Umjetnost, biznis, poremećaj
Photo: Magdalena Rikanović / Drugo more (Flickr gallery)
U okviru festivala Moje, tvoje, naše u organizaciji udruge Drugo more, u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci predstavljamo izložbu Umreženi poremećaji. Otvorenje izložbe je u četvrtak, 23. travnja u 20 sati, a ostaje otvorena do 14. svibnja.
Prije samog otvorenja izložbu će u 18 sati u prostoru Filodrammatice detaljnije predstaviti sama kustosica, Tatiana Bazzichelli.
Izložba Umreženi poremećaji problematizira isprepletenost odnosa umjetnosti, haktivizma i poslovnog svijeta, povezujući radove i kolektive koji kao način poticanja kritike primjenjuju poslovnu strategiju “poremećaja”. Kretanjem od pretpostavke da je svaki otpor prema sustavu u konačnici koristan kapitalističkim mehanizmima u stvaranju novih životnih stilova, proizvoda i praksi, odnosno novih oblika tržišta i potrošača, izložba je zamišljena kao pokušaj traganja za novim strategijama koje nisu toliko podložne sistemskom prisvajanju.
Javljajući se unutar političkih, umjetničkih, ekonomskih i tehnoloških sustava, izloženi radovi poigravaju se njihovom logikom moći i uzrokuju viralnost, anonimnost, semantičku pomutnju i višestrukost istine.
Predstavljeni radovi dat će prikaz historijskog razvoja društvenih mreža i haktivizma koji nastaje unutar njih. Osobito su u fokusu umjetnički i aktivistički projekti nastali u konstelaciji društvenih mreža, a koji dovode u pitanje postojeće odnose moći i hegemoniju velikih kompanija.
Prilog portala Moja Rijeka
Globalni fenomeni temeljeni na poigravanju identitetom, kao što su pokreti Anonymous i Neoizam, njima bliske prakse preuzimanja imena Luther Blissett, Anna Adamolo i Janez Janša kao novih oznaka osobnosti, te kolektivi kao što su Peng! i Telekommunisten koji humorističnim pristupom usvajaju ozbiljnost poslovnih organizacija u svrhu njihovog ismijavanja, bit će podrobnije predstavljeni uz pomoć različitih medija i materijala.
Dio izložbe bit će posvećen neobičnom umjetničkom djelovanju skupina Suicide Club, Društvo kakofonista i Bilbord Liberation Front iz San Francisca, kao i ranom razdoblju festivala Burning Man koji se od 1990-ih održava u pustinji Black Rock u Sjevernoj Nevadi.
Osvajanje vlastitih pozicija u medijskom prostoru tematizirat će se na primjeru međunarodnog kruga poštanske umjetnosti (Mail Art) – koji se kao umjetnički pokret od 1960-ih godina temelji na principu stvaranja umjetničkih djela unutar poštanske mreže – kao i na primjeru kolektiva Les Liens Invisibles koji je ideju japanskog rituala samoubojstva (sepukku) preslikao na svijet virtualnih društvenih mreža, omogućivši korisnicima Facebooka dotad nemoguću deaktivaciju svojih profila.
Leak aktivizmom i prokazivanjem sustava nadzora, korupcije i nepravde, čemu je trenutno najpoznatiji primjer slučaj američkog zviždača Edwarda Snowdena, bavit će se video radovi Laure Poitras i Trevora Paglena, te instalacija Juliana Olivera.
Prethodno postavljena u ljubljanskoj galeriji ŠKUC u produkciji Aksiome – instituta za suvremenu umjetnost (11. ožujak – 3. travanj), izložba Umreženi poremećaji praktični je nastavak teorijskog djelovanja talijanske autorice i istraživačice Tatiane Bazzichelli koja se navedenim fenomenima i radovima bavila u istoimenoj knjizi iz 2013. godine, originalnog naziva Networked Disruption.