Otvorenje izložbe. Foto: Borut Brozović / Drugo more (Flickr galerija)
Zadovoljstvo nam je najaviti izložbu Hi NSA, and welcome to my crib umjetnice Dashe Iline, koja će se u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) održati od 8. do 29. svibnja.
Umjetnica će u četvrtak, 8. svibnja u 19 sati održati prezentaciju i razgovor o svojem umjetničkom radu pod nazivom Unutar beskonačnog ureda, nakon čega u 20 sati slijedi otvorenje izložbe.
Dashina kuhinja: Moj čarobni recept za tost sa sirom, isječak iz videa; ljubaznošću umjetnice
Dasha Ilina je ruska umjetnica kritičkog stava prema tehnologiji koja živi u Parizu. Korištenjem low-tech i uradi-sam pristupa, u radovima preispituje želju za uključivanjem suvremene tehnologije u naše svakodnevne živote, s naglaskom na posljedice takvog čina.
Inspiriran slavnom MTV-jevom emisijom “Cribs” iz 2000-ih, naslov izložbe je referenca na rečenicu koju je gotovo svaka slavna osoba izgovorila pri dočeku MTV-jeve kamere u svoje luksuzne domove – Hi MTV, and welcome to my crib (u slobodnom prijevodu, Pozdrav MTV, dobrodošli u moj skromni dom). U ovom slučaju, televizijska ekipa zamijenjena je sveprisutnim tehnologijama ere tzv. nadzornog kapitalizma, pa je pozdrav taktički preformuliran tako da odgovara digitalnom dobu – Hi NSA, and welcome to my crib – gdje kratica američke Nacionalne sigurnosne agencije također aludira na popularne memove o tome da svatko ima osobnog državnog agenta koji ga špijunira.
Razgovor s umjetnicom. Foto: Borut Brozović / Drugo more (Flickr galerija)
Danas svatko može biti slavan i svoj dom dijeliti sa svijetom putem društvenih mreža, pogotovo putem platformi za razmjenu videozapisa poput YouTubea. Izložba donosi radove izravno inspirirane pokretom objavljivanja osobnih videa od strane YouTube blogera i vlogera, koristeći taj format kao pristupačan i lako prepoznatljiv medij putem kojeg se iznosi kritika tehnologije, kapitalizma i nadzora, zadržavajući pritom za njega karakterističnu dozu humora i “uradi sam” estetike.
O RADOVIMA:
Dashina kuhinja: Moj čarobni recept za tost sa sirom
Foto: Mitja Lorenčič
Tost sa sirom ponekad se koristi kao metafora za algoritam. Priprema tosta nije komplicirana! Kao kod jednostavnog algoritma, potrebno je samo nekoliko osnovnih koraka. Rad Dashina kuhinja: Moj čarobni recept za tost sa sirom odgovor je na nedavno uvedenu tehnologiju nadzora temeljenu na strojnom učenju u Francuskoj. Uoči Olimpijskih i Paraolimpijskih igara koje su se 2024. godine održavale diljem Francuske, vlada je uvela algoritamski video-nadzor koji automatski detektira “nenormalno ponašanje” – kategoriju čija je definicija prepuštena raznim privatnim startup tvrtkama i tehnološkim kompanijama koje ovu tehnologiju isporučuju državi. Taj novi i automatizirani oblik nadzora ugrožava već ionako marginalizirane skupine i dodatno ograničava njihov pristup javnom prostoru.
Inspiriran online trendom recenziranja svega i svakoga, ovaj rad kroz formu video recenzije na YouTubeu pruža uvid u upitne procese koji stoje iza algoritamskog nadzora, problematizirajući na duhovit način i sve obuhvatnije uvođenje sustava temeljenih na strojnom učenju.
Uz podršku: Mains d’Oeuvres, The Couch (Het Hem) i Institut Français de la Roumanie. Posebna zahvala: Nicolas Gourault i Ahnjili Zhuparris.
Dobrodošao savjet
Instalacija u IMPAKT-u. Foto: Dasha Ilina
Rad Dobrodošao savjet: narodne priče o digitalnom spasenju nastao je kao pokušaj stvaranja etnografije narodnih strategija vezanih uz korištenje tehnologije. Fokusirajući se na spašavanje oštećenih ili pokvarenih uređaja, te na mitologije oko načina na koje funkcioniraju algoritmi društvenih mreža, Ilina dokumentira ono što naziva tehlor – ‘narodno znanje’ o složenim i nevidljivim funkcijama suvremene tehnologije koja nas okružuje. Umjetnica se bavi problematikom utjecanja na naše podatke i privatnost, prečaca koje koristimo za popravak uređaja i objašnjenja koja pronalazimo za tehnološke misterije. Za ovaj projekt Ilina je prikupila narodne predaje o digitalnom spasenju: svakodnevne priče o antropomorfizaciji, hakiranju i “kućnoj radinosti”, koje pokazuju nastojanja običnih ljudi u pokušaju preuzimanja kontrole nad tehnologijom.
Projekt je nastao tijekom rezidencije u sklopu EMAP programa u IMPAKT-u (Nizozemska) 2023. godine, u suradnji sa Supisarom Burapachaisri, dok publikacija uključuje priloge Terese Dillon i Geerta Lovinka.
