Novu 2026. godinu započinjemo u društvu posebne gošće iz svijeta suvremene umjetnosti: Rosa Menkman, nizozemska umjetnica, kustosica i svjetski priznata pionirka i teoretičarka glitch art umjetnosti i teorije rezolucije, od 15. siječnja do 5. veljače predstavit će samostalnu izložbu Tragovi slike u Galeriji Filodrammatica.

Naslanjajući se na poznatu sliku Paula Kleea Angelus Novus (Novi anđeo) iz 1920. godine, te na filozofsku interpretaciju Waltera Benjamina koji to djelo opisuje kao sliku „Anđela povijesti“, Rosa Menkman kroz izložbu istražuje što se događa sa slikama u suvremenom digitalnom okruženju, kada se one neprestano kopiraju, obrađuju, fragmentiraju i premještaju kroz razne platforme i algoritme.

U četvrtak, 15. siječnja, u velikoj dvorani Filodrammatice održat ćemo razgovor s umjetnicom (19 sati), nakon čega slijedi otvorenje izložbe (20 sati).

Radno vrijeme galerije:
ponedjeljakpetak od 11 do 13 i od 17 do 20 sati
subota od 17 do 20 sati
– nedjeljom i praznikom zatvoreno

Paul Klee, Angelus Novus _ javna domena, izvor Wikimedia CommonsPaul Klee, Angelus Novus, javna domena, izvor Wikimedia Commons

 
»Neke slike nadžive svoje izvorno značenje i postaju mit. Dok kruže kroz razne procese obrade, slike mogu izgubiti svoje porijeklo, doživjeti promjenu estetike ili progovarati u ime nekoga ili nečega drugog.

U svojim Historijsko-filozofskim tezama iz 1940. godine, Walter Benjamin uvodi Anđela povijesti kao figuru suprotstavljenu historicizmu, linearnom prikazu događaja koji pišu oni koji su na vlasti. Anđeo želi ostati, probuditi mrtve i ponovno sastaviti sve ono što je razbijeno. Suočen s rastućom gomilom ruševina i gubitaka, Anđeo odbija priču o napretku koja lomove zaglađuje u kontinuitet, smatrajući ono što je preostalo pukom kolateralnom štetom.

Lebdeći nad stoljećem napretka i njegovim krhotinama, Anđeo i sam prolazi kroz slojeve zastarijevanja. Dok svoje signale serijski povezuje u lanac pomoću pregorenih adaptera, neprestano izmiče i vraća se u okvire kompatibilnosti. Nastali kao nužno, ali nesavršeno rješenje, kompromisi se pod krinkom nadogradnje postepeno ukrućuju u standarde, narušavajući načine na koje se njegova slika može čitati, pohranjivati i dijeliti, i određujući kome je uopće dostupna.

Kroz cirkulaciju po platformama i sintetičku produkciju, njegova se slika odvaja od čvrstog uporišta, fragmentira se, razgranjuje i ponovno sastavlja. Anđeo opstaje, ali ne kao statičan prikaz, već kao mit koji je vezan uz algoritme koji pripadaju određenom vremenu i mjestu.

Izložba Tragovi slike postavlja pitanje: što od slike preostaje kada joj se rezolucija osiromaši, a njezina se pojavljivanja podvrgnu režimima vlasti.«

Rosa Menkman, umjetnička izjava povodom riječke izložbe

 

PREDSTAVLJENI RADOVI

1. The Angel Returnsprostorna instalacija

2. Horology Refractions, video radovi

3. Destitute Vision, dijagram

4. Benjamin’s Angel, knjižica/tekst

 


 

ROSA MENKMAN

TRAGOVI SLIKE
Image Remains

Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka

15. 1. – 5. 2. 2026.

 
RAZGOVOR S UMJETNICOM:
četvrtak, 15. siječnja, u 19 sati 

OTVORENJE IZLOŽBE:
četvrtak, 15. siječnja, u 20 sati

RADNO VRIJEME GALERIJE:
pon-pet od 11 do 13 sati i od 17 do 20 sati
sub od 17 do 20 sati
(mogućnost dogovora drugih termina posjeta uz prethodnu najavu; nedjeljom i praznikom zatvoreno)

 

Rosa Menkman _ Image Remains _ Rijeka B2

 


 

ROSA MENKMAN

→ https://beyondresolution.info/

Rosa Menkman (1983.) je nizozemska umjetnica, kustosica i svjetski priznata teoretičarka specijalizirana u području glitch art umjetnosti i teorije rezolucije. Kao pionirka glitch art umjetnosti i jedna od najznačajnijih teoretičarki pokreta, u knjizi "Network Notebook #04: The Glitch Moment(um)" (2011.) predložila je da se ovaj pravac odredi kao poseban žanr u suvremenoj umjetnosti. Izlagala je na brojnim izložbama diljem svijeta, a radovi joj se nalaze u kolekciji Stedilijk muzeja u Amsterdamu i The Art Insitute of Chicago.
Rosa Menkman, photo

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV