Odsvirajmo u bolju budućnost

Sajam 3NČudnovate instrumente već smo viđali na Sajmu 3N
Foto: Tanja Kanazir / Drugo more

U okviru projekta Žiroskop, 6. i 7.  rujna u Kružnoj ulici i Omladinskom kulturnom centru Palach očekuje nas treće izdanje Sajma 3N – Napusti normalne naprave. Tko je bio na jednom od dva protekla izdanja znat će da se radi o događaju koji na jednom mjestu okuplja neobične naprave, često nastale uporabom svakodnevnih predmeta, i koji kroz interaktivne instalacije, radionice i audio-vizualne izvedbe kod posjetitelja nastoji potaknuti malo pomaknuti pogled na suvremenu tehnologiju.
 
Na dvodnevnom nas sajmu očekuje pregršt čudnovatih uređaja, pri čemu smo se ove godine odlučili malo više usredotočiti na neobične uradi-sam glazbene instrumente. Za tu nam priliku u goste stiže Yuri Landman, ugledni nizozemski eksperimentatror i izumitelj neobičnih instrumenta, na kojima su glazbu proizvodili mnogi svjetski poznati glazbenici – kao primjer ćemo navesti bend Sonic Youth.

Osim njega, na Sajmu će svoje izloške predstaviti Marko Batista (Ljubljana), Kristian Benić i Marko Žmak Pepe (Rijeka, Udruga za urbanu regeneraciju Kuraž i studio Artlan), Gregor Bogdanović i Luka Rodela (Rijeka), Boštjan Čadež (Ljubljana), Damir Medved (Rijeka, Drenova Creative Hub), Borut Savski (Ljubljana, Cirkulacija2), Hrvoje Spudić (Zagreb) i Ivo Vičić (Rijeka).
 
U danima prije i nakon izlagačkog dijela Sajma 3N, u Palachu će se održavati zanimljive radionice, koje su na rasporedu od 4. do 6. rujna, 9. rujna i 10. rujna (više o radionicama saznajte u nastavku).

 

Ako želite i vi predstaviti neki svoj izum ili uređaj na Sajmu, javite nam se na info@drugo-more.hr, najkasnije do 2. rujna.

 
Poslušajte najavu programa Sajma 3N na internetskom radiju Radio Roža:

 
Kao i prošlih godina, zainteresirani će se moći prijaviti na zanimljive radionice. Zagrebački dizajnerski kolektiv OAZA pripremio je radionicu Na licu mjesta u budućnosti čiji će polaznici zamišljati kako bi riječki urbani prostor mogao izgledati u bliskoj budućnosti pod utjecajem destruktivnog djelovanja čovjeka i prirodnih sila. Spomenuti Yuri Landman će održati čak dvije radionice, Yuri Föhn Home Izradite vlastitu električnu kalimbu, koje zaljubljenici u sviranje i stvaranje glazbe nikako ne bi trebali propustiti!

 

Više o radionicama saznajte u nastavku:
 

***
OAZA. : Na licu mjesta u budućnosti

radionica o dizajnu, zvuku i tekstu
4. – 6. rujan, od 10 do 17 sati

Radionica Na licu mjesta u budućnosti bavit će se vizualnim i zvučnim istraživanjem i arhiviranjem urbanog okoliša i različitih prostora u Rijeci, i predviđanjem kako će ti prostori izgledati u bliskoj budućnosti, uslijed raznih promjena uzrokovanih čovjekovim prisustvom i djelovanjem prirodnih sila i elemenata.

Arhiv tih elemenata, sila i njihovog međudjelovanja, koji se materijalizira kroz tragove u formi prikupljenih objekata, otisaka, zvukova i slika s lokacija, poslužit će kao polazišna točka za oblikovanje misaonih eksperimenata, odnosno priča i scenarija u formi teksta.

Iz tih će se narativa, pomoću analognih i digitalnih medija, te alata dizajna i audio umjetnosti, potom oblikovati iskustveni prototipovi mogućih scenarija o bliskoj budućnosti, kao okidača za otvaranje tema za diskusiju.

U procesu rada koji za cilj ima predvidjeti promjene u fizičkom prostoru grada do kojih će doći u skoroj budućnosti pod utjecajem destruktivnog djelovanja čovjeka, koristit će se neke od metoda spekulativnog i iskustvenog dizajna.

Radionica je otvorena za sve zainteresirane za dizajn, umjetnost, zvuk i pisanje, a održat će se u Omladinskom kulturnom centru Palach od 4. do 6. rujna, od 10 do 17 sati.

Radionicu će voditi Nina Bačun i Ivana Borovnjak (OAZA / dizajn) u suradnji s Nikolom Kosom (zvuk) i Vedranom Klepicom (dramaturgija).

Sudjelovanje je besplatno, a prijaviti se možete na e-mail adresu info@drugo-more.hr.
 

Dizajnerski kolektiv OAZA (Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Tina Ivezić, Maja Kolar, Maša Poljanec), proizašao je iz dugogodišnje suradnje u području dizajna između šest autorica, a formalno djeluje od 2014. godine kao Umjetnička organizacija Oaza. Kontinuiranim prisustvom na kulturnoj i dizajnerskoj sceni umjetnička organizacija Oaza ističe se autorskim projektima koji nastaju kros-disciplinarno u suradnji s većim brojem suradnika, slijedeći principe inkluzije i participativnosti, te svojim angažiranim pristupom i istraživačkim radom djeluje unutar polja dizajnerskog istraživanja, socijalnog i kritičkog dizajna, dizajna cjelovitih koncepata i edukacije u dizajnu (‘MADE IN’,‘S ruke na ruku’, ‘aBook’, ‘Dizajnerice 1930-1980’, ‘Forum za budući muzej’, Arhetip+Dizajn=Prototip itd.). Osim samoiniciranih projekata autorice rade za brojne naručitelje na projektima iz područja vizualnih komunikacija; kustoskim koncepcijama; dizajnu predmeta, izložbenih postava, usluga, scenarija i doživljaja te kazališnim scenografijama. Predstavljene su na brojnim međunarodnim izložbama i dobitnice niza nagrada.

 

***
Yuri Landman : Yuri Föhn Home

radionica izrade mikrofona s efektima
ponedjeljak, 9. rujan, od 17 do 19 sati

Polaznici radionice pretvorit će stari telefon u staromodni mikrofon koji običan glas pretvara u „radijski“. Telefonska slušalica postat će mikrofon s prekidačem kojim se postiže efekt isprekidanog glasa, a pomoću jack priključka uređaj će se moći spojiti s gitarskim pedalama i pojačalima.

Radionica će trajati maksimalno dva sata i predviđena je za maksimalno 15 polaznika. Prijaviti se možete putem e-maila na info@drugo-more.hr.
 

***
Yuri Landman : Izradite vlastitu električnu kalimbu
>>> RADIONICA JE POPUNJENA 🙁

radionica izrade električne kalimbe
utorak, 10. rujan, od 17 do 20 sati

Kalimba je zanimljivi afrički instrument koji je mnogima možda poznatiji kao „palčani klavir“, budući da nalikuje na mali klavir i svira se pomoću palčeva. U raznim dijelovima Afrike mogu se pronaći različiti nazivi za takav instrument – likembe, mbira, sansu, itd. – koji pripadaju istoj porodici, ali se najčešće razlikuju po štimu te broju i rasporedu tipki.

Polaznici radionice Yurija Landmana izrađivat će elektronsku verziju kalimbe sa šest tipki. Za razliku od afričke verzije, ovaj će instrument imati i gitarski magnet pa će se moći spojiti na pojačalo i proizvoditi GLASNE zvukove!

