Peronska perspektiva

Novo doba željezniceFoto: Drugo more
 

U jeku izgradnje nove dvotračne pruge od Rijeke do granice s Mađarskom, u Filodrammaticu će – kako drugačije nego vlakom – stići dva zanimljiva gosta od kojih ćemo saznati više o stanju željezničkog prometa u Mađarskoj i perspektivama njegovog daljnjeg razvoja, kako u Europi tako i u Hrvatskoj: voditelj službe za razvoj putničkog prijevoza Mađarskih željeznica János Földiák i mladi aktivist Máté Gyöngyösi iz organizacije Közlekedő Tömeg (Mnoštvo u tranzitu).

Prezentacije i popratni razgovor održat će se na engleskom jeziku, u petak 22. studenog u 19. sati u velikoj dvorani Filodrammatice.
 
Ulaz je slobodan i svi ste dobrodošli.

 


Izgrađena pred stoljeće i pol, željeznička pruga je Rijeku preobrazila u jednu od najvećih i najvažnijih luka na Jadranskom i Sredozemnom moru, izravno doprinijevši njenom strelovitom industrijskom razvoju. Zahvaljujući željeznici, Rijeka je dugo vremena bila prometno središte u koju je stizala i dalje putovala razna roba iz različitih dijelova Europe i svijeta. Osim robe, željeznicom su dolazili i ljudi (novi stanovnici rastućeg grada), ali i odlazili – Rijeka je bila glavna austrougarska luka za iseljenike u novi svijet, u koju su vlakovima pristizali putnici iz svih dijelova Monarhije.

Danas, u 2019. godini, stvari više nisu toliko dramatične kad se iz perspektive prosječnog stanovnika Rijeke govori o ulozi željeznice za lokalne prilike. Novine i portali povremeno objave priču o naletu teretnih vlakova na automobile prilikom prolaska centrom grada, praznim vlakovima koji grad povezuju s prigradom, ili o zapuštenosti zgrade riječkog kolodvora koja je izgrađena 1891. godine prema projektu glavnog inženjera Ugarskih državnih željeznica, Ferenza Pfaffa.

Ipak, izgleda da se neke stvari ipak pomiču s mjesta, jer gradi se nova infrastruktura i ozbiljno se govori o novim planovima za budućnost:

“Stotinu i pedeset godina nakon početka gradnje željezničke pruge Zagreb – Rijeka, Hrvatska se ponovo okrenula ozbiljnim ulaganjima u razvoj željezničke mreže, na oba glavna koridora – od granice sa Slovenijom do granice sa Srbijom, te još više na potezu od Rijeke, preko Zagreba do mađarske granice.”

– Marinko Glavan, Ulaganjem u željeznicu, kao i prije 150 godina, Rijeka će ponovo postati velika lukaNovi list, 5. 10. 2019.

 

U nastavku saznajte više o izlagačima i njihovim prezentacijama:

 

János Földiák

Razvoj željeznice u Mađarskoj i Srednjoj Europi – pomoć u viziji

 
János Földiák
je voditelj službe za razvoj putničkog prijevoza Mađarskih željeznica (MÁV), čiji je posao, između ostalog, oblikovanje pregleda mogućih budućih strategija željeznice i javnog prijevoza. Prije nego što je došao na trenutnu poziciju, dvanaest je godina radio kao stručnjak za razvoj željezničke infrastrukture. Budući da je diplomirao sociologiju i balkanske studije, željeznički promet i usluge u prvom redu sagledava iz društvene perspektive.
 

 

 

Máté Gyöngyösi

Pazite na razmak: nevladine organizacije vs. prijevoznici 


Kako jedna nova nevladina organizacija može doprinijeti poboljšanju javnog sektora? Koje mogućnosti nude mađarski zakoni nevladinim organizacijama u Mađarskoj? Koji su najbolji načini komuniciranja s direktorima javnih službi, medijima i javnošću koja prati rad nevladinih organizacija?

Devetnaestogodišnji Máté Gyöngyösi je član upravnog odbora Közlekedő Tömeg (Mnoštvo u tranzitu), mađarske nevladine organizacije koja se bori za bolji javni prijevoz u zemlji. U području javnog prijevoza aktivno djeluje i radi otkako se kao jedanaestogodišnjak uključio u Budimpeštansku dječju željeznicu Gyermekvasút. Sudjelovao je u osnivanju spomenute organizacije 2016. godine, koja je u međuvremenu ostvarila brojne uspjehe: smanjenje automobilskog prometa i očuvanje autobusnih linija u Budimpešti, doprinos u smjeni „toksičnog“ direktora jedne željezničke tvrtke i sprječavanje zatvaranja željezničkih linija u ruralnim dijelovima Mađarske. Trenutno studira sociologiju u Budimpešti.

U prezentaciji će govoriti o postignućima i prijašnjim i trenutnim projektima organizacije Közlekedő Tömeg.

 

Annual Archive

Annual Archive

Annual Archive

PRETRAŽI ARHIV