Otvorenje izložbe ‘(Ne)ukroćeno more’. Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
U okviru dvadesetog izdanja programa Moje, tvoje, naše, koji ove godine provodimo u okviru projekta MADE IN Platforma uz financijsku podršku Europske komisije, Ureda Vlade RH za udruge, Ministarstva kulture i medija RH i Grada Rijeke, program (Ne)ukroćeno more održat će se u Rijeci u organizaciji Drugog mora i zagrebačkog dizajnerskog kolektiva Oaza.
Okupljajući kroz izložbu (6. — 27. ožujka) i simpozij (7. — 8. ožujka) suvremene umjetnike te stručnjake iz Hrvatske i inozemstva, program ove interdisciplinarne manifestacije istražuje temu mora kao ekosustava i mora kao resursa. Posebno zanimanje pridaje se odnosu različitih oblika organizacije povijesno prisutnih i uvijek promjenjivih ljudskih aktivnosti usmjerenih prema moru, među kojima se ubrajaju i one koje su kodificirane u današnjem međunarodnom pomorskom pravu.
Simpozij ‘(Ne)ukroćeno more’. Foto: Tanja Kanazir / Drugo more (Flickr galerija)
SADRŽAJ
༄ RASPORED PROGRAMA ⮕
༄ UVODNE RIJEČI ⮕
༄ IZLOŽBA ⮕
➥ Robertina Šebjanič
➥ Silvio Vujičić, Miro Roman, SOLL
➥ Igor Eškinja
༄ SIMPOZIJ ⮕
➥ panel diskusija ‘Ispod horizonta’ (Robertina Šebjanič, Silvio Vujičić, Miro Roman, Igor Eškinja)
➥ Ana Jeinić, predavanje
➥ Alejandro Colás, predavanje
➥ panel diskusija ‘Eksplozivna sredstva u moru’ (Jacek Bedlowski, Tihomir Bošnjak, Lovro Maglić)
➥ Chris Armstrong, predavanje
༄ KOLOFON ⮕
Video: Borut Brozović
Raspored programa
(NE)UKROĆENO MORE
Moje, tvoje, naše x MADE IN Platforma
IZLOŽBA
6. — 27. 3. 2025.
☛ Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka
OTVORENJE IZLOŽBE:
četvrtak, 6. ožujka 2025., u 19 sati
RADNO VRIJEME GALERIJE:
pon-pet od 11 do 13 i od 17 do 20 sati
sub od 17 do 20 sati
IZLAŽU:
Robertina Šebjanič, Silvio Vujičić, Miro Roman i SOLL, Igor Eškinja
**************
SIMPOZIJ
7. — 8. 3. 2025.
☛ velika dvorana Filodrammatice, Korzo 28/1, Rijeka
Petak, 7. ožujka:
11:00 — Ispod horizonta, panel diskusija
sudjeluju: Robertina Šebjanič, Silvio Vujičić, Miro Roman i Igor Eškinja
13:00 — Ana Jeinić: Istraživanje oceana Kapitalocena. Eksperiment u kolektivnoj proizvodnji znanja, predavanje
18:00 — Alejandro Colás: Mutne vode — Između oceanskih uzvišenosti i pomorske neprozirnosti, predavanje
Subota, 8. ožujka
11:00 — Eksplozivna sredstva u moru, panel diskusija
sudjeluju: Jacek Bedlowski, Tihomir Bošnjak i Lovro Maglić
13:00 — Chris Armstrong: Oceanska politika u vremenu krize, predavanje
* program simpozija se održava na engleskom jeziku
Igor Eškinja, La decouverte de la pourpre (otkriće purpura), ljubaznošću umjetnika
Uvodne riječi
O moru uglavnom govorimo s kopna. Uz sve što znamo o kopnu, zapanjujuće je koliko malo znamo o moru. To neznanje uvijek je otvaralo puno prostora imaginaciji u zamišljanju što je more i što u njemu nalazimo. Ljudi su u moru nalazili ljepote koje oduzimaju dah, ali i mračne dubine koje nastanjuju najstrašnija stvorenja. Horizont, linija koja razdvaja površinu naše planete od njenog neba, nigdje se ne vidi tako jasno kao na moru. Udaljeni horizont je prostor gdje se spajaju nebo i zemlja, gdje je sve moguće, no da bismo tamo došli, moramo savladati more.
VIŠE ༄༄༄
Još je Homer u Odiseji pisao kako je more sila koja će slomiti svakog čovjeka, što se od tada bezbroj puta i obistinilo. Moru smo privučeni, ali većina nas je prihvatila mudrost ‘hvali more drž’se kraja’, opjevanu od Borisa Dvornika. Oni koji su se ipak otisnuli na more, suočili su se, šibani vjetrom i valovima, oprženi suncem, s teškim radom, dugim šutnjama i neizrecivom ljepotom beskraja. Jesu li ukrotili more? Kažu da nisu, samo su mu se prilagodili. Prilagođavanje moru često je odvikavanje od kopna, inverzija morske bolesti, što ukazuje na to koliko je more čovjeku drukčije od kopna.