Radionica će trajati oko tri sata i predviđena je za maksimalno 10 polaznika.

NOVO: radionica je popunjena
 

Yuri Landman je nizozemski glazbenik, eksperimentator i izumitelj glazbenih instrumenata koji je proizveo nekoliko eksperimentalnih električnih žičanih instrumenata za brojne svjetski poznate izvođače, među kojima su gitaristi Lee Ranaldo i Thurston Moore iz grupe Sonic Youth, skupina Liars, Jad Fair iz grupe Half Japanese, Liam Finn i Laura-Mary Carter.
 
Gostujući je glazbenik mnogih međunarodno cijenjenih glazbenih i umjetničkih festivala, te često surađuje s plesnim umjetnicima i glazbenicima diljem Europe. Landman karijeru započinje kao crtač stripova i grafičkih novela za koje je dobivao važne nagrade, no nakon 2006. godine odlučuje napustiti karijeru strip crtača i potpuno se posvetiti gradnji instrumenata.

 
Yuri Landman i njegovi instrumenti
Izvor: instrumentinventors.org

 


 

Neki od izlagača i predstavljenih projekata na Sajmu 3N:

 

Kristian Benić i Marko Žmak Pepe (Rijeka)

kvARt – aplikacija proširene stvarnosti za bolje naselje

Mobitele koristimo za svašta: fotografiranje ručka, dijeljenje salate, na Instagramu, trolanje po društvenim mrežama, lovljenje Pokomena po parku (…), ali rijetko za ono u čemu nam doista mogu pomoći – poboljšanju zajednice i kvalitete života. Aplikacija kvARt temelji se na popularnim konceptima proširene stvarnosti, a umjesto lažnih brkova pomaže vam da zamislite i predočite kako bi izgledala klupica baš na određenoj lokaciji u vašem naselju, stol za tenis ili pak slikarski stalak. U aplikaciju postoji predefiniran broj profesionalno oblikovanih modela u rasponu od klupica do hortikulture te ih jednostavnim upravljanjem građani mogu smjestiti na željeno mjesto u urbanom ambijentu, tako bolje predočiti sebi, ali i drugima funkcionira li ili ne navedena ideja. Veza urbanizma, zajednice i pojedinca nakon kvARta postaje doista – proširena, a običan mobitel ulazi u ulogu urbanističkog i komunalnog alata što je njegova neuobičajena namjena.

Izradili: Udruga za urbanu regeneraciju Kuraž i Studio Artlan

Udruga za urbanu regeneraciju Kuraž sačinjena je od grupe građana koju zanimaju “mekane” metode promjene i unapređenja kvalitete života u visoko urbaniziram područjima, posebno onima slabe komunalne, društvene i kulturne infrastrukture pri čemu je korištenje novih tehnologija jedna od metoda. Voditelj ove aktivnosti je Kristian Benić, koji onda kada se ne bavi kulturom čitanja u Gradskoj knjižnici Rijeka, traži puteve za aktivnije i konstruktivnije zajednice i pojedince, a tehničkom strane priče se bavi Marko Žmak Pepe, iskusni programer umjetničkog senzibiliteta.

 

Damir Medved i Davorka Medved (Rijeka)

projekti koji se razvijaju u okviru Zavičajnog muzeja Drenove – Drenova Creative HUB-a

ČAI – Čakavska Umjetna Inteligencija je projekt očuvanja jezika, odnosno čakavskog dijalekta, koji korištenjem tehnologije chatbotova, umjetne inteligencije i strojnog učenja kreira likove sa kojima se može razgovarati o mnogo tema. Na Sajmu 3N će se predstaviti nekoliko verzija AI chat botova nastalih kroz različite platforme.

