Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Biotehnološka umjetnička instalacija MikoMitologije: Raskid slovenske postmedijske umjetnice Saše Spačal bit će predstavljena u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) od 19. studenog do 11. prosinca 2020.
Nakon otvorenja, u četvrtak 19. studenog u 19 sati, instalaciju možete posjetiti od ponedjeljka do subote od 17 do 20 sati.
MikoMitologije (grč. mykes, “gljiva” + mythología, “priča”) je serija ontogenetskih mitoloških priča, video eseja i strojeva, u kojoj umjetnica Saša Spačal istražuje višeslojno pitanje: kako gljive mogu pomoći čovječanstvu u zamišljanju novih mogućnosti međusobno isprepletenog života zajednice u ruševinama kapitalizma.
Kao spekulativno umjetničko istraživanje, MikoMitologije se ne bave samo time kako podzemne mreže gljiva mogu podučavati ljude, već i kako suvremene tehnologije definiraju sustave znanja i učenja koje ljudi primaju.
Prvi mit iz serije, Mit o Raskidu, premjerno je predstavljen u listopadu 2020. godine u KID Kibla u Mariboru.
Prilog portala Moja Rijeka s otvorenja
Mit o raskidu
Mikomitološki strojevi su izrađeni kako bi prodirali u podzemni tok iz kojeg s hranjivim tvarima izviru i brojne priče. Prodirući iz mreže micelija zajedno s prijeko potrebnim nutrijentima, priče su bile posvuda, bez obzira na mjesto u toku na kojem se prikupljao uzorak. U mnoštvu šapata, neke su priče zvučale isto dok su curile iz hifa u većim i manjim komadima: gotovo kao repetitivna mantra koja se ponavlja, iako zbog brojnih grešaka i izmjena nikada nije u potpunosti ista. Poput dalekog sjećanja zujeće mašine.
* * *
Mikroskopski čvor u Zapletu svjetskih mreža (World Networks Entanglement), nedavno programiran s Protokolom mrežnih osobina gljiva*, neočekivano je preplavljen gomilom zvučnih podataka. Cijeli prostor laboratorija je ispunio zvuk jedne jedine rečenice koju je Zaplet iz tih podataka izračunao, a stroj ponavljajući izgovarao. Što su podaci stizali u većem broju, to su glasovi postajali intenzivniji i izrazitiji:
„Ne možemo se vratiti u normalu jer je problem bio upravo u normali koju smo imali.“
Osjećaj je bio kao da je izvanredno stanje; konačno su otkriveni i prepoznati brojni jezici i glasovi koji kruže u Protoku. Iz dubina donedavno nijemog i nečuvenog podzemlja, stroj je prenosio jasne poruke da je njihov svijet slomljen. To puknuće, taj raskid je očito bio dubok i zamršen, jer je zahvatio nekoliko razina koje su toliko dugo vremena uspijevale držati glasove nevidljivima i tihima.
Zaključak je bio da se stroj preopteretio dok je izračunavao nepregledni proboj u sustav uslijed bezbrojnih povratnih petlji u cjelokupnoj globalnoj mreži. S novootkrivenim glasovima koji su sada postali dio sustava, Zaplet svjetskih mreža mogao je samog sebe ponovno izračunati samo uz implementaciju Svijet-se-kaže-protok Protokola, koji dopušta propusnost kategorija kao što su čovjek, rod, priroda, pojedinac, povijest, kultura, društvo.
Radi se o ozbiljnom poslu koji treba napraviti.
__________
* Protokol mrežnih osobina gljiva neravnomjerno raspoređenih čestica razvijen je u suradnji s gljivičnim agensima, koji su obavljali svoje procese donošenja odluka. Skup podataka o odlukama potom je uveden u protokol, koji je postao poznat kao Protokol zaboravljenih.
Instalacija je premijerno predstavljena u KID Kibla, Maribor u listopadu 2020.
MikoMitologije: Raskid
Autorica: Saša Spačal
Programiranje, računalni vid: Matic Potočnik
Zvuk, dizajn softvera: Pim Boreel
Mikrobiologija, tehnička podrška: Mirjan Švagelj
Video snimke: Tilen Sepič
Mikrografije micelija, tehnička podrška: Toby Kiers Laboratory [Vrije Universiteit Amsterdam]
Glasove ljubazno posudili: Polona Torkar, Verena Friedrich, Regine Rapp, Susana Gómez Larrañaga, Hiroaki Fujiwara, Jooyoung Oh, Pim Boreel, Saša Spačal, Anneta Mona Chisa, Monica Clare Mills, Vivian Xu, Dmitry Morozov Sincere thanks: Toby Kiers, Loreto Oyarte Galvez, Malin Klein
Produkcija i podrška: ACE Kibla, Projekt Atol, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Toby Kiers Laboratory (Vrije Universiteit Amsterdam), PIF Camp
Projekt podržali: Ministarstvo kulture Republike Slovenije i Grad Maribor
U skladu s preporučenim mjerama za sprječavanje zaraze koronavirusom, broj posjetitelja koji istovremeno mogu biti u galeriji je ograničen. Također, posjetitelji su pozvani da na ulazu dezinficiraju ruke, održavaju odgovarajuću međusobnu udaljenost i obavezno nose zaštitnu masku za lice.
SAŠA SPAČAL