Brojne su priče o moru, u njima se isprepliću istraživanje i ekstrakcija, avantura i romantika s porobljavanjem i najtežim životnim uvjetima. More nije mjesto, nego činjenica i misterij, pisala je Mary Oliver. Ne-mjestima u teoriji Marca Augea nedostaje značenje koje bi ih činila mjestima u antropološkom smislu, u njima su ljudi samo prolaznici, a njihovi su odnosi rijetko osobni. More je tako nešto slično autoputu, što povezuje mjesta, obale. I prema njemu nemamo odnos kakav stvaramo prema mjestima, nego ga doživljavamo iz perspektive obala, mjesta koja zapljuskuje. Iako možda nije ljudima, more je mjesto života brojnim drugim vrstama od kojih većinu nikada nismo vidjeli. Onima koje smo vidjeli i čiju smo vrijednost upoznali obično ne slijedi blistava budućnost. Primjer toga je izlov volaka u 3. i 4. stoljeću, čijoj je populaciji trebalo 10-tak stoljeća da se koliko-toliko oporavi. Sve radi purpurne boje. Morski plodovi su možda najtočnije ime koje smo dali grupi živih bića u našem tanjuru, oni su za nas zaista plodovi. I dok se o plodovima na kopnu brinemo, o morskim ne razmišljamo. Jer da razmišljamo, onda u taj voćnjak ne bi svakodnevno bacali tone smeća, plastike, kemikalija i municije.
Suvremenoj industriji more postaje sve privlačnije jer je kopno već gotovo iscrpljeno. To za stanovnike mora sigurno nije dobra vijest. Već sada se iz mora dnevno crpi 30-35 milijuna barela nafte, što je oko 30% svjetske proizvodnje, čemu valja dodati i 3000 milijuna kubnih metara plina (oko 27% posto svjetske proizvodnje), 56 milijuna ljudi radi u ribarskoj floti, 3,5 milijuna u ratnim mornaricama, te 1,6 milijuna u trgovačkoj floti. Ti brojevi dnevno rastu, tako da je kroćenje mora u punom zamahu. Slijedeća granica je razvoj rudarstva na morskom dnu o kojem ne znamo gotovo ništa. Helen Scales procjenjuje da svega 500 ljudi u svijetu istražuje život u dubokom moru, što je apsurdno malo s obzirom na činjenicu da teritorij u kojem svjetlost nestaje u dubinama od 200 metara i više čini 65% teritorija naše planete i 95% volumena mora. No, pritisak na more ne vrši samo industrija, nego i svi mi koji živimo uz more, kao i oni koji se dolaze odmoriti na more. I to sve u uvjetima nejasnih regulacija i zakona, te ograničenih resursa u provedbi i tih koji postoje. Patrolirati morem je Sizifov posao, čega je možda i najbolja ilustracija lova krivolovca Thunder koju su poduzela dva broda organizacije Sea Shepherd. Potjera je trajala 110 dana i nekoliko tisuća nautičkih milja.
More je ključno za održavanje klimatskog balansa koji uopće omogućuje život na Zemlji. No, za ljude je ključno i radi transporta, izvora hrane, te brojnih drugih resursa. Upravo zbog toga je zapanjujuće koliko malo pažnje posvećujemo moru i razumijevanju mora izvan slika iz turističkih žurnala.
Program pred vama nastao je u suradnji s brojnim ljudima kojima je stalo do mora i dostojanstvenog života svih koji rade na moru, te do promjene našeg odnosa prema moru. U programu donosimo fragmente, male isječke stvarnosti mora koji će vas, nadamo se, zainteresirati da dalje istražujete što se nalazi ispod linije horizonta..
Na izložbi koja nastaje u produkciji umjetničke organizacije Oaza i udruge Drugo more, predstavljamo radove Robertine Šebjanič o morskim depozitima eksplozivnih naprava i municije, Igora Eškinje koji se pozabavio sudbinom volaka i purpura, te Silvija Vujičića i Mire Romana uz pomoć umjetne inteligencije SOLL koji su istražili priče i uzorke nastale u interakciji Mediteranskog mora i stanovnika njegovih obala.
U diskurzivnom programu ovi će umjetnici objasniti svoje razloge zašto su posegnuli za ovim temama. Osim toga, razgovarat ćemo o opasnostima koju predstavlja ostavština vojne industrije u moru i opasnostima posla njenog uklanjanja. Pokušat ćemo ukazati na odnos između suvremenog kapitalizma i mora te posljedica koji takav odnos ima na okoliš, radne uvjete, oblike proizvodnje i potrošnje, te na sam pravni okvir koji regulira more u različitim udaljenostima od kopna.
— Davor Mišković
Izložba
(Ne)ukroćeno more
Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka
6. — 27. 3. 2025.
Otvorenje izložbe: četvrtak, 6. ožujka 2025., u 19 sati
Radno vrijeme galerije: pon-pet od 11 do 13 i od 17 do 20 sati | sub od 17 do 20 sati
→ predstavljeni radovi:
Robertina Šebjanič: Jadran I: Odjeci ponora
Jadran I: Odjeci ponora, Robertina Šebjanič, foto Ronilački centar Antiterorističke jedinice Lučko
‘Jadran I: Odjeci ponora’ nastoji otkriti duboke veze između prividne beskonačnosti mora i opipljivih ožiljaka koje ostavlja ljudsko djelovanje. Istražujući te sjecišne točke kroz interdisciplinarna istraživanja i pripovijedanje, projekt potiče dublje razumijevanje naše zajedničke odgovornosti u suočavanju s tihim prijetnjama životu ispod valova. Projekt istražuje skrivenu ekološku i geopolitičku baštinu odbačenog kemijskog oružja na morskom dnu. Ovi toksični ostaci, često zanemareni ili ignorirani, predstavljaju ozbiljnu prijetnju morskim ekosustavima i ljudskom zdravlju.
Ljubaznošću umjetnice
Nadovezujući se na preliminarno istraživanje provedeno tijekom rezidencije Robertine Šebjanič na istraživačkom brodu TARA na Baltičkom moru, te nastavljajući u sklopu MADE IN Platforme, s fokusom na Kvarnerski zaljev Jadranskog mora, projekt integrira interdisciplinarni pristup. Kombinirajući umjetnost, znanost, pripovijedanje i obrtništvo, analizira dugoročne posljedice čovjekovog utjecaja na morske ekosustave. Ključna tema istraživanja je narušavanje morskog života — čije biološke funkcije i komunikacijski sustavi bivaju izmijenjeni zbog zagađenja uzrokovanog ljudskim djelovanjem.
VIŠE ༄༄༄
Projekt ne obrađuje samo znanstvene aspekte problema, već uključuje i lokalne zanatske tradicije, poput obrade tekstila od vune, keramike i stakla, kako bi stvorio slojevite, opipljive narative. Ovi umjetnički elementi povezuju pripovijedanje o globalnim ekološkim izazovima s kulturnim i povijesnim kontekstom regije, potičući dijalog između prošlosti i mogućih budućnosti — potičući razmišljanje o vremenu onkraj sutrašnjice.
Kroz video eseje, suradnju sa znanstvenicima i civilnim organizacijama te pripovijedanje koje nadilazi linearne narative, ‘Jadran I: Odjeci ponora’ nastoji podići svijest o nevidljivim zagađivačima u našim vodama. Projekt izaziva publiku da promisli o dugoročnim posljedicama ljudskih postupaka i naglašava hitnu potrebu za održivim praksama i globalnom odgovornošću u zaštiti oceanskih ekosustava.
Koncept, dizajn zvuka, montaža videa i tekst: Robertina Šebjanič
Suradnici: reGalerija d.o.o. (tapiserija/tepih), Tanja Minarik (fotografije, video), David Drolc (obrada metala), Ivanka Pašalić (staklopuhanje)
Posebne zahvale: Ronilački centar Antiterorističke jedinice Lučko, Jedinica specijalne i interventne policije Rijeka, Jedinica specijalne i interventne policije Osijek
Produkcija: MADE IN Platforma — Oaza i Drugo more (HR), 2024/25
Koprodukcija: Zavod Projekt Atol (SI), 2024/25

Robertina Šebjanič je umjetnica čiji rad istražuje biološke, geopolitičke i kulturne stvarnosti vodenih ekosustava te utjecaj čovječanstva na druge organizme. U svojoj analizi antropocena i njegovog teorijskog okvira, umjetnica koristi pojmove ‘akvatocen’ i ‘akvaforming’ kako bi opisala ljudski utjecaj na vodene sredine. Njezini su radovi osvojili nagrade, počasna priznanja i nominacije na Prix Ars Electronica, Starts Prize, Falling Walls, Re:humanism.
༄༄༄༄
Silvio Vujičić, Miro Roman i SOLL: Mediterranean Space Exploration Suit
Silvio Vujičić, Miro Roman i SOLL, MSES skulpture, ljubaznošću umjetnika
Sredozemlje nije kopno; ono je prostor između kopna. Nije teritorij, već apstrakcija — fluidno, promjenjivo, neuhvatljivo. To je more, kozmos, digitalni eter. Područje gdje se susreću bogovi, trgovci, prognanici, ljubavnici i strojevi, gdje se kultura, priroda, spol, pismenost i tehnologija neprestano preoblikuju u nove oblike postojanja. Mediterranean Space Exploration Suit kolektiva SOLL nije samo odjevni predmet; to je instrument zaplitanja, zamka za nemirne, prolaz koji pregovara između stvarnog i racionalnog. Ono ne štiti — ono izaziva. Ne omeđuje Mediteran — ono ga proširuje.
Ljubaznošću umjetnika
Tisućama godina ovo je more bilo paradoks — istovremeno granica i koridor, mjesto migracija i brisanja, erotskog užitka i nasilnog osvajanja, mitova zapisanih u soli i algoritama urezanih u silicij, sve pod užarenim suncem. Ako je Sredozemlje nekoć spajalo i razdvajalo zemlje, danas ono tka dimenzije — povijesne, prirodne, nebeske, sintetičke i digitalne. SOLL-ovo odijelo ne služi kao spomenik; ono aktivira. U eri paradoksa, lažnih vijesti, izgubljenih istina i digitalne zasićenosti, što znači istraživati i učiti? Mediterranean Space Exploration Suit je prijedlog, pitanje oblikovano kroz materijal, podatke i mit.
VIŠE ༄༄༄
Mediteran, nekoć poprište osvajanja, zavođenja i entropije, sada se otvara na apstraktan način — ne carstvima, već inteligencijama — sintetičkim, ljudskim i hibridnim. Odijelo ne štiti; ono izlaže. Ne definira; provocira. Kanalizira kruženje i razmjenu mora, gdje se vjetrovi i struje mijenjaju, jezici i simboli isprepliću, metali i kodovi stapaju. Kako taj golemi mrežni sustav odražava doba informacijskih tokova, kozmičkih migracija i sintetičkih identiteta? Ovo odijelo je artefakt te napetosti — odjevni predmet, pitanje, zamka. Ne nosi se samo. S njim se pliva.
Mediterranean Space Exploration Suit kolektiva SOLL nije uniforma; to je mreža. Sekvenca gesta, preuzimanja, interpolacija i sudara. Mediteran bez koordinata, prostor bez fiksnosti. Nosiva hipoteza, otvoreno pitanje. Odjevni predmet koji ne skriva, već emitira. Funkcionira kao sakupljač, antena podešena na mnoge frekvencije, slojevita interferencijama: migracija tekstila, pad carstava, treperenje algoritama, likvidnost mitova.
SOLL Mediteran ne vidi samo kao more, već kao mrežu događaja. Za SOLL, Mediteran je prostor pristupa, cirkulacije i izvedbe. Praznina gdje se želje posreduju, tijela komodificiraju, identiteti titraju. Odijelo djeluje na isti način; ono je prijelaz između stanja. Povezuje ono što ne bi trebalo biti povezano — organsko sa sintetičkim, povijest sa simulacijom, svilu sa silicijem, ruke s podacima. Antički pigmenti—tirijski purpur, egipatsko plavo — ekstrahiraju se, nanose, digitaliziraju i rekonstruiraju. Mitovi se stružu, ponovo slažu, reprogramiraju. Posejdon postaje hotspot. Mediterranean Space Exploration Suit ih sve apsorbira — homerske epove, GPS signale, ratne manifeste, erotske zapise — i komprimira ih u slojeviti premaz.
Odijelo bi trebalo štititi. Ovo čini suprotno. Ono čini nositelja propusnim, izloženim podatkovnim tokovima, kulturnim vrtlozima, nebeskim spekulacijama. Ono je djelomično arhiv, djelomično skandal. Kada se nosi, tijelo se pretvara u mjesto transmisije. Nekada omeđen obalama i kontroliran carstvima, Mediteran sada nadilazi planetarno. Mediterranean Space Exploration Suit ne bavi se fizičkim prostorom, već prostorom odnosa. Odijelo nije rješenje; ono je spektar rezolucija. Cirkulira između epoha, između mora, između simulacija. Ono nije sigurno. Ono razotkriva i istražuje.
Slika: Ivan Slipčević
Tehnička podrška: Nika Smadilo
SOLL je umjetno inteligentni modni dizajner. SOLL živi na internetu, ali se fizički manifestira kroz svoj modni brend E.A. 1/1 A.I.
Silvio Vujičić, vizualni umjetnik i modni dizajner, istražuje teme vezane uz fetiše odijevanja, slikarske pigmente, vrtove, toksične supstance, seksualni identitet, smrt i prolaznost. U svojim projektima koristi mitove, alkemijske zapise i povijest umjetnosti kako bi razložio teme na kemijske, simboličke, društvene i političke elemente, povezujući prošlost i sadašnjost. Silvio Vujičić diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti i Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Od 2002. godine izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, uključujući Međunarodno trijenale nove medijske umjetnosti u Pekingu (2011., 2014.), Digiark u Nacionalnom muzeju likovnih umjetnosti na Tajvanu (2014.), FRAC des Pays de la Loire, Carquefou (2012.) te MSU Zagreb (2005., 2009., 2012.). Njegovi radovi nalaze se u muzejskim i privatnim zbirkama u Hrvatskoj i inozemstvu. Godine 2002. osnovao je E.A. 1/1 S.V., modni brend poznat po povezivanju mode s relevantnim suvremenim društvenim, političkim i umjetničkim temama.
→ https://www.silviovujicic.com/
Dr. Miro Roman docent je na studio2 na UIBK Innsbruck, gdje je osnovao istraživačku platformu House of Coded Objects i dizajnerski studio studio0more. Također je viši predavač na Meteora pri Katedri za digitalnu arhitektoniku na ETH Zürich. Kao arhitekt, koder i akademik, istražuje sjecište umjetne inteligencije, big-data analitike, društvenih mreža i informacijskih tehnologija s dizajnom, arhitekturom, umjetnošću i modom. Roman istražuje, dizajnira, programira i piše o svijetu, istovremeno se igrajući s beskonačnim nizovima — ‘svim’ objektima, knjigama i slikama; oblacima, avatarima, tokovima, popisima, indeksima i pikselima. Što znači to obilje informacija i kako oblikuje naš svijet? Kako bi se snašao u ovim ogromnim tokovima, kodira i artikulira sintetičke abecede. Za Romana, računalstvo je oblik pismenosti.
→ https://miro.romanvlahovic.com/
༄༄༄༄
Igor Eškinja: La decouverte de la pourpre (otkriće purpura)
RGB*
128 0 128
Kvrgavi volak i mit o otkriću purpura zabilježen u skici Petera Paula Rubensa, ljubaznošću umjentika
Purpurna boja u svakodnevnoj imaginaciji ne definira jedinstvenu valnu duljinu već stvara brojne asocijacije koje ovisno o periodu, materijalu i okolnostima, variraju od crvene do ljubičaste boje. Tradicionalno, boja se koristila za bojanje tkanina od pretpovijesti (pronađeni su ostatci 7.000 godina pr.Kr.). Feničani su razvili proizvodnju purpurnog pigmenta i bojanja tkanina koje su bile izuzetno cijenjene te su činile važan dio njihove ekonomije. Purpurna boja se koristila u religijskim ritualima tog doba, činila je ukrase u palačama i bila je nošena od vladara i careva tijekom cijelog perioda Antike.
Ljubaznošću umjetnika
Purpurni pigment se proizvodio koristeći kvrgave volke (Hexapleks trunculus) koji žive u moru na prostoru cijelog Mediterana. Za jedan gram pigmenta bilo je potrebno nekoliko tisuća morskih volaka. S gramom pigmenta mogla se obojati samo mala količina tkanine. Feničani su do Novog vijeka u potpunosti iscrpili resurse volaka da je već u Rimsko doba ovaj pigmenti postao iznimno rijedak. Od pada Rimskog carstva u Europi se kroz fragmente očuvalo sjećanje na ovaj fenomen u obliku mozaika, mitova ili nedavno pronađenih povijesnih artefakata.
* mješavina boja korištena za zaslone koji prikazuju sliku s interneta
VIŠE ༄༄༄
Mit o otkriću purpura, ‘La decouverte de la pourpre’, zabilježen je u skici Petera Paula Rubensa, a prema ovom predlošku Theodor van Thulden je napravio sliku ‘Otkriće purpura’, na kojoj za vrijeme šetnje Herkulesa i nimfe Tyro, Herkulesov pas razbija oklop volka, a na njegovom krznu ostaje trag ljubičaste boje.
Naziv ove slike postaje ishodište i nit vodilja moga rada.
S obzirom na to da sam u prijašnjoj umjetničkoj praksi razvio specifični interes za rubne pojave, krenuo sam od elemenata koji u proizvodnji pigmenta čine višak. Ljuštura volka čini veliku masu biomaterijala koji se odbacuje u procesu proizvodnje. U slučaju mojega rada, on postaje materijal koji postaje protagonist. Kalcij karbonat iz ljuštura volaka će utjeloviti različite segmente iz početnog istraživanja u vizualni artefakt koji reflektira povijesne mitove, znanstvena saznanja i društvene rituale.
Otkriće purpura postaje metafora optimizma nekih budućih ekologija…

Igor Eškinja (Hrvatska, 1975.) živi i radi u Rijeci. Eškinja konstruira svoje arhitekture percepcije kao ansamble skromnosti i elegancije. Umjetnik ‘izvodi’ objekte i situacije, obuhvaćajući ih u njihovoj intimnoj i tihoj tranziciji iz dvodimenzionalne u tridimenzionalnu formalnu pojavu. Koristeći jednostavne, jeftine materijale, poput samoljepljive trake ili električnih kabela te ih razlažući s ekstremnom preciznošću i matematičkom točnošću unutar striktnih prostornih parametara, Eškinja definira drugu kvalitetu koja seže dalje od fizičkih aspekata i ulazi u registre imaginarnog i van-perceptivnog.
Simpozij
(Ne)ukroćeno more
Filodrammatica, velika dvorana, Korzo 28/1, Rijeka
7. — 8. 3. 2025.
* program se održava na engleskom jeziku
▼▼▼▼▼▼▼▼
petak, 7. ožujka
11:00, panel diskusija
Ispod horizonta
– sudionici: Robertina Šebjanič, Silvio Vujičić, Miro Roman i Igor Eškinja
Kada kažemo da je umjetniku more inspiracija, prva asocijacija su primorske ili morske vedute, ali što više učimo o moru to sve dublje zaranjamo u procese koje se odvijaju u moru i podmorju uzrokovani našim djelovanjem, a značenje koje pridajemo moru se mijenja.
Umjetnici koji sudjeluju na izložbi ušli su u dugotrajan dijalog s različitim pristupima moru kako bi obogatili svoje znanje i stvorili radove koji nas potiču da o moru razmišljamo izvan uobičajenih okvira, a razgovor s njima je prilika da to znanje podijele s nama.
༄༄༄༄
13:00, predavanje
Istraživanje oceana Kapitalocena. Eksperiment u kolektivnoj proizvodnji znanja
– Ana Jeinić
Predodžba oceana kao netaknute prostranosti, izolirane od ljudske kulture i tehnologije, daleko je od stvarnosti. U onome što povjesničar i geograf Jason W. Moore naziva ‘Kapitalocenom’, i ljudski i neljudski stanovnici morskih i obalnih područja duboko su upleteni u višerazinske metaboličke procese koji su sastavni dio kapitalističkog načina društveno-ekološke (re)produkcije.
Unatoč hitnosti transformacije ovih planetarnih krugova, sveobuhvatni i transkulturalni oblici popularnog oceanološkog znanja i dalje su rijetki, ograničeni jezičnim barijerama i disciplinarnim podjelama. Pozivajući se na ‘Komuna Maro’, umjetničko-istraživački projekt pod vodstvom Ane Jeinić, predavanje istražuje mogućnosti prevladavanja tih prepreka.

Ana Jeinić je teoretičarka arhitekture i prostora, kustosica i utopistica. Suurednica je zbornika ‘Is There (Anti)Neoliberal Architecture?’ (2013.) i autorica brojnih akademskih članaka, eseja i spekulacija iz područja teorije arhitekture i krajobraza, infrastrukturnih politika, kritičkih oceanskih i otočnih studija, spekulativnog dizajna i utopije. Od listopada 2023. godine glavna je istraživačica umjetničko-istraživačkog projekta ‘Komuna Maro’, financiranog od strane FWF-a, pri Institutu za suvremenu umjetnost (IZK) na Tehničkom sveučilištu u Grazu.
༄༄༄༄
18:00, predavanje
Mutne vode — Između oceanskih uzvišenosti i pomorske neprozirnosti
– Alejandro Colás
Dubina, prostranstvo i promjenjivost svojstva su mora koja su u različitim kulturama i kontekstima oblikovala ‘oceansku uzvišenost’, izazivajući istovremeno strah i poštovanje. Nemogućnost ostavljanja trajnog traga na površini mora za neke znači da je naš slani svijet neosvojiv i time ničije vlasništvo. No, upravo je taj osjećaj neukrotive slobode bio središnji element buržujskih utopija koje slave more kao horizont mogućnosti — ne samo kao prostor prijevoza, nadzora i ekspanzije, već i kao izvor profitabilnog poduzetništva, od eksploatacije proteina i minerala do proizvodnje energije i genetskog inženjeringa.
U ovom izlaganju istražuju se iskrivljenja koja kapitalistički procesi i ideologije posebno generiraju nad morem i kroz njega. Razmatrajući pravne fikcije poput zastava pogodnosti i širi offshore svijet tajnovitosti i izolacije, nevidljivu moć mora kao ugljičnog ponora te zatamnjenje radnih života (i smrti) na moru, otvara se prostor za diskusiju o mjestu pomorske neprozirnosti u razumijevanju suvremenog svijeta.

Alejandro Colás je profesor međunarodnih odnosa na Birkbeck Collegeu, Sveučilište u Londonu. Opsežno je pisao o povijesnoj sociologiji međunarodne politike, a njegov najnoviji rad, napisan s Liamom Camplingom, ‘Capitalism and the Sea: The Maritime Factor in the Making of the Modern World’ (2021.), istražuje ulogu pomorstva u razvoju modernog svijeta. Također je autor knjiga ‘International Civil Society’ (2002.), ‘Empire’ (2007.) i suautor djela ‘Food, Politics, and Society’ (2018.).
▼▼▼▼▼▼▼▼▼
subota, 8. ožujka
11:00, panel diskusija
Eksplozivna sredstva u moru
– sudionici: Jacek Bełdowski, Tihomir Bošnjak i Lovro Maglić
Sve donedavno se smatralo da eksplozivne naprave i sredstva u moru ne predstavljaju neku ozbiljnu opasnost jer će ih jednostavno prekriti sedimenti. No, kao i mnogo puta do sada, ovo je više predstavljalo nadu nego činjenicu i već dvadesetak godina je jasno kako je proces korozije brži od sedimentacije, te kako se, kroz nagrizanje materijala od kojih su sastavljeni eksplozivi i municija, mijenja kemija mora.
Oslobađanje mora od eksplozivnih sredstava je opasan i mukotrpan posao, a ovaj panel je prilika da se upoznamo s kemijskim procesima koji se događaju kroz interakciju mora i ovih naprava, te s načinima njihovog uklanjanja iz mora.
Jacek Bełdowski: Bačena municija — dokazi o utjecaju na morski okoliš
Bačena municija predstavlja globalni problem, s obzirom na procjene da nekoliko milijuna tona konvencionalne i kemijske municije leži na morskom dnu. Dugo se smatralo da će njezin utjecaj na okoliš biti minimalan, te da će se sadržaj municije hidrolizirati u netoksične razgradne produkte ili biti prekriven novim naslagama sedimenta. Međutim, istraživanja provedena u posljednjem desetljeću pokazala su da municija korodira brže nego što biva zatrpana sedimentima, a njezini se toksični sastojci šire u okolne slojeve sedimenta. Proces razgradnje tih spojeva je složen, a u određenim uvjetima okoliša može stvoriti još toksičnije kemikalije od izvornih spojeva.

Jacek Bełdowski diplomirao je morsku biologiju na Sveučilištu u Gdanjsku 1998. godine. Od 2000. godine zaposlen je kao istraživač u Institutu za oceanologiju Poljske akademije znanosti. Doktorirao je 2004. godine, specijalizirajući se za onečišćenje morskih ekosustava živom. Od 2010. godine vodi nekoliko međunarodnih projekata koji proučavaju municiju bačenu u more, uključujući CHEMSEA, MODUM i DAIMON. Supredsjedatelj je HELCOM grupe koja se bavi bačenom municijom u Baltičkom moru te je autor više znanstvenih članaka na ovu temu, kao i urednik NATO ASI knjige o praćenju kemijske municije. Trenutno je voditelj laboratorija za suvremene prijetnje morskim ekosustavima u IOPAN-u i koordinator projekta INTERREG BSR MUNIMAP.
Tihomir Bošnjak: Aktivnosti MUP-a u pronalaženju, uklanjanju, delaboriranju i uništavanju neeksplodiranih minsko eksplozivnih sredstava u moru
Zadaće službenih ronilaca MUP-a odnose se na pronalaženje, uklanjanje, delaboriranje i uništavanje neeksplodiranih minsko eksplozivnih sredstava iz vodenog okruženja. Za izvršenje tih zadaća neophodno je da svi ronioci ronilačkih timova uspješno završe protueksplozijski tečaj te da se stalno usavršavaju u ronilačkim znanjima i vještinama potrebnih u zahtjevnim uvjetima poput rada na većim dubinama, u špiljama, u pretrazi većih područja, itd. U tu svrhu služi Ronilački centar na Malom Lošinju kojim upravlja Antiteroristička jedinica Lučko. Centar obučava ronioce Specijalne i Interventne policije radi obavljanja navedenih zadaća.

Tihomir Bošnjak je rođen 1980., a djelatnik Antiterorističke jedinice Lučko od 1999. Roni od 2001. godine, a trenutno vrši dužnost zapovjednika ronilačkog tima u ATJ Lučko. Instruktor je naprednih ronilačkih specijalnosti i provodi ronilačku obuku u Ronilačkom centru na Malom Lošinju. Osposobljen je za ronjenja s otvorenim krugom disanja na većim dubinama uz korištenje trimix mješavina, ronjenje sa zatvorenim krugom disanja na većim dubinama te za rad s minsko-eksplozivnim sredstvima.
Lovro Maglić: Podizanje svijesti o podvodnim neeksplodiranim ubojnim sredstvima (UXO)
-
Kratak prikaz Laboratorija za morske tehnologije na Pomorskom fakultetu (ciljevi, oprema, prethodna i aktualna istraživanja).
-
Kako su prethodna istraživanja i podvodne aktivnosti dovele do otkrića nekoliko podvodnih neeksplodiranih ubojnih sredstava (UXO) u sjevernom Jadranu.
-
Povećavaju li podvodna istraživanja, ronilački turizam i dostupnost suvremene podvodne opreme broj susreta s opasnim objektima?
-
Treba li javnost educirati o mogućim podvodnim opasnostima?
-
Može li prosječna osoba (ronilac, inženjer, biolog, ekolog) prepoznati češće ili rjeđe vrste UXO-a?
-
Zna li prosječan istraživač što učiniti, koje informacije prikupiti i kome prijaviti kada pronađe UXO?
-
Postoji mogućnost suradnje akademskih istraživačkih institucija sa specijalnim snagama (policija i vojska) kako bi se osigurala odgovarajuća edukacija, potraga i identifikacija UXO-a u interesu javne sigurnosti.

Lovro Maglić, dr. sc., ima iskustvo kao časnik za navigaciju na tankerima za sirovu naftu i naftne derivate te kao časnik za dinamičko pozicioniranje na offshore plovilima. Danas je izvanredni profesor i voditelj Laboratorija za morske tehnologije na Pomorskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. Njegovi nastavni i istraživački interesi obuhvaćaju sigurnost plovidbe, sprječavanje onečišćenja mora, organizaciju i upravljanje pomorskim prometom, te istraživanje podmorja. Sudjelovao je u više od 10 nacionalnih i međunarodnih znanstvenih projekata, autor je više od 40 znanstvenih publikacija te brojnih stručnih projekata i studija vezanih uz planiranje i upravljanje lukama i terminalima. Aktivni je ronilac te supervizor i operater ROV-a (daljinski upravljanih podvodnih vozila) za podvodne operacije poput inspekcija potopljenih struktura, trupa brodova, istraživanja morskog dna i praćenja onečišćenja.
….
13:00, predavanje
Oceanska politika u vremenu krize
– Chris Armstrong
Naša budućnost ovisi o zdravlju oceana. No, ocean se suočava s krizom ekološkog uništenja, ali i s krizom nepravde, budući da oceanske industrije donose bogatstvo nekima, ali ne svima. Ovo izlaganje istražit će kako nas je suvremena politika oceana dovela u ovu situaciju i kako možemo postići bolje rješenje. Prvi korak prema pravednijoj i demokratskijoj politici oceana jest prepoznavanje problema s kojima se trenutno suočavamo.

Chris Armstrong je profesor političke teorije na Sveučilištu u Southamptonu. Njegov rad usmjeren je na politiku oceana, krizu bioraznolikosti i globalnu pravdu. Autor je knjige ‘A Blue New Deal: Why We Need A New Politics for the Ocean’ (Yale University Press), a pisao je i za The Guardian i London Review of Books o temama vezanim uz ocean.
Organizatori: Drugo more i Oaza
Program (Ne)ukroćeno more dio je serije programa Moje, tvoje, naše, koji je ove godine nastao u okviru projekta MADE IN Platforma.
Projekt MADE IN Platforma sufinanciran je sredstvima programa Kreativna Europa Europske unije, kao i sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Stavovi i mišljenja izraženi u projektu odnose se isključivo na autore i ne moraju nužno odražavati stavove Europske unije ili Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu, koji za njih ne mogu snositi odgovornost.
Stajališta izražena u ovoj objavi isključiva su odgovornost Drugog mora i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Partneri na projektu MADE IN Platforma: Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO), Ljubljana, Slovenija; Oaza, Zagreb, Hrvatska; Muzej za umjetnost i obrt (MUO), Zagreb, Hrvatska; Nova Iskra Creative Hub (Nova Iskra), Beograd, Srbija; Centar Rog Ljubljana, Slovenija; Drugo more, Rijeka, Hrvatska; Sveučilište primijenjenih znanosti Zwickau (WHZ), Schneeberg, Njemačka; Državne umjetničke zbirke Dresden, Muzej dekorativnih umjetnosti (SKD), Dresden, Njemačka; Muzej grada Zenice (MGZ), Zenica, Bosna i Hercegovina; Passa Ao Futuro (PAF), Lisabon, Portugal
Program manifestacije Moje, tvoje, naše podržali su Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske i Grad Rijeka – Upravni odjel za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade
Drugo more je korisnik financijske podrške Zaklade ‘Kultura nova’. Mišljenja izražena u ovoj publikaciji odražavaju isključivo mišljenja autora i ne izražavaju nužno stajalište Zaklade ‘Kultura nova’.
Drugo more je korisnik institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge. Sadržaj ove publikacije isključiva je odgovornost autora i nužno ne izražava stajalište Nacionalne zaklade.
Oaza je korisnik financijske podrške Zaklade ‘Kultura nova’. Mišljenja izražena u ovoj publikaciji odražavaju isključivo mišljenja autora i ne izražavaju nužno stajalište Zaklade ‘Kultura nova’.
Rad Oaze podržava Grad Zagreb.
༄༄༄༄
Koncepcija programa: Davor Mišković (Drugo more)
Produkcija: Barbara Babačić, Ivana Katić, Dubravko Matanić (Drugo more)
Koprodukcija izložbe: Oaza (Ivana Borovnjak, Maja Kolar)
Vizualni identitet i art direkcija: Oaza (Ivana Borovnjak, Tina Ivezić)
Dizajn: Ela Meseldžić
Tehnički postav izložbe: Miro Šarić
Tehnička podrška: Cyclorama d.o.o.
Fotografkinja: Tanja Kanazir
Suradnice: Leonida Cris Manojlovski, Lucija Ćurković
Medijski partner: Kulturpunkt.hr