Također će se predstaviti dvije videoigrice namjenjene osnovnoškolskoj djeci, koje naglasak stavljaju na lokalne, drenovske teme. Igre su još u razvoju, a ovo će biti njihova svojevrsna premijera. Bitka za Drenovu je Table top Augmented Reality igrica u kojoj igrači brane Drenovu od invazije, dok je Nađi granicu videoigra koja koristi tehnologiju proširene stvarnosti u svrhu istraživanja povijesti drenovskih i riječkih granica kroz šetnju duž neakdašnje rapalske granice i traženja graničnih stupića.

Damir Medved radi na razvoju i proučavanju tehnologije proširene stvarnosti i chatbot platformi u okviru projekata Zavičajnog Muzeja Drenova. Predsjednik je udruge BezGranica, zanima ga povijest i primjena modernih tehnologija u njenom očuvanju. Profesionalni interes mu je područje umjetne inteligencije i pametnih gradova.
 
Davorka Medved radi na kreiranju priča i istraživanju povijesnih zanimljivosti Drenove. Aktivna je članica Društva Bez granica, sudjeluje u kreiranju sadržaja projekata kao i u sadržajima socijalnih mreža udruge.

 

Hrvoje Spudić (Zagreb)

Eksperiment reprodukcije zvuka

Optički zvuk je tehnika zapisivanja zvuka na analogni film. Ukratko, oscilacije zvuka se prevode u odgovarajuće oscilacije svjetla, koje se fotografski snimaju na film, a filmski projektor prevodi te iste oscilacije nazad u čujni zvuk. Jedan od pionira u polju istraživanja optičkog zvuka bio je Joseph Tykociński Tykociner, koji je koristio moduliranu živinu sijalicu montiranu na Bell & Howell “proffessional” kameru za osvjetljavanje filma. Prvu poznatu snimku optičkog zvuka snimio je s Helenom Tykociner, u listopadu 1921. godine. Zvučni zapis glasio je: “This is an experiment in reproduction of sound. One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten.

Uz nekoliko modifikacija, filmski projektor moguće je pretvoriti u snimač optičkog zvuka.

Hrvoje Spudić je improvizirao snimač optičkog zvuka za 16mm film, koristeći projektor kojem je “izokrenuo” funkciju reproduciranja. Na Sajmu će izložiti cijeli proces pretvaranja zvuka u optičke titraje i nazad, koristeći DIY zalemljene sklopove i projektor na kojem se vrti snimljeni zvuk koji se može poslušati na slušalicama.

Hrvoje Spudić diplomirao 2015. na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Istraživač je i izumitelj tehnika i tehnologija fotografije, svjetla i zvuka. Vodi niz radionica na temu fotografije, dizajna i tiska i djeluje u dvojcu “This Town Needs Posters” u kojem se bavi izradom plakata DIY tiskarskim tehnikama sa Svenom Sorićem.

 

Marko Batista (Ljubljana)

više odabranih radova

IMG_9735

Marko Batista je ljubljanski multimedijalni umjetnik, istraživač zvuka, video eksperimentator i AV performer. Diplomirao je na londonskom Central Saint Martins (University of the Arts London), a u svojem se umjetničkom radu bavi uvrnutim zvukovnim komponentama, procesima video transformacije, mrežnim podacima, hibridnim prostorima, politikama umjetnosti i drugim poljima suvremene medijske umjetnosti. Svoja je djela izlagao na festivalima i skupnim izložbama kao što su Ars Electronica, Cellsbutton#3 Jogjakarta, Lumina, Transmediale Berlin, festival NetAudio London, izložba Device Art Zagreb/Praga, Filodrammatica-Rijeka, Visualia Festival-Pula, itd. Zadnjih 10 godina fokusiran je na izgradnju vlastitih elektronskih audio-vizualnih instrumenata I hibridnih sistema koje postavja u kontekst novih ideja suvremene intermedijske umjetnosti.

 

Borut Savski (Ljubljana)

više odabranih radova

AI_SI Piano (2019.) je midi trigger uređaj koji se temelji na sustavu touchpada kojeg je Savski pronašao na svojem laptopu, i prenamijenio ga u presimplificirani instrument koji se ponaša kao klavir. Osnovu uređaja čini arduino mikrokontroler.

Robotska glava ili dvije (Twin Speaks, 2018.-2019.) je rad koji čine dvije robotske glave u dijalogu, koje se pokreću i glasaju, uglavnom pričajući nešto nepovezano.

Bežične senzorske kuglice IBALLS 2 (2019.) je uređaj na kojem je mogue zasvirati, a koji se temelji na bežičnom midi kontroleru…

Lijeva ili desna gitara se može nazvati i putnom gitarom, jer se radi o skraćenoj gitari sa savijenom glavom. Riječ je o totalno normalnom instrumentu.

Borut Savski je intermedijalni umjetnik koji se u najvećoj mjeri bavi zvukom, odnosno kombiniranjem tehničkih rješenja za izradu neobičnih instrumenata i autonomnih audio-vizualnih struktura i skulptura. 2007. godine sudjelovao je u osnivanju intermedijske inicijative Cirkulacija².

 

Boštjan Čadež

PD4, DIY 3D printer

Instalacija PD4 smješta gledatelja u okoliš u kojem je forma promatranog u izravnoj vezi s načinom na koji je promatrana, kao i s kretanjem promatrača u virtualnom prostoru. Promatrač se nalazi u nekoj vrsti povratnog loopa u kojem stvari koje mu zapnu za oko nepovratno postaju sjeme novih stvari koje mu mogu biti zanimljive. Stoga on nije samo pasivni promatrač, nego i kreator onoga u što gleda. Na neki način i on je također promatran od strane instalacije s kojom je u simboličkom odnosu.

Na Sajmu 3N Čadež će predstaviti i svoj vlastiti uradi-sam 3D printer.

Boštjan Čadež rođen je ljubljanski intermedijski je umjetnik. Studirao je industrijsko oblikovanje na Akademiji likovnih umjetnosti i oblikovanja u Ljubljani. Tijekom studija primio je priznanje za osobita studentska dostignuća na području oblikovanja pneumatike Sporty, koju tvrtka Sava još i danas proizvodi. Istodobno je bio aktivan na području grafita i ulične umjetnosti, a objavio je i tri kompilacije audio-reaktivnih animacija na mrežnoj stranici mp3-playera Winamp, koji je u to vrijeme bio veoma popularan. S interaktivnom kompjuterskom igricom Line Rider, dizajniranom pod mentorstvom profesora Zdravka Papiča, doživio je uspjeh na svjetskom tržištu i za taj je rad primio prestižnu nagradu za inovaciju na susretu dizajnera kompjuterskih igrica u San Franciscu. Nakon toga sudjelovao je s umjetnikom Veliborom Barišičem na projektu PPP box, u okviru kojega je u istaknutim galerijama u Sloveniji i inozemstvu izlagalo nekoliko desetaka umjetnika. Od 2009. godine posvetio se području generirane i generativne kompjuterske grafike u stvarnom vremenu.

 

 
Nositelj projekta Žiroskop je Udruga Drugo more, a partneri na projektu su Grad Rijeka, Savez udruga Molekula, Udruga Filmaktiv, Udruga Ri Rock i Udruga Prostor plus. Svrha projekta je razvoj i osnaživanje civilno-javnog partnerstava u upravljanju prostorima Filodrammatice i Omladinskog kulturnog centra Palach.

Projekt ukupne vrijednosti 2.416.102,66 kuna financira Europska unija s 2.053.687,26 kuna u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali iz Europskog socijalnog fonda, i sufinancira Ministarstvo kulture Republike Hrvatske u iznosu od 362.415,40 kuna.

Sadržaj ove komunikacije isključiva je odgovornost Udruge Drugo more.

Organizacija programa je sufinancirana u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali iz Europskog socijalnog fonda
 

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV