih dviju arhitektura kontrole.

 

“Rijetko želimo saznati nešto više i najčešće prelazimo s jednog mjesta na drugo, iz jednog prostora u drugi, a da se i ne sjetimo izmjeriti prostorne razmake ili o njima voditi računa. Nije problem osmisliti prostor, a još manji preoblikovati ga (…), nego ga istražiti, ili još banalnije iščitati ga.”

– Perec, Georges. Vrste prostora, Meandar, 2005.

 

Louise Drulhe, foto Makery.info
Louise Drulhe (1990.) se bavi promišljanjem načina reprezentacije Interneta i razmatranjem spacijalizacije kao sredstva za razumijevanje njegovih društveno-političkih namjena. Otkad je u lipnju 2015. godine diplomirala na pariškom Ensad-u, izlagala je na samostalnim izložbama u La Paillasseu (Pariz, svibanj 2016.), iMAL centru za digitalne kulture i tehnologije (Bruxelles, rujan 2016.), na 10. Međunarodnom bienalleu dizajna u Saint-Etienneu (ožujak 2017.) i u knjižnici Sveučilišta Paris Diderot (ožujak 2017.). Sudjelovala je i na skupnim izložbama u nekoliko pariških galerija. Kao dizajnerica, svoju je knjigu predstavila u La Panacée centru za suvremenu umjetnost u Montpellieru (lipanj 2016.) i La Gaîté Lyrique centru za digitalne kulture u Parizu (veljača 2017.). Trenutno se bavi mapiranjem Mreže zahvaljujući devetomjesečnoj umjetničkoj rezidenciji pri inovativnoj platformi Lafayette Plug and Play u Parizu.

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV