Ekstremni kapitalizam
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Nastala u produkciji ljubljanskog instituta suvremene umjetnosti Aksioma, izložba Jennifer Lyn Morone™ Inc istoimene američke umjetnice bila je predstavljena u galeriji Filodrammatica od 20. lipnja do 7. srpnja 2017. godine.
Pročitajte osvrt na izložbu pod nazivom Ja, Poduzeće! kojeg je Bernard Koludrović napisao za Kulturpunkt.hr, te intervju s umjetnicom na portalu Vox Feminae!
Kao što smo mogli saznati na predavanju koje je sredinom svibnja održala u Filodrammatici, američka konceptualna umjetnica Jennifer Lyn Morone je 2014. godine u saveznoj državi Delaware samu sebe registrirala kao korporaciju Jennifer Lyn Morone™ Inc. Ono što je započelo kao projekt osmišljavanja prosvjeda u okviru njezinog školovanja na The Royal College of Art u Londonu, preraslo je u pravu tvrtku čija je Morone vlasnica, upraviteljica, dioničarka i osnovni proizvod. JLM Inc pritom predstavlja novi format biznisa koji je pokrenut radi određivanja vrijednosti pojedinca i provociranja vladajućeg ekonomsko-pravnog sustava iznutra.
Predavanje u Filodrammatici / kamera i montaža: Filmaktiv
Spomenuta korporacija izvlači vrijednost iz tri izvora te zakonski štiti i dodjeljuje prava na sve proizvode Jennifer Lyn Morone: prošla iskustva i trenutne sposobnosti, ponuđene u vidu bioloških, fizičkih i mentalnih usluga, poput gena, rada, kreativnosti, krvi, znoja i suza; budući potencijal, ponuđen na prodaju u obliku dionica; prikupljanje, razvrstavanje i evaluacija podataka koji nastaju kao rezultat života Jennifer Lyn Morone. Subverzivnim prisvajanjem korporativne forme osoba ostvaruje vlasnička prava na svoje podatke i dopušta pristup inače nepristupačnim tržištima, čime ostvaruje pravo na ponovno prisvajanje cjelokupnog procesa koji se temelji na prikupljanju resursa, proizvodnji i vlasništvu.
“Jennifer Lyn Morone, Inc napredovala je u neizbježnu iduću razinu kapitalizma postavši korporativnom osobom. Takav model dopušta vam pretvaranje vašeg zdravlja, genetike, osobnosti, sposobnosti, iskustva, potencijala, vrlina i mana u profit. U takvom sustavu vi ste osnivač, upravitelj, dioničar i proizvod koji koristi vlastite resurse.”
Ovim projektom, koji je također i životni projekt sa svim razinama nepredvidljivosti, Jennifer Lyn Morone zalazi u dugu tradiciju subverzivne afirmacije.
JLM Inc nije spekulativni projekt, već stvarno stanje koje umjetnici omogućuje da snažno i jasno prevede načine djelovanja ekstremnog kapitalizma, ekonomskog sustava u kojem svi danas živimo, ali kojeg samo neki od nas razumiju i koriste njegove prednosti. Uviđanjem kako smo u dobu društvenih mreža i rudarenja podataka svi mi zapravo “informacijski robovi” iskorištavani od strane kompanija kojima besplatno pružamo naše podatke, Morone subverzijom uzdrmava taj mehanizam na način da preobrazbom u kompaniju ostvaruje pravo na zaštitu i stvaranje profita od vlastitih podataka. Ako je iskorištavanje neizbježno, zašto ne iskorištavati samu sebe?
Otvorenje izložbe
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
Kako bi u potpunosti preuzela kontrolu nad podacima koje proizvodi, JLM Inc radi na razvoju aplikacije Database of ME ili DOME (u prijevodu Baza podataka o MENI), koja prikuplja i pohranjuje sve podatke koje Morone stvara: njezinu lokaciju, otkucaje srca, aktivnost pretraživanja na internetu, raspoloženje, itd. Na taj način kompanija može prodavati, davati u zakup, iznajmljivati, razmjenjivati ili ulagati podatke radi ostvarivanja vlastitog profita. No osobni su podaci samo dio poslovanja tvrtke, budući da korporacije mogu gotovo sve što postoji pretvarati u robu ili uslugu. Ako prihvatimo pretpostavku da smo proizvod, imamo priliku iz nove perspektive prepoznati imovinu koju posjedujemo i maksimalno povećati njezinu vrijednost, pretvarajući je u nove proizvode i usluge. Na tom je tragu JLM Inc proizveo Lure i Repel, mirise koji se temelje na molekulama feromona Jennifer Lyn Morone koje privlače, odnosno odbijaju muškarce. Tvrtka je također kročila u farmaceutski biznis s proizvodom Rejuvanix, hormonskom terapijom koja se dobiva iz hormona DHEA (dehidroepiandrosteron) Jennifer Lyn Morone, te u tržište luksuznom robom kroz proizvodnju dijamanata iz umjetničine kose. Navedeni se proizvodi (podaci, mirisi, lijekovi, dijamanti) prodaju putem interneta i tržišta umjetnina, oglašavajući se reklamama koje satirično ismijavaju načine na koje komuniciraju trgovačka društva.
Klikom na poveznice pročitajte što su o ovoj ženi-korporaciji pisali mediji poput The Guardiana i The Economista, kao i njezin intervju za internetski magazin We Make Money Not Art.