Dopusti da te popravim
Isječak iz videa, ljubaznošću umjetnice
Kao sve popularniji online fenomen, ASMR (eng. Autonomous Sensory Meridian Response) svodi tijelo na igriv izvor užitka koji proizlazi iz osjetilnih podražaja, odajući spremnost da se ljudska forma percipira tek kao labavo povezan skup mehaničkih sustava podložnih iskorištavanju. Poseban podžanr ASMR videa, onaj koji se bavi “popravkom robota“, još je eksplicitniji u toj ideji.
Ovaj rad tematski se usredotočuje na brige vezane uz porast broja “njegovatelja robota” te skreće pozornost na sve manju prisutnost humanosti u području brige i njege, na etičke granice pitanja koga se njeguje i na koji način, kao i na to na koga pada odgovornost za popravak i održavanje. Tradicionalno shvaćani ženskom domenom, a ujedno i prostorima s ograničenim mogućnostima napredovanja, skrb i održavanje često se zanemaruju u prikazima budućnosti, u kojima se radije mašta o napuštanju urušavajućeg statusa quo i istraživanju novih vizura i prostora s beskonačnim potencijalom rasta.
Dopusti da te popravim poziva nas da iznova promislimo o našem odnosu prema svemu što zahtijeva njegu i održavanje, te da naučimo cijeniti ono što nam je dostupno kao cjelovitu vrijednost, a ne kao nešto što je moguće razlomiti i iskoristiti.
Tekst: Niklas Ayris Projekt je realiziran uz podršku Mains d’Œuvres, Réseau Diagonal i francuskog Ministarstva kulture.
Sanjaju li ljudi internetsku vezu
Ljubaznošću umjetnice
Sanjaju li ljudi internetsku vezu propituje naše svakodnevne, intimne odnose s predmetima u vremenu visoke rascjepkanosti između fizičke bliskosti i emocionalne intimnosti. Objekt u radu povezuje tvrde površine tehnoloških sučelja s krhkošću nježnog ručnog veza. Korištenjem danas pomalo zastarjelog zanata – vezenja – i naglašavanjem truda uloženog u njegovu izradu, rad želi ogoliti inače uglađeno iskustvo korištenja pametnog telefona, koji se obično promatra samo kao alat za postizanje cilja, pritom skrivajući sav rad koji njegova uporaba zapravo podrazumijeva.
Rad ukazuje na promjene u kapitalističkoj proizvodnji tako što upošljava vezenje kao naporan i monoton fizički zadatak, dovodeći u pitanje ono što se u suvremenom eurocentričnom kontekstu smatra našim najvrjednijim “resursom”. Riječ je, naime, o našem osobnom vremenu i pažnji, koji se sve više upumpavaju u globalnu ekonomiju putem pametne tehnologije koja nam omogućava stalnu povezanost (i kapitalizaciju vremena koje je nekad bilo “slobodno”).
Zbog povećane ovisnosti o tehnologiji kao sredstvu održavanja ljudske povezanosti, osobito u vrijeme lockdowna i izolacija zbog pandemije COVID-19, biznis se u našu svakodnevicu uvukao još dublje, gutajući ono što mu je nekoć bilo izvan dosega.
Tekst: Niklas Ayris Projekt je ostvaren uz podršku Mains d’Œuvres.
RECI DA GROBU!
Ljubaznošću umjetnice
RECI DA GROBU! je infomercial (prilog koji služi kao oglas, a ostavlja dojam nezavisnoga medijskog priloga) za izmišljenu tvrtku koja nudi usluge digitalnog zagrobnog života. Rad se na zaigran način bavi temom digitalnog održavanja iz perspektive međuljudskih odnosa – tko će upravljati masom digitalnih podataka nakon smrti onoga tko ih je prikupio?
Akronim GROB (u izvorniku GRAVE) koristi se kao mnemotehnički alat za pamćenje korisnih savjeta pomoću kojih podaci ostaju zaštićeni, a pristup datotekama omogućen na odgovoran način, kako bi se spriječile potencijalno neugodne situacije nakon nečije smrti.
Instalacija nadopunjuje reklamu tako što poziva posjetitelje da se okušaju kao zaposlenici u GROB pozivnom centru, gdje primaju pozive korisnika s pritužbama i pitanjima o upravljanju digitalnim životom nakon smrti.
Instalacija: Dasha Ilina i Erica Jewell Video: Erica Jewell, Dasha Ilina, Lina Schwarzenberg Zvučna obrada: Aude Langlois Kamera: Giacomo Piazzi Projekt je nastao tijekom Silicon Friend Campa.
DASHA ILINA
HI NSA, AND WELCOME TO MY CRIB
☛ Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka
8. – 29. 5. 2025.
RAZGOVOR S UMJETNICOM:
četvrtak, 8. svibnja, u 19 sati
OTVORENJE IZLOŽBE:
četvrtak, 8. svibnja, u 2o sati
RADNO VRIJEME GALERIJE:
pon-pet od 11 do 13 sati i od 17 do 20 sati
sub od 17 do 20 sati
(mogućnost dogovora drugih termina posjeta uz prethodnu najavu; nedjeljom i praznikom zatvoreno)
DASHA ILINA
